Menu
Zatvori
Nakon što je dobila sva regulatorna odobrenja, Fortenova grupa je dovršila postupak prodaje Poslovne grupe zamrznute hrane kompaniji Nomad Foods.
Poslovna grupa zamrznute hrane obuhvaća Ledo plus d.o.o. u Hrvatskoj, Ledo Čitluk u Bosni i Hercegovini te Frikom d.o.o. u Srbiji, kao i nekoliko povezanih društava na drugim tržištima jugoistočne Europe te ima portfelj brandova zamrznute hrane i sladoleda koji su tržišni lideri i uživaju visoku prepoznatljivost među potrošačima u Hrvatskoj, Srbiji i Bosni i Hercegovini, s tradicijom duljom od pola stoljeća.
„Ova velika transakcija zaključena je godinu dana nakon što je u Fortenova grupi pokrenut proces prodaje Poslovne grupe zamrznute hrane, unatoč tome što je projekt proveden u vrlo izazovnim okolnostima pandemije. Puno smo radili na tome i ponosni smo na činjenicu da smo ovom transakcijom u potpunosti ispunili svoje najvažnije ciljeve. Postignuta cijena od 615 milijuna EUR potvrdila je vrijednost našeg biznisa, a istovremeno smo u regiju doveli strateškog partnera koji će nastaviti razvijati posao i biti posvećen razvoju kultnih Ledovih i Frikomovih brandova. Također, očekujemo da će Nomad Foods biti važan poslovni partner regionalnoj maloprodaji Fortenova grupe u budućnosti. Za Fortenova grupu 2021. postaje godina transformacije. Ne samo da smo dovršili refinanciranje i prijenos Mercatora, gdje ostvarujemo planirane sinergije, nego smo i ispunili planove u uspješnoj ljetnoj sezoni, a sada i završili planiranu prodaju Poslovne grupe zamrznute hrane, što je sve rezultiralo time da Fortenova ima znatno snažniju kapitalnu strukturu“ – rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe, zahvalivši svim zaposlenicima Poslovne grupe zamrznute hrane na doprinosu koji su svojim radom ugradili u poslovni uspjeh kompanija u kojima rade. „Želimo im sve najbolje s novim partnerima i nadamo se da će i ubuduće poslovati s uspjehom, koji doista zaslužuju“ – dodao je Peruško.
„U 2021. godini, uz transfer Mercatora, ispunjenje svih naših planova u ljetnoj sezoni u kojoj su sve naše djelatnosti i sva poslovna područja ostvarila izvrsne operativne rezultate kad je riječ o dobiti i novcu na računima, Fortenova grupa je, uz prodaju Poslovne grupe zamrznute hrane, u potpunosti završila i svoj program prodaje neosnovnih djelatnosti i ostvarila brojna operativna poboljšanja u svojim djelatnostima, koje sve doprinose poboljšanju naših financijskih pokazatelja. Kad je riječ o ovoj transakciji, sredstva od prodaje Poslovne grupe zamrznute hrane iskoristit ćemo kako bismo odmah otplatili dug uslijed čega ćemo toga znatno smanjiti zaduženost kompanije. S obzirom na jasno i kontinuirano ostvarivanje zacrtanih ciljeva u 2021. godini, Fortenova grupa sada doista može sa samopouzdanjem gledati u budućnost, jer ova transakcija s Poslovnom grupom zamrznute hrane mijenja našu financijsku poziciju i kapitalnu strukturu te omogućava investicije i rast naših vrlo snažnih djelatnosti u godinama koje dolaze. Naposljetku, htio bih također zahvaliti našim prijateljima i kolegama u svim društvima Poslovne grupe zamrznute hrane na vještinama, predanosti i zalaganju u vremenu kad su bili dio Fortenova grupe“ – rekao je James Pearson, izvršni direktor Fortenova grupe za financije.
Program je razvijen u suradnji sa stručnjacima LQ grupe kao treći sveobuhvatni program edukacije u okviru dugoročnog projekta unaprjeđivanja znanja i vještina zaposlenika Fortenova grupe
Fortenova grupa je 14. rujna 2021. godine započela s provedbom Discover programa – trećeg grupnog programa u DRIVE Beyond Excellence dugoročnom projektu koji je Fortenova grupa razvila za unaprjeđivanje znanja i vještina svojih zaposlenika.
Nakon što je s edukacijom krenula prva generacija polaznika Navigate i Accelerate programa, u Discover program ulazi novih 139 zaposlenika Fortenova grupe iz Poslovnih područja maloprodaja, Prehrana i Poljoprivreda te iz Fortenova grupe d.d. i mStarta.
Edukacija je usmjerena na stjecanje cijelog niza novih znanja i kompetencija u različitim područjima poslovanja, a program je razvijen zajedno sa stručnjacima LQ grupe, a polaznici će u narednim mjesecima imati priliku stjecati cijeli niz novih znanja i vještina u različitim područjima poslovanja, s posebnim naglaskom na one kompetencije koje je važno razvijati za uspješno nošenje sa svakodnevnim poslovnim izazovima i zadacima.
Cilj je edukacije ojačavanje menadžerskih vještina zaposlenika Fortenova grupe, ali i prijenos stečenih znanja, čime će se osnažiti i ukupna razina kompetencija i učinkovitosti zaposlenika i doprinijeti atmosferi zajedništva, suradnje i dijeljenja koje Fortenova grupa njeguje.
U svega nekoliko mjeseci Fortenova grupa je razvila tri sveobuhvatna programa edukacije u kojima u ovom trenutku sudjeluje više od 250 zaposlenika iz svih naših kompanija.
