Menu
Zatvori
Tihomir Adam, dosadašnji direktor za praćenje investicija Fortenova grupe, novi je predsjednik Uprave Belja.
Na toj će poziciji zamijeniti Andreja Deana koji je odlučio svoju karijeru nastaviti izvan Fortenova grupe. Ovo je ujedno i prilika da mu se zahvalimo na doprinosu u upravljanju Poslovnim područjem poljoprivreda i vođenju Belja te poželimo i dalje puno profesionalnih i osobnih uspjeha.
Tihomir Adam u sustavu radi od 2007., kada je preuzeo poziciju direktora investicija Agrokora koju je obnašao do 2014. Tada se na mjestu člana Uprave zaduženog za proizvodnju pridružuje Zvijezdi, u kojoj 2017. postaje predsjednik Uprave i vodi kompaniju do veljače 2021. Tijekom razdoblja značajnih promjena u sustavu, Zvijezda je pod njegovim upravljanjem ostvarivala izvrsne poslovne rezultate, a uz optimizaciju troškova i jačanje financijske otpornosti kompanije u Zvijezdinom portfelju je zadržana visoka razina inovacija.
Timu Fortenova grupe, na poziciji direktora za praćenje investicija Grupe, Adam se pridružuje 1. veljače 2021.
Odgovornost za Poslovno područje poljoprivreda do daljnjeg preuzima Fabris Peruško, član upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Sukladno namjeri povećavanja efikasnosti u upravljanju i donošenju odluka, Upravni odbor Fortenova grupe je donio odluku prema kojoj se Fabrisu Perušku, glavnom izvršnom direktoru Fortenova grupe u izvršnom menadžmentu pridružuje Damir Spudić kao izvršni direktor za financije Grupe. Istodobno, Spudić ujedno postaje i izvršni član Upravnog odbora Fortenova grupe.
Dosadašnji izvršni direktori nastavljaju voditi svoja područja na funkcijama direktora u Fortenova grupi. Gordana Fabris je direktorica ljudskih potencijala Grupe, Hido Lajtman direktor za pravne poslove i usklađenost Grupe i prokurist, Marin Dokozić direktor za maloprodaju Grupe i Damir Leko, direktor za poljoprivredu Grupe.
Damir Spudić je u protekle tri godine obnašao funkciju neizvršnog člana Upravnog odbora, a u tom je razdoblju bio član Uprave i glavni financijski direktor tvrtke Energia naturalis (ENNA) te glavni financijski direktor ENNA grupe. Ujedno član je Nadzornog odbora Pevexa d.d. i zamjenik predsjednika Nadzornog odbora kompanije ENNA Fruit d.o.o.
Također, bio je i član Nadzornog odbora Luke Ploče d.d., a sudjelovao je i u financijskoj stabilizaciji i uspješnom restrukturiranju Petrokemije d.d.
Karijeru je započeo u Hypo Alpe-Adria-Banci 2005., a 2010. je postao područni direktor prodaje odgovoran za ukupne rezultate prodaje u slavonskoj regiji. U sustav ENNA grupe prelazi 2012. godine.
Magistrirao je ekonomiju na Sveučilištu J.J. Strossmayera u Osijeku. Trenutno pohađa doktorski studij ekonomije i globalne sigurnosti na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu.
Sukladno odluci Skupštine i strategiji daljnjeg razvoja kompanije, dolazi do promjena u ključnom upravljačkom tijelu Fortenova grupe. Naime, odlukom Skupštine imatelja DR potvrda od 28. kolovoza ove godine, Upravni odbor Fortenova grupe smanjuje broj članova te će ih, umjesto dosadašnjih maksimalno devet, imati pet do sedam.
Poziciju predsjednika Upravnog odbora preuzima dosadašnji član Upravnog odbora Pavao Vujnovac, a njegovog zamjenika Josip Jurčević. Uz Josipa Jurčevića, za novog člana Upravnog odbora imenovan je i Borut Petek.
Josip Jurčević završio je poslijediplomski stručni studij na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, gdje također pohađa doktorski program iz Ekonomije i globalne sigurnosti. Nakon gotovo 14 godina rada u Sigurnosno-obavještajnoj agenciji, gdje je stekao bogato iskustvo u organizaciji sustava i strateškom promišljanju, prelazi u privatni sektor. Osniva i vodi niz uspješnih tvrtki u Hrvatskoj i inozemstvu, uključujući razvoj i realizaciju značajnih nekretninskih investicijskih biznisa.
Borut Petek je osnivač i glavni izvršni direktor tvrtke Boston Advisors CEE. Kao magistar znanosti u području strateškog upravljanja, obrazovao se na prestižnim institucijama kao što su Harvard, MIT i Oxford. Osam godina bio je gostujući stručnjak na Odsjeku za vladu i državne poslove na Sveučilištu Harvard – Cambridge. Član je Globalnog vijeća za korporativne poslove na Sveučilištu Oxford, UK.
Dosadašnji članovi Upravnog odbora, Maksim Poletaev i Vsevolod Rozanov, tijekom kolovoza podnijeli su ostavke na svoja mjesta u Upravnom odboru Fortenova grupe. Fortenova grupa zahvaljuje Maksimu Poletaevu na njegovom liderstvu i značajnom doprinosu radu kompanije tijekom mandata predsjednika Upravnog odbora, kao i Vselovodu Rozanovu na angažmanu u ulozi člana Upravnog odbora. Fortenova grupa cijeni njihovu predanost stabilizaciji i unaprjeđenju poslovanja kompanije i želi im uspjeh u budućim projektima.
Fortenova grupa i Podravka potpisale su kupoprodajni ugovor kojim Podravka preuzima kompanije Poslovnog područja poljoprivreda Fortenova grupe koje obuhvaća kompanije Belje, PIK Vinkovci, Vupik, Energija Gradec, Belje Agro-Vet i Felix.
Vrijednost transakcije na osnovi cash-free/debt-free iznosi 333 milijuna eura, a Podravka preuzima vertikalno integrirano poljoprivredno poslovanje diversificirano u 12 segmenata – od uzgoja usjeva na 32000 hektara poljoprivrednog zemljišta i djelatnosti od svinjogojskih i govedarskih farmi, vinogradarstva i vinarstva do proizvodnje finalnih mesnih i mliječnih proizvoda. Kompanije iz poljoprivrednog segmenta Fortenova grupe posjeduju još i biopostrojenja, silose i pretovarnu luku Vukovar, a ukupno zapošljavaju više od 2600 djelatnika. Ujedno, s poljoprivrednim segmentom je povezano i nekoliko stotina kooperanata preko kooperantskih farmi te kooperanata u ratarskoj, povrtlarskoj i voćarskoj proizvodnji.
„Činjenica da smo vrlo brzo zaključili pregovore o svim uvjetima transakcije potvrda je ispravnosti naše odluke o izboru Podravke, ali i izvrsna pretpostavka za dugoročno partnerstvo i u ovom području, u koje danas krećemo. Obje kompanije s ovim ugovorom otvaraju nove faze u poslovanju, a siguran sam da naša poljoprivreda ide u dobre ruke, jer smo vodili računa da partner kojeg smo izabrali doista da maksimalan doprinos daljnjem razvoju djelatnosti. Želim se zahvaliti svim zaposlenicima Poslovnog područja poljoprivrede i Fortenova grupe koji su proteklih pola godine naporno radili kako bi realizaciju ovoga procesa doveli do potpisa ugovora“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Dovršenje transakcije uslijedit će nakon pribavljanja uobičajenih regulatornih odobrenja.
Objavom revidiranog konsolidiranog financijskog izvještaja te Izvješća o održivosti za 2023., Fortenova grupa je zaokružila vrlo intenzivno prvo polugodište ove godine. Naime, nakon što je prošli tjedan objavila uspješnu provedbu vlasničke transformacije i činjenicu da više nema sankcionirane suvlasnike u vlasničkoj strukturi, kao i odluku o izboru Podravke kao partnera za nastavak procesa prodaje poljoprivrednog poslovanja, u financijskom izvještaju i u Izvješću o održivosti Grupa je javnosti detaljno prezentirala svoje poslovne aktivnosti u prošloj godini.
U revidiranom konsolidiranom financijskom izvještaju prikazani su ključni financijski pokazatelji, dok je u Izvješću o održivosti iznesen opsežan pregled poslovanja Grupe i njezinih operativnih kompanija u 2023., s naglaskom na aktivnostima u sedam ključnih tema održivosti.
Kada je riječ o financijskim pokazateljima za 2023., Grupa je prema revidiranim konsolidiranim rezultatima ostvarila ukupni konsolidirani prihod veći od 5,8 milijardi eura. Konsolidirana prilagođena dobit iz operativnog poslovanja niža je nego godinu ranije i iznosila je 251 milijun eura. Neto dug na kraju 2023. je 970 milijuna eura, a omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja je iznosio 3.86 puta. Sva poslovna područja Grupe su, u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, bilježila rast ukupnih prihoda, ali i smanjenu dobit iz operativnog poslovanja.
„U osvrtu na financijske rezultate za prošlu godinu, važno je naglasiti da je, bez obzira na specifične okolnosti u kojima smo se nalazili i o kojima smo prethodnih dana dosta govorili, Grupa ostvarila najvažnije planirane ciljeve, osobito u odnosu na utjecaj koji su na naše poslovanje imala globalna ekonomska kretanja. Očekivano, na smanjivanje operativne dobiti u odnosu na godinu ranije primarno je utjecao veliki rast troškova, posebno energenata i sirovina te rast primanja zaposlenika. Ipak, usprkos rastu naših troškova financiranja, omjer ukupnoga neto duga i prilagođene dobiti je na zadovoljavajućim razinama.“ – komentirao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe financijske pokazatelje za 2023.