„Vjerujemo da je osiguravanje uvjeta za osobni i profesionalni rast i razvoj, najjača poluga za osnaživanje ukupnih ljudskih potencijala u Grupi i najbolji odgovor na sve naše poslovne izazove. Drive beyond excellence edukacija predstavlja dugoročni, sustavni model podrške profesionalnom i osobnom razvoju zaposlenika unutar Fortenova grupe, kako bi oni dali svoj doprinos poslovnim rezultatima i kreiranju novih vrijednosti za kompaniju, ali i stvaranju ozračja jednog od najpoželjnijih poslodavaca na prostorima regije u kojoj Fortenova grupa posluje“ – rekla je Gordana Fabris, direktorica Ljudskih potencijala Fortenova grupe prilikom promocije Discover programa edukacije.
Provectus Capital Partners će nastaviti investirati u rast poslovanja Avive koja će zauzeti središnju poziciju u daljnjim planovima društva u smjeru okrupnjavanja privatnog sektora zdravstvenih usluga u Hrvatskoj
Fortenova grupa je zaključila prodaju Poliklinike Aviva, jedne od vodećih hrvatskih poliklinika, investicijskom društvu Provectus Capital Partners (PCP). Poliklinika Aviva je odabrani pružatelj zdravstvenih usluga za pacijente, tvrtke i osiguravatelje, koji nudi široku paletu usluga za više od 40.000 korisnika u područjima prevencije, dijagnostike, liječenja i rehabilitacije. Poliklinika ima preko 40 godina tradicije te je ujedno i jedna od najvećih domaćih privatnih poliklinika s više od 80 djelatnika.
Provectus Capital Partners je investicijsko društvo usmjereno na tržišta jugoistočne Europe koje je Polikliniku Aviva preuzelo putem fonda razvojnog kapitala ASEF (Adriatic Structured Equity Fund). Poliklinika Aviva je treća investicija PCP-a u Hrvatskoj.
PCP će nastaviti investirati u rast poslovanja Avive koja će zauzeti središnju poziciju u daljnjim planovima društva u smjeru okrupnjavanja privatnog zdravstvenog sektora u Hrvatskoj.
”Privatni zdravstveni sektor u Hrvatskoj ima značajan potencijal rasta u narednim godinama, a akvizicijom Avive smo stekli kvalitetnu poziciju i ključan know how za nastavak naših investicija u cilju konsolidacije zdravstvenog sektora. Predani smo daljnjem razvoju Avive i novim investicijama kako bi osigurali maksimalnu dodanu vrijednost i korisnicima i zaposlenicima te na taj način podigli i osigurali dugoročno kvalitetno održivo poslovanje i vrijednost same Avive”, izjavio je Igor Čičak, predsjednik Uprave i glavni partner PCP-a.
Komentirajući ovu transakciju, James Pearson, izvršni direktor financija Fortenova grupe, rekao je: „Fortenova grupa je kroz suradnju s Provectus Capital Partners, osigurala kvalitetnog strateškog i financijskog partnera te omogućila daljnji razvoj i realizaciju punog potencijala Poliklinike Aviva, a sve u korist njenih pacijenata, dobavljača i vrijednih zaposlenika, kojima želimo posebno zahvaliti na njihovom doprinosu”.
Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe tom je prilikom naglasio: “Ovom transakcijom Fortenova grupa uspješno privodi kraju cijeli proces dezinvestiranja dijela kompanija koje nisu u funkciji naših temeljnih djelatnosti. Vrlo smo zadovoljni ukupnom realizacijom ovog projekta, jer smo za sve naše kompanije iz netemeljnih djelatnosti našli kvalitetne partnere koji će razvijati njihovo buduće poslovanje. Istodobno, Fortenova grupi će to omogućiti stvaranje fokusiranog portfelja i jačanje kapitalne strukture.”
U cilju daljnjeg povezivanja i jačanja sinergija u maloprodaji Fortenova grupe u Bosni i Hercegovini, kompanije Konzum i Mercator u Bosni i Hercegovini od 1. rujna 2021. vode Uprave u istom sastavu.
Tako je Nihad Imširović predsjednik Uprave i u Konzumu BiH i u Mercatoru BiH, dok su članovi Uprave Konzuma BiH i Mercatora BiH Nedeljka Bilić, Ahmet Koštreba i Haris Omeragić.
»Ovo je još jedan korak u jačanju naše pozicije lidera u regionalnoj maloprodaji koja prije svega počiva na kombiniranju znanja, iskustava i sposobnosti zaposlenih u obje kompanije, kao i korištenju svih prednosti najnovije tehnologije, posebno u daljnjem podizanju kvalitete usluge i pružanja vrhunskog iskustva kupnje našim kupcima.
To je temelj na kojem gradimo snažniju i konkurentniju maloprodaju, uz istodobno njegovanje svih prepoznatljivih osobitosti Konzum i Mercator brenda. Svim kolegama u Upravi koji preuzimaju zajedničku odgovornost za tu našu misiju želim puno uspjeha« – rekao je Siegfried Ganshorn, izvršni direktor za maloprodaju Fortenova grupe.
Fortenova grupa, koja od 1. svibnja 2021. iskazuje rezultate konsolidirane s Mercatorom te posluje uz poboljšane uvjete u odnosu na prvo polugodište 2020. godine, zabilježila je povećanje konsolidiranog prihoda iz kontinuiranog poslovanja od 35 posto. Isto tako, prilagođena konsolidirana EBITDA za prvih šest mjeseci 2021. porasla je za 14 posto, a Grupa je zabilježila neto dobit u iznosu od 318 milijuna HRK, za razliku od gubitka zabilježenog u istom razdoblju 2020. godine. Na kraju prvog polugodišta 2021. Grupa je osim toga imala 1,8 milijardi HRK novčanih sredstava na svojim računima, zadržavši tako snažnu poziciju likvidnosti. Ključni su to naglasci s predstavljanja polugodišnjih rezultata poslovanja Fortenova grupe imateljima depozitarnih potvrda.
„S konsolidiranim prihodima iz kontinuiranog poslovanja od 12 milijardi HRK, prilagođenom konsolidiranom EBITDA-om u iznosu od 1,1 milijarde HRK i 318 milijuna HRK neto dobiti, s ponosom možemo reći da je iza nas najbolje prvo polugodište ikada, ne samo u rezultatskom smislu, nego i zbog uspješnog zaključenja nekoliko velikih projekata koji su Grupu postavili na put jačanja profitabilnosti. Prije svega to je poslovna integracija Mercatora i njegova konsolidacija u naše financijske izvještaje od 1. svibnja 2021. S obzirom na izvrsnu turističku sezonu, Grupa nastavlja snažno poslovati u trećem kvartalu, a to će – zajedno sa sinergijama koje ostvarujemo u maloprodaji te očekivanim zaključenjem prodaje grupe Zamrznute hrane kompaniji Nomad Foods – značiti da će se financijska pozicija Fortenova grupe i dalje poboljšavati“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, komentirajući rezultate ostvarene u prvom polugodištu 2021. godine.
Kad je riječ o nekonsolidiranim rezultatima temeljnih djelatnosti koji se odnose na 21 kompaniju u poslovnim područjima Maloprodaja, Prehrana i Poljoprivreda Fortenova grupe, ukupni ostvareni neto prihod od prodaje bio je 2,4 posto veći, EBITDA je narasla za 12,5 posto, dok je EBIT bio veći za čak 39,5 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, kad se uključi Mercator na jednakoj osnovi (usporedba ‘istog s istim’).
U pogledu pojedinih poslovnih područja, Prehrana je ostvarila najveće poboljšanje rezultata u usporedbi s prošlom godinom, s 12,5 posto većim neto prihodom od prodaje, porastom EBITDA-e od 23,6 posto i povećanjem EBIT-a od 40,1 posto u prvih pola godine, nakon što su rezultati u prvih šest mjeseci 2020. godine bili pod utjecajem COVID-a 19 te nakon što je na tržište u 2021. lansirano nekoliko inovativnih proizvoda.
Poslovno područje maloprodaje, uključujući Mercator na jednakoj osnovi, ostvarilo je rast prihoda od 1,2 posto, EBITDA je narasla za 10,9 posto, a EBIT za 65,9 posto. Ta su poboljšanja rezultat sinergija, boljih općih uvjeta trgovanja te toga što se segment veleprodaje u Konzumu počeo snažno oporavljati nakon popuštanja mjera vezanih za COVID-19 i otvaranja HORECA kanala.
Uslijed velikog pada prodajnih cijena svinjskog mesa u odnosu na prvo polugodište 2020. godine, Poslovno područje poljoprivrede zabilježilo je pad prihoda od 12,5 posto, što je rezultiralo i smanjenjem EBITDA-e od 19 milijuna HRK i EBIT-a od 21 milijun HRK.
„U prvih šest mjeseci 2021. godine Fortenova grupa fokusirala se na tržišnu realizaciju, ostvarivanje planiranih poboljšanja u poslovanju i dovršenje niza ključnih projekata. Taj se fokus na ostvarivanje zadanih ciljeva jasno ogleda u poboljšanju operativnih rezultata, u tome što prodaja Poslovne grupe zamrznute hrane napreduje u potpunosti prema planu, u refinanciranju duga Mercatora uz to što je 89,73% njegovih dionica preneseno na Fortenova grupu i njegova integracija u Poslovnu grupu maloprodaje teče vrlo uspješno, kao i u tome da je zaključeno nekoliko transakcija prodaje netemeljnih djelatnosti, čime je omogućeno daljnje fokusiranje na temeljna poslovna područja. Sveukupno gledajući, ovo je za Grupu bilo vrlo pozitivno prvo polugodište“ – rekao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.
U program Fortenova grupe i Selectia uključeno gotovo 100 zaposlenika Fortenova grupe
Fortenova grupa je započela s provedbom Accelerate programa – drugog grupnog programa u DRIVE Beyond Excellence projektu razvijenom za dugoročno unaprjeđivanje znanja i vještina zaposlenika Fortenova grupe.
Nakon što je s edukacijom krenula prva generacija polaznika Navigate programa, u Accelerate program ulazi novih 98 zaposlenica i zaposlenika kod kojih je prepoznat potencijal za razvoj i karijerni napredak kroz preuzimanje odgovornijih menadžerskih pozicija u Fortenova grupi i operativnim kompanijama.
Njihova edukacija je usmjerena na stjecanje cijelog niza novih znanja i kompetencija u različitim područjima poslovanja, a program je razvijen s grupacijom Selectio, vodećom hrvatskom kompanijom za savjetovanje u ljudskim resursima.
Polaznici će kroz osam modula dobiti uvid u znanja iz područja financija, lanaca opskrbe, prodaje, izgradnje odnosa s kupcima ili upravljanja opsežnijim projektima, s posebnim naglaskom na jačanje vještina vođenja timova, prepoznavanje specifičnih obilježja članova tima te poticanje njihove kreativnosti, agilnosti i sklonosti prema razmišljanju izvan okvira.