Kada je riječ o trećem po redu Izvješću o održivosti, ono sadrži podatke o poslovanju 39 operativnih društava i Fortenova grupe d.d. te ukazuje na ključne iskorake u području održivosti za 2023. koje su potvrdile i dvije nagrade koje je Grupa dobila u prethodnom razdoblju. Prva je Zlatna nagrada i priznanje „Regionalni ESG lider“ za ukupna ESG postignuća koje su joj u konkurenciji velikih poduzeća s područja Srednje i Jugoistočne Europe dodijelili Međunarodni ekonomski forum „Perspektive“ i Društvo „Promo global“, dok je za provođenje sveobuhvatnog projekta energetske učinkovitosti Grupa dobila godišnju nagradu „Hrvoje Požar“ u kategoriji za realizirani projekt racionalnog gospodarenja energijom. Postizanje energetske učinkovitosti jedan je od prioriteta na kojem Grupa intenzivno radi još od 2022. kada je krenula u uspostavu procesa utvrđivanja svih izvora emisija u vlastitom poslovnom procesu i cijelom dobavljačkom lancu. Nakon cjelovitog izračuna ugljikovog otiska iz svih utvrđenih izvora, u suradnji s Institutom Hrvoje Požar su za svako od 40 društava Grupe koja se bave različitim djelatnostima, izrađene studije o smanjenju ugljikovog otiska te podloge za implementaciju mjera za njegovo smanjenje u razdoblju od 2025. do 2030. godine. Istodobno, planovi o smanjenju ugljikovog otiska na razini Grupe su krenuli u primjenu već tijekom 2023. pokretanjem projekata za povećanje udjela obnovljivih izvora energije u ukupnoj potrošnji, definiranje ljetne i zimske temperature u trgovinama, smanjenje rasvjete izvan radnog vremena na sigurnosni minimum, instalacije LED rasvjete i zatvaranje rashladnih vitrina u trgovinama, ugradnja kompresora većeg kapaciteta i ekonomajzera na kotlovima u pojedinim društvima, kao i modernizacija vozila. Time je u Grupi postignuta ušteda u ukupnoj potrošnji energije od 5 posto.
Drugi važan iskorak je povećanje ulaganja u zaposlenike, osobito važnog s obzirom na ukupan broj radnika koje Grupa zapošljava u cijeloj regiji te rizika koji proizlazi iz nedostatka radne snage. Tako su troškovi rada na razini Grupe od 2019. povećani za gotovo 200 milijuna eura, pri čemu Grupa kontinuirano ulaže u povećanje ukupnih primanja zaposlenika (plaće, nagrada za radne rezultate i prigodne nagrade) te je u širem okruženju prepoznata kao aktivni zagovornik traženja novih i relaksacije postojećih modela supstitucije nedovoljnog broja radno aktivnih stanovnika u zemljama regije.
Grupi je zajednička i inicijativa povezana sa smanjivanjem otpada od hrane, gdje je Konzum HR već šestu godinu zaredom prepoznat kao najveći donator hrane u Hrvatskoj, a istodobno su četiri kompanije – Fortenova grupa, Konzum HR, Zvijezda HR i PIK Vrbovec HR na inicijativu Ministarstva poljoprivrede pristupile Dobrovoljnom sporazumu o sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane „Zajedno protiv otpada od hrane”.
Uz to, budući da je raznolikost zastupljenosti na svim razinama, uz postizanje rodne ravnopravnosti, definirala kao jedan od svojih ESG ciljeva, Grupa je tijekom 2023. usvojila Politiku raznolikosti, pravednosti i uključivosti te su za 2024. pripremljeni akcijski planovi za provedbu politike.
„Paket informacija u kojem smo detaljno predočili sve što smo radili u 2023. još je jedan dokaz naše posvećenosti odgovornom poslovanju, a u tom svjetlu treba promatrati i naše iskorake u temama održivosti. To se, naravno, odnosi i na niz aktivnosti koje smo tijekom prošle godine poduzimali u vezi s osiguranjem stabilnosti i sigurnosti poslovanja, posebno u financijskom aspektu, ali i s obzirom na različite eksterne izazove i nagle promjene uvjeta u kojima su se odvijale naše poslovne operacije“ – zaključio je Peruško, komentirajući ključne elemente Izvješća o održivosti Grupe.
Izvješće o održivosti 2023. dostupno je na poveznici: https://fortenova.hr/odrzivost/?document_id=3489
Nakon procjene obvezujućih ponuda koje su pristigle tijekom ispitivanja interesa u procesu prodaje društava Poslovnog područja poljoprivreda, Fortenova grupa d.d. je ponudu Podravke d.d. ocijenila sveukupno najboljom.
Sukladno tome, između kompanija je potpisan Ugovor o ekskluzivnom pregovaranju temeljem kojeg će Fortenova grupa proces pregovora o sklapanju kupoprodajnog ugovora nastaviti samo s Podravkom.
Poslovno područje poljoprivreda Fortenova grupe obuhvaća kompanije Belje, PIK Vinkovci, Vupik, Energija Gradec, Belje Agro-Vet i Felix. Detaljne analize zaprimljenih obvezujućih ponuda pokazale su da ponuda Podravke, osim što je cjenovno najviša, također najbolje ispunjava kriterije najpoželjnijeg strateškog partnera ovim kompanijama koji su zadani u transakciji.