Cilj je edukacije ojačavanje menadžerskih vještina polaznika, ali i prijenos stečenih znanja, čime će se osnažiti i ukupna razina kompetencija i učinkovitosti zaposlenika i doprinijeti atmosferi zajedništva, suradnje i dijeljenja koje Fortenova grupa njeguje u svojim radnim sredinama.
„Podrška razvoju profesionalnih kompetencija naših zaposlenika naš je zajednički interes. Osim što na taj način jačamo osobni potencijal zaposlenika i dodatno ih motiviramo u svladavanju novih poslovnih izazova, time ujedno i značajno doprinosimo uspješnijem ukupnom poslovanju Fortenova grupe, što je posebno važno u okruženju koje traži neprestanu prilagodbu i upravljanje promjenama“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe povodom pokretanja programa Accelerate, dok je Aleksandar Zemunić, direktor tvrtke Selectio naglasio kako im je zadovoljstvo biti partner Fortenova grupi u provedbi ovog opsežnog i ambicioznog razvojnog programa.
„Vjerujemo da će uz ekspertizu naših konzultanta i edukatora zaposlenici Fortenova grupe lakše realizirati svoje potencijale i drago nam je što im imamo priliku biti podrška na tome putu” – rekao je tom prilikom.
„Naš je cilj da grupnim programima razvoja vještina naših zaposlenika u okviru DRIVE Beyond Excellence projekta u prvoj godini bude obuhvaćeno oko 220 zaposlenika Fortenova grupe i operativnih kompanija i vrlo smo zadovoljni što su u okviru tog projekta prve dvije generacije zaposlenih već započele s edukacijom. Vjerujemo da je osiguravanje uvjeta za osobni i profesionalni rast i razvoj, najjača poluga za osnaživanje ukupnih ljudskih potencijala u Grupi i najbolji odgovor na sve poslovne izazove“ – rekla je Gordana Fabris, direktorica Ljudskih potencijala Fortenova grupe.
Već drugu godinu zaredom Fortenova grupa je među 20 najboljih poslodavaca u Hrvatskoj, prema rezultatima anketnog istraživanja Poslodavac prvog izbora, koje provodi portal MojPosao već 17. godinu zaredom. Fortenova grupa se na ovoj listi po prvi puta našla svega godinu i pol od svog nastanka, a ove godine je i dodatno potvrdila svoje mjesto na popisu najboljih poslodavaca. Istraživanje je provedeno krajem 2020. i početkom 2021. godine, a u njemu je sudjelovalo 20.000 ispitanika.
Gordana Fabris, direktorica ljudskih potencijala Fortenova grupe je tim povodom naglasila: „Ponosni smo na ovaj rezultat. Ovo istraživanje pokazuje da unatoč tome što smo vrlo mlada kompanija koja se istodobno transformira i razvija novu korporativnu kulturu, već drugu godinu zaredom smo ujedno i jedan od najpoželjnijih poslodavaca. Od samih početaka poslovanja, Fortenova grupa je uvijek imala fokus na važnost zaposlenika, stvaranje kvalitetnog radnog okruženja i unapređenje uvjeta nagrađivanja, što je sve doprinijelo našim odličnim rezultatima u okviru ovog istraživanja. Danas je Fortenova grupa s više od 50.000 zaposlenika najveći poslodavac u regiji. To za nas u narednom razdoblju, predstavlja i veliku odgovornost da u skladu s našim vrijednostima izvrsnosti, kontinuirano radimo na tome da budemo još bolji i poželjniji poslodavac te unapređujemo sve segmente upravljanja ljudskim potencijalima… „
Cilj ovog istraživanja je otkriti koji su poslodavci na hrvatskom tržištu rada najatraktivniji općoj javnosti. Istraživanje je anonimno, temelji se isključivo na percepciji ispitanika o tvrtkama te na njihovom slobodnom izboru. Upravo su ispitanici ti koji ‘kreiraju’ listu poslodavaca kod kojih bi najviše voljeli raditi te otkrivaju razloge zbog kojih su upravo ti poslodavci zaslužili svoje mjesto na njihovom popisu ‘najpoželjnijih’. Na ovogodišnjoj listi su se uz Fortenova grupu našle i ostale velike hrvatske kompanije kao što su dm-drogerie markt, Lidl, Müller trgovina Zagreb, Rimac Automobili, Atlantic Grupa, HEP, Kaufland Hrvatska, PLIVA Hrvatska, INA, Infobip, Hrvatski Telekom, BIPA, Valamar, Zagrebački Holding, Pevex, Coca-Cola HBC Hrvatska, Jadran – Galenski laboratorij, Ericsson Nikola Tesla i A1 Hrvatska. Rezultati istraživanja pokazuju da za razliku od prošle godine kada su harmonični odnosi na radnom mjestu bili najvažniji faktor prilikom vrednovanja stupnja atraktivnosti određenog poslodavca, ove godine najviše „presudnih“ glasova dobila sigurnost radnog mjesta (40%). Nakon sigurnosti, na drugom mjestu nalaze se harmonični odnosi na radnom mjestu (za 39% ispitanika je ovo presudan razlog atraktivnosti), dok se na trećoj poziciji, baš kao i lani, nalazi socijalna odgovornost poslodavca (36%).
U okviru programa unaprjeđenja znanja i vještina svojih zaposlenika pod nazivom DRIVE Beyond Exellence, Fortenova grupa je u partnerstvu sa stručnjacima iz COTRUGLI poslovne škole razvila Navigate program namijenjen jačanju profesionalnih kompetencija zaposlenika Fortenova grupe kako bi oni, ulažući u vlastiti razvoj, ujedno i značajno doprinijeli ostvarenju strateških ciljeva Fortenova grupe te s lakoćom svladavali nove poslovne izazove.