„U ispitivanje interesa prodaje Poslovnog područja poljoprivreda krenuli smo sa željom maksimiziranja vrijednosti i identifikacije potencijalnih partnera koji će jamčiti razvoj i održivost ove nacionalno važne djelatnosti te osigurati daljnji razvoj poslovanja i zaposlenosti, s rezultatom gospodarskog napretka cijele regije Slavonije i Baranje. U Podravki smo pronašli upravo takvog partnera za naše poljoprivredne kompanije. Dodatna prednost Podravke je činjenica da bismo s njom dobili strateškog partnera koji će PIK Vrbovcu i sustavu Fortenova grupe nastaviti osiguravati kvalitetnu domaću sirovinu za daljnju preradu i proizvodnju. Stoga sam siguran da smo odabirom ekskluzivnog pregovaranja o detaljnim uvjetima kupoprodajnog ugovora s Podravkom, donijeli najbolju moguću odluku ne samo za poljoprivredne kompanije i naše zaposlenike, nego i za sve druge dionike“ – komentirao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Time polugodišnji proces odabira strateškog partnera za poljoprivredno poslovanje Fortenova grupe ulazi u završnicu, a po sklapanju kupoprodajnog ugovora, za dovršetak transakcije bit će potrebno ishoditi i uobičajena regulatorna odobrenja nadležnih tijela za zaštitu tržišnog natjecanja.
Fortenova grupa d.d., najveći poslodavac u regiji s više od 45.000 zaposlenih, koja obuhvaća poznate kompanije jugoistočne Europe kao što su Konzum, Mercator, Zvijezda, Dijamant, Jamnica i PIK Vrbovec, objavila je da je nizozemska kompanija koja se nalazi na vrhu njezine strukture holdinga, Fortenova Group TopCo B.V., uspješno dovršila transformaciju vlasničke strukture. Transformacija je postignuta zaključenjem ranije započetog procesa prodaje društva Fortenova Group MidCo B.V. (koje je vlasnik Fortenova grupe d.d. i svih operativnih društava Fortenova grupe) društvu Iter BidCo B.V., koje se sastoji od nesankcioniranih dioničara društva TopCo.
Slijedom toga, Fortenova grupa od danas više nema niti jednog sankcioniranog, ruskog ili bjeloruskog dioničara u vlasničkoj strukturi. Po dovršenju, koje je uslijedilo nakon postupka upisa u kojem su sve nesankcionirane osobe i osobe koje nisu iz Rusije ili Bjelorusije imale pravo steći udio u društvu Iter BidCo B.V., pod istim uvjetima kao Open Pass, Open Pass je postao većinski dioničar s udjelom od 93,78 posto u društvu Iter BidCo B.V. Više od 80 manjinskih dioničara odlučilo je sudjelovati u novoj vlasničkoj strukturi te oni zajednički drže udio od 6,22 posto.
Budući da je Open Pass sada premašio relevantni prag od 85 posto, u načelu je dužan dati obvezujuću ponudu za sve depozitarne potvrde koje nisu u njegovu vlasništvu, po cijeni koja je jednaka cijeni upisa za Iter BidCo B.V. Time se manjinskim dioničarima koji su inicijalno odlučili ostati uz Fortenova grupu pod novom vlasničkom strukturom pruža prilika da prodaju svoj udio ako tako odluče.
Detalji transakcije
Cilj je ove transakcije, koja je pokrenuta u studenome 2023., spriječiti daljnje poteškoće u financiranju i operativnom poslovanju te izbjeći znatno povećane troškove financiranja i usklađenosti poslovanja koji su posljedica prisutnosti sankcioniranih dioničara u Fortenova grupi (https://fortenova.hr/vijesti/fortenova-grupa-uskoro-bez-sankcioniranih-dionicara-u-suvlasnistvu/). Sporazum između društava Fortenova Group TopCo i Open Pass, najvećeg nesankcioniranog imatelja depozitarnih potvrda Fortenova grupe u zakladi Fortenova STAK, uključivao je prodaju i prijenos 100 posto udjela društva TopCo u kapitalu društva MidCo za ukupnu naknadu koja može iznositi do 660 milijuna eura.
Od te je ukupne naknade iznos od 500 milijuna eura bio bezuvjetan te je podmiren po zaključenju transakcije. Preostalih 160 milijuna eura uvjetovano je time da Fortenova grupa ostvari određene financijske ciljeve, prvenstveno održivo refinanciranje tijekom 2024. pod poboljšanim uvjetima, te postigne specifične ciljeve omjera neto duga prema EBITDA-i. Osim toga, postoje odredbe za potencijalne dodatne isplate sadašnjim dioničarima ako u sljedeće tri godine dođe do značajne prodaje ili uvrštenja imovine društva na burzu.
Podsjetimo da je u rujnu 2023. godine Fortenova grupa potpisala ugovor o izdanju obveznica u iznosu od 1,2 milijarde eura, čime je dug društva s pravom prvenstva kratkoročno refinanciran do kraja studenoga 2024. godine, a sadašnji vjerovnici – fondovi pod vodstvom HPS Investment Partnersa sa sjedištem u SAD-u – i dalje imaju zalog nad kapitalom i svom značajnom imovinom Grupe prenesene na nove vlasnike.