Prvu generaciju polaznika Navigate programa čini 35 zaposlenika Fortenova grupe i njezinih operativnih kompanija. Oni će kroz edukaciju u trajanju od 14 mjeseci proći sedam tematskih cjelina kroz koje će imati prilike osnažiti vještine vođenja, promišljati o mogućim unaprjeđenjima u svojim kompanijama, steći nova, praktična organizacijska znanja te, kroz sve to, dodatno mobilizirati svoje timove i organizacije. Sastavni dio programa je i konkretan projekt iz poslovanja Fortenova grupe na kojem će polaznici raditi uz sponzorstvo jednog od izvršnih direktora Fortenova grupe.
Kako bi se cjelokupan program što je moguće više prilagodio okruženju u Fortenova grupi i projektima koji se odvijaju u operativnim kompanijama, sadržaj DRIVE programa za buduće polaznike dizajnirat će se na temelju povratnih informacija, prijedloga i ideja polaznika iz prethodne generacije. Stoga će polaznici iz prve generacije DRIVE programa ujedno biti i svojevrsni ambasadori tog programa.
Povodom pokretanja DRIVE Beyond Excellence edukacijskih programa, Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe je rekao: “Želja nam je biti ne samo najveći, već i najpoželjniji poslodavac u regiji te ovo značajno ulaganje u širenje znanja naših zaposlenika, s kojim smo sada krenuli, smatramo jednim od ključnih elemenata u ostvarivanju tog cilja. Osobno vjerujem da je izgradnja sustavne podrške koja će omogućiti talentima osobni rast i razvoj od iznimnog značaja i za to kakvim će nas poslodavcem smatrati, kao i za ostvarivanje svih naših poslovnih ciljeva. Kroz strukturirani pristup osnaživanju ljudskih potencijala kreirat ćemo nove vrijednosti za grupu te doprinijeti stvaranju zajedništva što je itekako važno za ostvarivanje ambicioznih poslovnih ciljeva Fortenova grupe.“
„Biti edukacijski partner u ovom značajnom projektu predstavlja nam iznimno zadovoljstvo te se veselimo realizaciji svih zadanih ciljeva. Ukazano povjerenje motivira nas da, u skladu s misijom škole, potičemo polaznike na kontinuirani razvoj kako bi svojim primjerom i pozitivnim promjenama doprinijeli razvoju svoje organizacije, ali i društva u cjelini“, izjavio je Zoran Đorđević, partner i akademski direktor u COTRUGLI Business School.
Fortenova grupa ostvarila je u 2020. godini dobre rezultate poslovanja unatoč negativnom utjecaju COVID-19 pandemije na poslovanje od travnja do prosinca 2020. Utjecaj COVID-a 19 osobito se osjetio u Hrvatskoj, s obzirom na značaj turizma u državi. Grupa je održala ili čak i povećala tržišne udjele u nizu ključnih kategorija proizvoda, realizirala nekoliko ključnih strateških projekata te je, zahvaljujući provedenim preventivnim mjerama, ublažila utjecaj krize i povećala svoju novčanu likvidnost za ~350 milijuna kuna na iznos od dvije milijarde kuna na kraju 2020. godine.
Ta su osnovna obilježja poslovanja u 2020. istaknuta u predstavljanju rezultata za 2020. godinu imateljima depozitarnih udjela Fortenova grupe.
Ukupni ostvareni konsolidirani prihod iz kontinuiranog poslovanja Fortenova grupe u 2020. je iznosio 21 milijardu kuna, a ukupna konsolidirana prilagođena EBITDA iznosila je 1,3 milijarde kuna.
U usporedbi s pro forma konsolidiranim rezultatima Fortenova grupe iz 2019. te uz isključenje rezultata diskontinuiranog poslovanja Kompasa Ljubljana, Kompasa Poreč i Kompasove mreže za oba razdoblja, konsolidirani ukupni prihod Fortenova grupe manji je za 11,7 posto, dok je na tako prilagođenoj osnovi, konsolidirana EBITDA niža za 30,1 posto. Objavljeni rezultati za 2020. godinu ne uključuju Mercator, koji će u Fortenova grupu biti integriran u 2021. godini.
“COVID -19 pandemija na svemu je ostavila trag, pa tako i na rezultatima poslovanja naših tvrtki. Najveći negativan utjecaj imala je na one kompanije koje su usko vezane uz turističku industriju odnosno HORECA kanal. Ujedno, više su bila pogođena tržišta u kojima turistička sezona ima veliki utjecaj na bruto nacionalni prihod, poput Hrvatske i Crne Gore. Srbija, primjerice, nije osjetila posljedice turističke sezone, ali je i to tržište bilo suočeno sa svim drugim posljedicama pandemije. Ipak, naše su kompanije uspješno ostvarile i nadmašile svoje planove za 2020. godinu, koji su s obzirom na pandemiju prošle godine bili korigirani i predviđali su rezultate manje nego u 2019. godini”, rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe komentirajući rezultate za 2020. godinu.
Kada je riječ o usporedbi nekonsolidiranih rezultata temeljnih djelatnosti koji se odnose na 16 kompanija u poslovnim područjima maloprodaja, prehrana i poljoprivreda Fortenova grupe s poslovnim rezultatima u 2019., nekonsolidirani ukupni prihodi su na razini od 23 milijarde kuna u 2020. šest posto manji, a EBITDA u iznosu od 1,6 milijardi kuna je niža za 16,8 posto.
Najveći negativni utjecaj pandemija je imala na poslovanje kompanija iz Poslovnog područja prehrana koje su i najizravnije vezane uz HORECA kanal i potrošnju u turističkoj sezoni te na Poslovno područje maloprodaja i veleprodaja. Uslijed toga zabilježeni su i niži nekonsolidirani prihodi i EBITDA nego u godini ranije.
U odnosu na 2019. nekonsolidirani ukupni prihod poslovnog područja prehrana manji je za devet posto, dok je nekonsolidirani prihod maloprodaje niži za pet posto. Nekonsolidirani prihodi u poljoprivredi su u odnosu na 2019. niži za svega jedan posto.
Nekonsolidirana EBITDA prehrane je u odnosu na rezultat ostvaren u 2019. niža za 12,5 posto, dok je taj pad u maloprodaji iznosio 6,5 posto. Uslijed negativnog utjecaja velikog pada cijena svinja u zadnjem tromjesečju 2020. te pada cijena junadi i nižih prinosa poljoprivrednih kultura, EBITDA poljoprivrede niža je za 56,8 posto u usporedbi s prethodnom godinom.
Međutim, i Dijamant i Frikom ostvarili su snažne rezultate, budući da su ne samo povećali udjele, već su imali i koristi od povećane potrošnje u Srbiji jer su restrikcije uslijed COVID-a 19 ograničavale putovanja izvan zemlje. Nadalje, Konzum je u 2020. godini, promatrano isto za isto, usprkos manjem broju turista uspio očuvati prihod od prodaje na razini 0,3 posto većoj nego 2019. godine, zahvaljujući dobrim rezultatima u upravljanju lancem opskrbe i korištenju prednosti svojih formata dućana i online ponude.
„Kako Konzum ostvaruje oko 40 posto svojih ukupnih prihoda i oko 70 posto godišnje EBITDA u četiri mjeseca od lipnja do rujna, rezultati koji su postignuti u 2020. godini zaista su odlični. Gledajući cijelu Fortenova grupu, ukupan negativan utjecaj pandemije, kao i negotovinskih tečajnih razlika, nažalost nije bilo moguće nadoknaditi, ali s obzirom na projekte koje smo započeli već u 2021. očekujemo poboljšanje rezultata. U iduće dvije godine planiramo i refinanciranje duga Fortenova grupe uz povoljnije uvjete, koje će dodatno ojačati financijsku poziciju kompanije”, rekao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.
„Zadovoljni smo rezultatima poslovanja u 2020. zahvaljujući, između ostalog, provođenju cijelog niza mjera za ublažavanje negativnih utjecaja pandemije, kao i dodatnih poboljšanja koje smo postigli u operativnom poslovanju i kontroli troškova. Usprkos krizi izazvanoj pandemijom, ulažući iznimne napore te uz povećane troškove povezane s očuvanjem zdravlja naših ljudi i osiguravanjem neprekinutog lanca opskrbe tržišta u uvjetima pandemije, uspjeli smo realizirati i više razvojnih projekata. Prošle smo godine preuzeli imovinu osječke mljekare Meggle te nedavno lansirali novi mliječni brand Kravica Kraljica. Također, ulaganja Jamnice u razvoj u prošloj godini rezultirala su lansiranjem primjerice novog proizvoda Botanice, te u ovoj godini prve alkoholne gazirane vode Barts u Hrvatskoj, koja sada jača distribuciju. Druge naše prehrambene djelatnosti lansirat će nove te unaprjeđivati i poboljšavati postojeće proizvode tijekom godine, kako će se dovršavati razvojne aktivnosti započete u 2020. godini.
Gledajući unaprijed, dva velika projekta koja će pozitivno utjecati na naše rezultate u 2021. godini su prodaja Poslovnog područja zamrznute hrane i integracija Mercatora. Nadamo se da će već ove godine i turistička sezona biti bolja od prošlogodišnje, uoči povratka pune turističke sezone u 2022. godini. Ono što se u ovim rezultatima ne može izravno vidjeti jest angažman svih naših zaposlenika da poslovanje u uvjetima krize teče bez prekida i da se ispunjavaju svi zacrtani planovi. Svim zaposlenicima Fortenova grupe na tome iskreno zahvaljujem, budući da su njihovi napori zaista imali učinka.
Tijekom 2020. godine, nastavljajući posao i u 2021., menadžment Fortenove ostvario je rezultate u nizu ključnih projekata, osobito u upravljanju utjecajem pandemije COVID-a 19, dovršenju prijenosa Mercatora i rješavanju kapitalne strukture prodajom Poslovne grupe zamrznute hrane, što našu Grupu dovodi u fundamentalno snažniju poziciju u budućnosti”– rekao je Fabris Peruško.
Danas je 69,57 posto dionica Poslovnog sistema Mercator prebačeno s Agrokora d.d. na Fortenova grupu, čime je Mercator postao integralni dio poslovnog područja maloprodaje Fortenova grupe, koja je sada vlasnica 88,1 posto Mercatora. Prijenos dionica Mercatora odvijao se istodobno s refinanciranjem Mercatorovog zaduženja kod 55 banaka od strane Fortenova grupe, u ukupnom iznosu od 385 milijuna eura. U suradnji sa svojim kreditorima HPS Partners i VTB-om, Fortenova grupa osigurala je potrebna sredstva te u cijelosti zamijenila navedeni Mercatorov dug i na taj način osigurala neometan prijenos vlasništva Mercatora s kompanije u stečaju na stabilnu kompaniju, konsolidirane vlasničke i vjerovničke strukture. Maloprodajna mreža Fortenova grupe od danas se sastoji od oko dvije i pol tisuće prodajnih mjesta Mercatora i Konzuma s ukupno 39 tisuća zaposlenika koji rade na pet tržišta u regiji s gotovo 20 milijuna stanovnika.