Pojedinosti plaćanja
Na dan 9. srpnja 2024., nakon što su svi mjerodavni odgodni uvjeti i odobrenja zadovoljeni ili izuzeti od primjene, kvalificirani dioničari Fortenova grupe koji su odlučili prenijeti svoje udjele u novu vlasničku strukturu u cijelosti su podmirili ukupnu kupoprodajnu cijenu, a udjeli u društvu Fortenova Group MidCo B.V. preneseni su na Iter BidCo B.V. Ukupna kupoprodajna cijena od 500 milijuna eura uključuje 86 milijuna eura za potpunu isplatu takozvanog ‘graničnog duga’ dobavljačima bivšeg Agrokora, čime se osigurava da su financijska potraživanja dobavljača bivšeg Agrokora sada u cijelosti podmirena. Pored toga, 33,5 milijuna eura ostaje u društvu Fortenova Group TopCo radi financiranja potencijalnih obveza i operativnih troškova do likvidacije, koja se očekuje za tri do četiri godine. Ta sredstva, koja bi inače uglavnom bila raspoloživa za raspodjelu dioničarima, između ostaloga se zadržavaju radi pokrića troškova koji proizlaze iz brojnih parničnih postupaka koje su pokrenuli sankcionirani imatelji depozitarnih potvrda društva TopCo, SBK Art i navodni vlasnik, kao i savjetnik ove kompanije, te iz činjenice da Sberbank odbija obaviti potrebne formalnosti kako bi se provelo odavno dogovoreno odricanje od prava pod zapisom o zajmu koji je Sberbanci izdao TopCo. Veći dio tog zadržanog iznosa od 33,5 milijuna eura postao bi dostupan za raspodjelu ako SBK Art i Sberbank pravovremeno poduzmu odgovarajuće korake.
Od 500 milijuna eura primljenih po zaključenju, ukupni primitci od prodaje u iznosu od 380,5 milijuna eura raspodijelit će se dioničarima, pri čemu iznos od 154,9 milijuna eura predstavlja prijenos kapitala na novu vlasničku strukturu, a 225,5 milijun eura raspodijelit će se u novcu onim dioničarima koji neće ostati u novoj vlasničkoj strukturi. Od toga će se najveći dio u iznosu od 165 milijuna eura, koji se sastoji od 159 milijuna eura koji idu društvu SBK Art i 6 milijuna eura za depozitarne potvrde Sberbanka pohranjene na escrow računu, držati za Sberbank i njegovo povezano društvo na posebnom escrow računu, kojem će oni dobiti pristup kada to dopusti sankcijska regulativa Europske unije, SAD-a i UK-a.
Fokus na budućnost
Ovom prilikom Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe, rekao je: „Fortenova grupa izražava zahvalnost svim dionicima koji su pokazali strpljenje i podršku tijekom ove složene transakcije. Njezino zaključenje obilježava novo poglavlje za Grupu, koje obećava stabilniju i uspješniju budućnost. S uklanjanjem sankcioniranih dioničara Fortenova grupa će svoje napore sada usmjeriti na refinanciranje duga u iznosu od 1,2 milijarde eura i poboljšanje operativne efikasnosti. Grupa je spremna unaprijediti svoje svakodnevno poslovanje, oslobođena tereta kompleksnosti povezanih s prethodnim sankcioniranim dioničarima.“
Fortenova grupa dobitnik je godišnje nagrade „Hrvoje Požar“, u kategoriji za realizirani projekt racionalnog gospodarenja energijom, koju po 29. put dodjeljuje Zaklada “Hrvoje Požar” Hrvatskog energetskog društva.
Postizanje energetske učinkovitosti jedan je od prioriteta Fortenova grupe na kojem intenzivno radimo još od 2022. godine kada smo krenuli u uspostavu procesa utvrđivanja svih izvora emisija u vlastitom poslovnom procesu i cijelom dobavljačkom lancu.
Nakon kompletnog izračuna ugljikovog otiska iz svih utvrđenih izvora, u suradnji s Institutom Hrvoje Požar za 40 naših društava s pet tržišta, koja se bave različitim djelatnostima od maloprodaje i veleprodaje, proizvodnje hrane i pića do poljoprivrede i IT usluga, izrađene su studije o smanjenju ugljikovog otiska. Kao bazna godina za navedene studije definirana je 2022. godina. Svako društvo dobilo je vlastitu studiju i podlogu za implementaciju mjera za smanjenje vlastitog ugljikovog otiska te je implementacija svih navedenih mjera planirana u razdoblju od 2025. do 2030.godine, tijekom kojeg će se napredak implementacije svih mjera pratiti, i po potrebi predlagati i dodatne.
Već tijekom 2023. pokrenuti su neki od projekata u cilju povećanja udjela obnovljivih izvora energije u ukupnoj potrošnji, definiranje ljetne i zimske temperature u trgovinama, smanjenje rasvjete izvan radnog vremena na sigurnosni minimum, instalacije LED rasvjete i zatvaranje rashladnih vitrina u trgovinama, ugradnja kompresora većeg kapaciteta i ekonomajzera na kotlovima u pojedinim društvima, kao i modernizacija vozila, čime su navedeni planovi o smanjenju ugljikovog otiska već krenuli u primjenu na Grupnoj razini, i postignuta je ušteda u ukupnoj potrošnji energije od 5%.