Agrokor je dionice Mercatora stekao 2014. godine, no Mercator do danas nije bio operativno integriran u poslovanje svoga vlasnika. „Fortenova grupa je od danas ponosna vlasnica Mercatora, odlučna u namjeri da bude najbolji vlasnik kojeg je Mercator ikada imao. Ovo je novi početak koji nam svima otvara cijeli niz novih mogućnosti. Nova optimizirana struktura kapitala Fortenova grupe osigurava nam stabilnost i sposobnost za snažna buduća ulaganja u naše tvrtke i poticanje njihovog budućeg rasta. S Mercatorom u Fortenova grupi konsolidiramo najveću regionalnu maloprodajnu mrežu, povećavamo stabilnost lanca opskrbe, radnih mjesta, poreznih prihoda država u kojima poslujemo te otvaramo nove prilike i nastavljamo podržavati rast lokalnih dobavljača“ – izjavio je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe. Peruško je naglasio da će nakon integracije Mercatora i prodaje Poslovnog područja zamrznuta hrana, Fortenova grupa s preko 50 tisuća zaposlenika biti najveći poslodavac u regiji, koji ostvaruje približno 5 milijardi eura prihoda i operativnu dobit veću od 270 milijuna eura te koji u ovoj godini, unatoč nastavku pandemije, planira realizirati više od 125 milijuna eura kapitalnih ulaganja.
“Današnje zaključenje dodatnog financiranja koje je omogućilo prijenos Mercatora u potpunosti je u skladu s našim strateškim financijskim planovima. U posljednjih nekoliko tjedana napravili smo veliki napredak u ispunjavanju planova ne samo s ovim aranžmanom refinanciranja, već i s prodajom Poslovne grupe zamrznute hrane kao i netemeljnih dijelova poslovanja Fortenova grupe te ostvarivanjem snažnih poslovnih rezultata u prvom kvartalu ove godine. U središtu ovih procesa nalazi se multinacionalni tim brojnih kolegica i kolega, smještenih u više država, koji su odradili ogroman posao i zaslužuju veliku pohvalu za sve što je postignuto”, komentirao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.
Siegfried Ganshorn, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju prijenos Mercatora na Fortenova grupu je nazvao “jednim od najvažnijih dana u povijesti Mercatora, Konzuma i Fortenova grupe”. „Biti ovdje gdje smo sada ne bi bilo moguće bez naših ljudi, profesionalnog upravljanja, podrške i pomoći dobavljača te svih ostalih partnera i dionika kojima vjerujemo. Zajednički rad omogućit će nam da iskoristimo svoj puni potencijal na dobrobit naših kupaca“ – rekao je Ganshorn. Kao ključne dijelove strategije razvoja maloprodaje Fortenova grupe izdvojio je operativnu izvrsnost, jasnu diferencijaciju od konkurencije, kontinuirano poboljšanje pozicije i povećanje tržišnog udjela, fleksibilnost mikrolokacije te istinsko višekanalno iskustvo. „Temelj i ključni faktor koji će nam omogućiti da to ostvarimo je razvijena strategija digitalne transformacije, zahvaljujući kojoj će naše značajne investicije biti u digitalni razvoj i e-trgovinu, kako bismo poticali rast u svim državama“ – zaključio je Ganshorn.
„Mercator danas nije samo trgovac, nego puno više. On je platforma koja povezuje zaposlene, kupce i dobavljače i koja je uspješno razvila brojne nove prodajne koncepte. Znanje, trud, iskustvo, sposobnost i osjećaj pripadnosti zaposlenika tvorci su Mercatorovog uspjeha. Kao tvrtka koja surađuje s preko tri tisuće dobavljača i godišnje realizira 1,2 milijarde eura vrijednosti nabave od lokalnih i regionalnih partnera, ovo je spajanje izvrsna poslovna prilika za dugoročni razvoj njihovih robnih marki“ – istaknuo je Tomislav Čizmić, predsjednik Uprave Mercatora. Prema njegovim riječima, uz ubrzani nastavak digitalizacije i razvoj digitalnih višekanalnih platformi, prioriteti Mercatora u konsolidaciji maloprodaje Fortenova grupe su jačanje trgovinske mreže i razvoj moderne logističke infrastrukture.
„U protekle dvije godine, koliko je prošlo od implementacije Nagodbe vjerovnika odnosno uspješnog financijskog restrukturiranja prezaduženog Agrokora, Fortenova grupa je postigla visoku operativnu uspješnost koja se očituje kroz povećanje dobiti iz operativnog poslovanja za oko sto milijuna eura u razdoblju 2017. do 2019., kao i kroz poboljšanje novčanog tijeka za gotovo sto milijuna eura tijekom 2020., unatoč negativnom utjecaju pandemije COVID – 19 na poslovanje. Fortenova grupa je također ojačala kapitalnu strukturu i osnažila svoju financijsku poziciju, smanjivši omjer duga i dobiti iz operativnog poslovanja sa sedam na oko četiri puta, koliko se očekuje do kraja ove godine. Dakle, nakon dugog razdoblja neizvjesnosti, Fortenova grupa je danas financijski stabilna tvrtka koja je nesporno sposobna za rast i koja će razvojnom strategijom i ostvarivanjem svojih prioriteta ujedno čuvati i otvarati nova radna mjesta. Stoga svim našim kolegama iz Mercatora želim dobrodošlicu u veliku zajednicu vrijednih i talentiranih zaposlenika Fortenova grupe. Radujem se također nastavku suradnje i s našim ključnim partnerima, malim i velikim, domaćim i globalnim dobavljačima te zajedničkom daljnjem rastu” – zaključio je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
U utorak, 30. ožujka 2021. je započeo postupak prijenosa dionica Poslovnog sistema Mercator na Fortenova grupu. Dionice koje je Sberbank imala u Poslovnim sistemima Mercator zamijenjene su za udjele u Fortenova grupi te je na Fortenova grupu preneseno 18,53 posto dionica Mercatora.