U ime Fortenova grupe vrijedno priznanje stručnjaka i znanstvenika iz djelatnosti energetike preuzeo je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora, koji je tom prigodom izjavio:
„Izuzetno mi je drago što je sav trud koji Fortenova grupa ulaže u Hrvatskoj i regiji u postizanju energetske učinkovitosti i doprinosu smanjenju ugljikovog otiska u vlastitom proizvodnom procesu i cijelom dobavljačkom lancu, prepoznat i od struke.
Današnju nagradu preuzimam s osjećajem ponosa na postignuća Fortenova grupe u ovom izuzetno važnom području poslovanja, a posebice na predan rad kolegica i kolega iz naših operativnih kompanija, zbog čijeg zalaganja i jesam danas ovdje.
Ušteda energije postaje ključna za održivost poslovanja, povećanje efikasnosti i zaštitu okoliša te ćemo nastaviti sustavno provoditi strategije usmjerene na smanjenje potrošnje energije u svim poslovnim područjima Fortenova grupe, vrlo svjesni vlastite uloge u podršci zelenoj tranziciji u jugoistočnoj Europi“, rekao je Peruško.
Nakon uspješno završenog procesa evaluacije Fortenova grupa je za 22 kompanije dobila certifikat Best Places to Work, međunarodnu potvrdu koja poručuje da kompanije Grupe prepoznaju važnost pozitivnog iskustva na radnom mjestu i prije svega cijene svoje zaposlenike. Time se Fortenova grupa svrstala u društvo vodećih svjetskih kompanija koje dosljedno ostvaruju dugoročne poslovne rezultate kroz visoku angažiranost zaposlenika, participativno vodstvo i usmjerenost na ljude.
Uz činjenicu da se kroz prepoznavanje Grupe kao Best Place to Work potvrđuje važnost doprinosa svakog zaposlenika te se razvija i jača employer branding, certifikat Best Place to Work, Fortenova grupu i njezine kompanije izdvaja na tržištu rada, omogućuje kvalitetnije privlačenje novih zaposlenika, posebice mladih, koji prepoznaju važnost nezavisnih potvrda i snažnog fokusa tvrtki u izgradnji poželjnog mjesta za rad.
„U vrlo kratkom vremenu, dobili smo i drugu neovisnu potvrdu da naša posvećenost stalnom poboljšavanju radnih uvjeta i, općenito, zadovoljstvu naših zaposlenika, daje rezultate. Još nam je važnije da su nam kroz ovaj proces certifikacije to potvrdili upravo zaposlenici iz različitih kompanija i s različitih tržišta na kojima Grupa posluje. A ako naše kolegice i kolege u svim dijelovima Grupe, neovisno jesu li u trgovinama, proizvodnji, logistici ili administraciji prepoznaju naše iskorake u jačanju kvalitete radnog okruženja, onda nam je to svima velika motivacija da nastavimo s razvojnim aktivnostima u tom području“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Gordana Fabris, izvršna direktorica Ljudskih potencijala Fortenova grupe je istaknula ponos što je Fortenova grupa dobila certifikat Best Places to Work i s njim potvrdu međunarodne zajednice da se fokus na zaposlenike prepoznaje i daje rezultate. „Posebno smo ponosni na činjenicu da je u procesu certifikacije sudjelovalo naših 22 tvrtke iz pet različitih zemalja te je proteklih mjeseci anketirano više od 2200 zaposlenika, a rezultati su pokazali da smo među najboljim poslodavcima u regiji. Zahvaljujem se svima još jednom na sudjelovanju u provedenom procesu certificiranja, jer na taj način zajedno činimo Fortenova grupu jačom i boljom kompanijom“- rekla je povodom dodjele certifikata.
Mercator Slovenija, Sarajevski kiseljak i Agrolaguna su nove tri kompanije Fortenova grupe koje su uspješno prošle proces ocjenjivanja i dobile Certificate Employer Partner (CEP). Uz 13 kompanija koje već imaju certifikat, prošle su recertifikaciju – Konzum, Pik Vrbovec, Jamnica, mStart i Fortenova grupa d.d, Mercator-Srbija, Mg Mivela, Roto dinamic, Zvijezda, Dijamant, Belje, Pik Vinkovci i Vupik – sada čak 16 kompanija Fortenova grupe ima vanjsku potvrdu izvrsnosti u upravljanju ljudskim potencijalima. Što je još važnije, u procesu certifikacije sve kompanije su u ukupnom bodovanju porasle u odnosu na prošlu godinu.
Certifikat Poslodavac Partner, kao nepristrano priznanje stručnjaka za ljudske potencijale u europskoj zajednici koje potvrđuje najvišu kvalitetu upravljanja u sedam ključnih područja ljudskih resursa, a u procesu certifikacije se prolazi i boduje niz tema poput selekcije, razvoja kompetencija, leadershipa, radne uspješnosti, uključenosti i zadovoljstva, karijere i nasljeđivanja, nagrađivanja itd. na svim razinama organizacije.
Certifikat zapravo ukazuje kako kompanije u Hrvatskoj razvijaju procese u ljudskim potencijalima, a s obzirom da je temeljen na međunarodnim standardima, omogućuje i usporedbu domaće i globalne prakse i praćenje napretka u razvoju struke.
„Brojna su područja u kojima kompanije Fortenova grupe neprestano dobivaju neovisne, vanjske potvrde svoje izvrsnosti – bilo da je riječ o kvaliteti naših proizvoda, projekata, kampanja ili, kao u ovom slučaju, o najvišoj razini procesa u ljudskim potencijalima. Činjenica da se treću godinu zaredom povećava broj kompanija u Fortenova grupi koje dobivaju odnosno obnavljaju CPP, potvrđuje naš stalni napredak u izgradnji dobrog radnog okruženja. To nam je i imperativ, jer je neovisna potvrda kvalitete odnosa koje kompanija gradi sa zaposlenicima danas sve važnija komparativna prednost poslodavaca na tržištima rada u cijeloj regiji u kojoj poslujemo. A to što su dio procesa certifikacije i naše kompanije iz Slovenije, Srbije i BiH, dodatno svjedoči o našim inzistiranju na postavljanju i pridržavanju istih standarda u cijeloj Grupi” – Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe prilikom svečane dodjele Certifikata poslodavac partner.
„Od samih početaka poslovanja, Fortenova grupa ima fokus na zaposlenicima, na stvaranju kvalitetnog radnog okruženja i unapređenju svih ključnih procesa koja su od iznimne važnosti za razvoj naših zaposlenika. Sva ta nastojanja i aktivnosti doprinijele su odličnim rezultatima ostvarenima u ovoj certifikaciji, a činjenica da je certifikat dobilo čak 16 naših kompanija, potvrđuje izvrsnost kojoj težimo kao Grupa. Certifikat poslodavac partner ujedno donosi i odgovornost da u narednom razdoblju dodatno nastavljamo razvijati poželjnu i stimulativnu radnu sredinu u kojoj će naši kolege biti zadovoljni, angažirani i motivirani„ – izjavila je Gordana Fabris, izvršna direktorica Ljudskih potencijala Fortenova grupe.
„Velika je odgovornost uspješno graditi kvalitetu radnih mjesta za preko 35 500 zaposlenika u 16 različitih kompanija. Bez obzira na tu kompleksnost, koja je dodatno potencirana dinamičnošću tržišta, ekonomskim čimbenicima i izazovima na tržištu rada, Fortenova grupa ne gubi fokus te dodatnu pažnju ulaže u osnaživanje i razvoj zaposlenika. U tri godine, koliko pratimo strukturirano i stručno postavljanje kvalitetnog okvira procesa upravljanja ljudskim potencijalima, baza kvalitete radnih mjesta značajno je nadograđena i ojačana, a veliku pažnju sve operativne kompanije ulažu u prikupljanje i obradu povratnih informacija zaposlenika. U 2023. Fortenova grupa je posebno je radila na poboljšanju kompenzacijskog paketa zaposlenika, a strateška odrednica je i rad na socijalnom aspektu društveno odgovornog poslovanja, koji posljedično utječe i na uvjete zaposlenika. Edukacija, razvoj i karijerni put zaposlenika je vrlo visoko na listi prioriteta te se u interne i eksterne edukacije ulažu velika financijska sredstva, vrijeme polaznika, ali internih trenera i mentora. Sa sigurnošću možemo reći da će takve odrednice i dalje voditi prema uspješnom poslovanju i zadovoljstvu zaposlenika. Čestitamo na obnovi statusa Poslodavca Partnera za 13 kompanija te stjecanju tog prestižnog priznanja za dodatne tri kompanije Fortenova grupe! – komentirala je Lara Šubić Šuša, voditeljica projekta Poslodavac Partner.
„Upoznajmo se/Spoznajmo se/Let’s meet“ Fortenova grupe i partnera Komunikacijski ured Colić, Laco i partneri, osvojio je brončani Grand PRix Hrvatske udruge za odnose s javnošću u kategoriji Interni komunikacijski projekti, a u kategoriji Integrirani komunikacijski projekt brončana Grand PRix nagrada pripala je Konzumovom projektu „Mali veliki talenti“.
U ukupnoj konkurenciji od 70 projekata, godišnje nagrade komunikacijske struke u Hrvatskoj dodijeljene su u devet kategorija, a proglašenje pobjednika i dodjela 17. Grand PRix, održano je u ponedjeljak, 22. travnja 2024.
„Upoznajmo se/Spoznajmo se/Let’s meet“ projekt je poslovnog, ali i privatnog povezivanja kolegica i kolega iz regionalne maloprodaje Fortenova grupe, i to kroz višednevni susret u svakoj od pet država – Slovenija, Hrvatska, Srbija, Bosna i Hercegovina i Crna Gora – u kojima posluju maloprodajne kompanije Grupu.
Jednu drugačiju vrstu povezivanja i zajedničkog djelovanja omogućili su „Mali veliki talenti“ svim Konzumovim kupcima koji su donacijom prikupljenih kupona mogli sudjelovati u nabavi potrebne opreme osnovnim i srednjim školama po vlastitom izboru, a sve s ciljem pomoći u učenju i razvoju talenata školaraca.
Velika zahvala i čestitke svim kolegicama i kolegama uključenim u realizaciju ovih projekata, kao i svim dobitnicima!