„Jučerašnji početak prijenos dionica Mercatora na Fortenova grupu i prodaja Poslovnog područja Zamrznuta hrana, koja je zaključena u ponedjeljak, dio su optimizacije portfelja Fortenova grupe koja je usmjerena na jačanje kapitalne strukture i konsolidaciju ključnih područja u kojima je Fortenova grupa tržišni lider. Kada jučer započeti postupak transfera dionica Mercatora na Fortenova grupu bude završen, Fortenova grupa će s Mercatorom biti neupitni regionalni tržišni lider u maloprodaji, koji će imati znatne kapacitete za ulaganja i daljnji rast “ – rekao je Fabris Peruško, komentirajući početak postupka prijenosa dionica Mercatora.
Peruško je također naglasio kako su kompanije Fortenova grupe u pandemijskoj godini bile ključne za osiguranje opskrbe kupaca na tržištima na kojima posluju, zahvaljujući i tisućama velikih i malih, domaćih i stranih dobavljača s kojima kompanije Fortenova grupe imaju dugotrajne i stabilne odnose.
“Predstojeća integracija Mercatora s maloprodajom Fortenova grupe je velika prilika za sve ključne dobavljače” – istaknuo je Peruško, nadovezujući se na u srijedu objavljeni izvještaj slovenskog izvanrednog povjerenika u Mercatoru, koji je potvrdio potpunu usklađenost poslovanja Mercatora sa slovenskim Lex Mercatorom. U izvještaju je istaknuto kako je Mercator svojim strateškim slovenskim dobavljačima ponudio mogućnost potpisa dugoročnih ugovora o suradnji, koje su potpisali svi oni koji su u takvim ugovorima našli svoj poslovni interes.
Fortenova grupa d.d. i Nomad Foods Limited potpisali su kupoprodajni ugovor za Poslovnu grupu zamrznute hrane, koja se sastoji od društava Ledo plus d.o.o., Ledo Čitluk i Frikom d.o.o. te nekoliko manjih povezanih društava.
Vrijednost transakcije iznosi 615 milijuna EUR, na bazi bez gotovine i bez dugova, a njezino je zaključenje planirano za treće tromjesečje 2021. godine. Po zaključenju, Nomad Foods će postati vlasnikom Poslovne grupe zamrznute hrane, koja obuhvaća vodeći europski portfelj kultnih lokalnih brandova zamrznute hrane sa snažnom prepoznatljivošću među potrošačima u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i nekoliko drugih zemalja jugoistočne Europe. S tradicijom duljom od pola stoljeća, Poslovna grupa zamrznute hrane najveći je proizvođač i distributer sladoleda i zamrznute hrane na tržištima na kojima posluje.
„Ovo je transformacijska transakcija za Fortenova grupu, a sva će se sredstva iskoristiti za smanjenje zaduženosti Grupe i stvaranje Fortenova grupe koja je, nakon mnogo godina, financijski jaka i sposobna punom snagom investirati u sve svoje djelatnosti“, rekao je James Pearson, glavni financijski direktor Fortenova grupe.
„Naša Poslovna grupa zamrznute hrane tržišni je lider u regiji u kojoj poslujemo i drago mi je da smo u ovom procesu prodaje ostvarili svoj glavni cilj. Cilj je, uz postizanje maksimalne vrijednosti, prije svega bio zaključiti ovu transakciju sa strateškim partnerom koji će dati maksimalan doprinos daljnjem razvoju Poslovne grupe zamrznute hrane te prepoznati punu vrijednost i potencijal ove djelatnosti i njezinih ljudi“ rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe. „Zaključenjem ove transakcije ispunit ćemo ključni preduvjet za optimizaciju kapitalne strukture, što će nam omogućiti da snažno investiramo u svoje biznise i potičemo njihov budući rast. Jako sam zahvalan svim ljudima u Poslovnoj grupi zamrznute hrane i Fortenova grupi koji su proteklih šest mjeseci naporno radili kako bi ovo omogućili. Znajući da će naša zamrznuta hrana biti u vrlo dobrim rukama, veselimo se suradnji s Nomad Foodsom kao važnim budućim poslovnim partnerom u ovoj regiji“, zaključio je Peruško.
Dovršenje transakcije ovisi o regulatornim odobrenjima na mjerodavnim tržištima te odobrenju dioničara Fortenova grupe. Upravni odbor Fortenova grupe, koji uključuje predstavnike najvećih dioničara, jednoglasno je podržao potpisivanje kupoprodajnog ugovora s Nomad Foods.
Savjetnici Fortenova grupe u ovoj transakciji bili su Akin Gump Strauss Hauer & Feld LLP, Bogdanović, Dolički & Partneri, Citigroup Global Markets Europe AG, Isailović & Partners, KPMG Croatia, Marić & Co i VTB Bank (Europe) SE.