Zvijezda majoneza ponovno je prva na BRANDscore ljestvici u Hrvatskoj, potvrdilo je istraživanje BRANDpuls*, koje ispituje snagu brendova među domaćim potrošačima. Prema istraživanju koje je provedeno za drugu polovinu 2023. godine, Zvijezda majoneza je drugu godinu zaredom zauzela prvo mjesto od čak 1456 brendova, a među top 10 brendova na hrvatskom tržištu našla su se još tri Zvijezdina proizvoda – suncokretovo ulje na drugom mjestu, Zvijezda Ketchup na sedmom i tvrdi margarin Zvijezda stolni na osmom mjestu.
Kao i godinu ranije, među deset najboljih je i Jamnica i to ove godine na četvrtom mjestu pa tako kompanije Fortenova grupe imaju pet svojih brandova u samom vrhu jednog od najvećih regionalnih istraživanja tržišta.
Istodobno, na proširenoj listi 50 najjačih proizvoda u Hrvatskoj svoje su pozicije poboljšali ABC sir koji je na 13. mjestu i Margo mazivi margarin na 16. mjestu, dok je Jana negazirana voda pozicionirana na 21. mjestu.
Kad je riječ o regionalnom plasmanu, najjači brandovi Fortenova grupe su Jana na 18. i Jana Ice Tea na 35. mjestu. Istodobno, rangiranje u ostalim državama regije pokazuje da su u Srbiji, slično kao i Hrvatskoj, najjači brandovi grupe proizvodi Dijamanta – margarin Dobro jutro (4. mjesto) i Dijamant ulje (5. mjesto) dok je tvrdi margarin Dijamant classic na 9. mjestu, dok ABC sir visoko, četvrto mjesto zauzima u Bosni i Hercegovini.
BRANDscore istraživanje je provedeno na 5600 ispitanika u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji koji su brendove vrednovali u 60-tak FMCG kategorija, potvrdilo je kako su potrošači izrazito vezani za proizvode Zvijezde i Dijamanta koji u Fortenova grupi čine grupu Ulja , što ih onda čini najsnažnijim lokalnim brandovima, posebno u odnosu na globalne brandove koji u pravilu zauzimaju visoko mjesta u rangiranju na razini Adria regije.
*Više o istraživanju na linku:
https://www.ipsos.com/hr-hr/brandpuls-snaga-branda-1
Grupa studenata Grafičkog fakulteta koja je razradila i prezentirala projekt aplikacije za navigaciju osoba s invaliditetom u fizičkim trgovinama Konzuma pobjednici su projekta Fortenova grupe i Poslovnog dnevnika u okviru kojega su studenti tri visokoškolske ustanove u Hrvatskoj imali zadatak razraditi svoje viđenje prilagodbe maloprodaje tako da bude dostupnija osobama s invaliditetom. Prezentacije su rezultat razrade zadataka koji je Fortenova grupa vezala uz jedno od svojih ključnih ESG područja – Raznolikost, ravnopravnost i uključivost, dok je „Studentsku kreativnu radionicu” Poslovni dnevnik vodio u sklopu svog projekta Hrvatska pamet Hrvatskoj.
Tim Poslovnog veleučilišta također je osmislio aplikaciju za pomoć u kupnji osobama s motoričkim, senzornim i intelektualnim teškoćama koju su nazvali „Saša, vaš prijatelj u kupnji“, dok je tim Sveučilišta Sjever napravio širu lepezu preporuka za prilogodbu prodajnih mjesta, kao i smjernice za izradu aplikativnog rješenja pomoću pametnog sata.
U izboru najboljih doista su presudile nijanse, a žiri u kojem su bili predstavnici Konzuma i Fortenova grupe (Ines Barbir – Direktorica sektora poslovnih aplikacija, Denis Validžić – Direktor regije Zagreb 1 (maloprodaja), Sandra Đolo – Rukovoditeljica službe korporativnih komunikacija, Lea Kufek Kupres – Voditeljica održivosti i Lea Ridjan, voditeljica istraživanja tržišta i marketinške podrške) te predstavnici Hrvatskog saveza udruga za mlade i studente s invaliditetom SUMSI nije imao lagan zadatak.
Prevagu je odnio prijedlog za koji je žiri procijenio da je u svim aspektima najdetaljnije razrađen i najbrže bi se mogao implementirati. Međutim, ono što je najvažnije da su sva tri tima osvijetlila cijeli niz elementa prilagodbe s čijim usvajanjem bi se uvelike olakšala kretnja i kupnja osoba s invaliditetom, bilo u fizičkim trgovinama, bilo online. Sve su prezentacije u svojoj srži imale poruku – osobe s invaliditetom su dio naših života i trebamo im pružiti jednake prilike.
Još je važnije što su studenti u svojim rješenjima pokazali iznimnu razinu kreacije, kao i vlastite inkluzivnosti, ali i potencijal za preuzimanje odgovornosti u poslovnom svijetu koji ih čeka nakon studija. S obzirom na to, kako je rekao Vladimir Nišević, glavni urednik Poslovnog dnevnika, „svi su oni pobjednici ove kreativne radionice“.
Pobjedničkom timu je Fortenova grupa uručila ček od 1.500 eura, dok su druga dva tima dobila 11 Konzumovih poklon kartica.