Menu
Zatvori
Fortenova grupa je završila proces prodaje Kompas Grupe kompaniji Springwater Capital, nakon što su za to ispunjeni svi regulatorni i administrativni uvjeti.
Kompas Grupa je vodeća putnička agencija u regiji s prisutnošću u petnaest zemalja. Kompas je ujedno i jedan od najstarijih i najvećih turoperatora u Jadranskoj regiji. Osnovan je 1951. godine. Sa sjedištem u Sloveniji i Hrvatskoj, Kompas je vodeći turoperator u regiji, integriran s mrežom DMC-ova u glavnim europskim gradovima usredotočenim na praćene ture i veleprodaju jadranskih krstarenja. Tvrtka je također uključena u segmente maloprodajnih i online putničkih agencija (OTA) te segmente MICE (Meetings, Incentives, Conference and Events) i BTC (Business Travel Centre).
„Osim paketa kojega je predstavio predsjednik Vlade RH i u kojima je prezentirao 30 grupa artikala kojima su određene maksimalne cijene, Fortenova grupa, a prije svega Konzum će od danas ukupnu vrijednost liste od 365 artikala koju je objavilo ministarstvo gospodarstva, vratiti na ukupnu vrijednost kolika je bila 31.12. prošle godine.
Osim toga, Konzum danas kreće i s dodatnom akcijom sniženja na 1000 artikala. Na taj način ćemo našim kupcima dati oko 10 milijuna eura naše marže iz 2023.“– najavio je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe. Dodao je i da se već godinu dana meso, ulje i mlijeko iz proizvodnih kompanija PIK Vrbovec, Zvijezda i Belje nalazi na listi s proizvoda ograničenih cijena, pri čemu će se na novoj, proširenoj listi Vlade naći će se i dodatni artikli iz tih kompanija.
Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma je istakao kako će se raspon sniženja 1000 artikala kretati od pet do 40 posto, zavisno o grupi proizvoda, a cijene proizvoda će biti zaključane do kraja godine. „Nastojali smo obuhvatiti skoro sve grupe proizvoda koje mi prodajemo – 50 posto iz prehrane, 50 posto iz neprehrane, a važno je naglasiti kako su naši dobavljači podržali ovu akciju te da Konzumova investicija u cijene do kraja ove godine iznosi oko 3,5 milijuna eura“ – istakao je Mitreski.
Sve cijene bit će transparentno objavljene na Konzumovoj web stranici.
Komentirajući peti paket mjera Vlade RH za pomoć građanima Hrvatske, Fabris Peruško je istakao kako Fortenova grupa pozdravlja svaku inicijativu koja utječe na smanjenje inflacije u kojoj će i ovog puta sudjelovati sve kompanije Fortenova grupe u Hrvatskoj, „Kao što smo rekli i kod donošenja prvog paketa, mi kao kompanija smo svjesni svog utjecaja u društvu i želimo poduprijeti napore Vlade da se obuzda inflacija.
Na najpoznatijoj Googleovoj konferenciji – Google Next 2023 u San Franciscu, Fortenova grupi su uručene dvije nagrade za postignuća u ekosustavu Google Clouda – nagrada u industriji maloprodaje (Retail Industry Customer Award) i nagrada za transformaciju talenata (Talent Transformation Award). Nagrade je u ime Fortenova grupe preuzeo Dragan Mrkajić, direktor za Data & AI strategiju Fortenova grupe.
Fortenova grupa je tako među velikim brojem korisnika Google Cloud platforme u svijetu prepoznata zbog svojih postignuća u uspješnoj primjeni napredne analitike i umjetne inteligencije u svojim operativnim kompanijama – Konzumu Hrvatska, Mercatoru Slovenija i Mercatoru Srbija, a sve s ciljem razvoja vodećih tehnoloških rješenja u industriji maloprodaje.
“Nagrade „Google Cloud Customer Awards“ prilika su za odavanje priznanja najinovativnijim, tehnički najnaprednijim transformativnim implementacijama clouda u svim industrijama, iz cijelog svijeta, izgrađenima na našoj platformi”, rekao je Brian Hall, potpredsjednik marketinga proizvoda i industrije u Google Cloudu. “Želim čestitati Fortenova grupi na osvajanju ove nagrade kojom se pokazuje kao vodeći inovator u industriji.“
Prestižna nagrada za korisnike u maloprodaji svjedoči o izuzetnoj upotrebi Google Cloud tehnologije u predviđanju potražnje za svježim proizvodima, optimizaciji asortimana i maksimiziranju učinkovitosti promotivnih aktivnosti, što na kraju potiče rast i zadovoljstvo kupaca. Naravno, to prati i strateško upravljanje timovima i talentima o čemu svjedoči osvojena nagrada za transformaciju talenata. Priznanje je to za uspješne inicijative usmjerene na rješavanje izazova pri izgradnji svog tima talenata za realizaciju najzahtjevnijih analitičkih rješenja na tržištima srednje i istočne Europe.
„Zahvaljujemo Googleu Cloudu na partnerstvu. Ove nagrade su samo dodatni podstrek za ostvarenje cilja – da nam strojno učenje i umjetna inteligencija osiguraju maksimalnu vrijednost podataka kojima raspolažu sve naše kompanije. Time ćemo značajno povećati brzinu donošenja odluka, brže provjeravati valjanost poslovnih ideja i kao rezultat toga –mijenjati i poboljšavati naše poslovne modele na korist svih naših kupaca“ – komentirao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Korištenjem analitike podataka i strojnog učenja, Fortenova grupa DataLab je kao Centar izvrsnosti za umjetnu inteligenciju u cijeloj Grupi, radio na modelima optimizacije asortimana proizvoda i promotivnih strategija te poboljšanje sposobnosti predviđanja potražnje za svježim proizvodima. Dokazano je kako rješenja s umjetnom inteligencijom mogu generirati značajnu poslovnu vrijednost.
Tako je AI modul Advanced Promo Optimizer kroz niz A/B testova provedenih u maloprodajnom poslovanju u Srbiji pokazao povećanje promotivne marže za otprilike 0,5 bodova. Assortment Recommender AI modul, testiran u više od 60 trgovina u Hrvatskoj, pokazao je postepeni rast prodaje od 1-3 posto na testiranim kategorijama dok model predviđanja za kategoriju voće i povrće, kroz smanjenje otpada i nedostupnosti robe, u 65 posto trgovina pokazuje poboljšanje profitabilnosti od cca 8 posto. Model je trenutačno implementiran u više od 500 trgovina u Hrvatskoj.
„Ova postignuća odražavaju zajedničke napore naših maloprodajnih tvrtki i Fortenova grupa DataLab-a u koji smo uspješno regrutirali novi tim data scientista, za uspješnim izlaskom na globalnu scenu. S podacima i umjetnom inteligencijom u središtu našeg poslovanja, uzbuđeni smo zbog onoga što nas čeka, jer nastavljamo pružati inovativna rješenja i oblikovati budućnost. Čestitam cijelom timu.“ – izjavio je Bojan Radlović, Chief Digital Officer u Fortenova grupi.
Upravni odbor Fortenova grupe je sukladno strateškom smjeru daljnjeg razvoja kompanije, odlučio dodatno ojačati upravljačke timove u Fortenova grupi te u nekim operativnim kompanijama. Tako su se timu izvršnih direktora Fortenova grupe pridružili Gordana Fabris, kao izvršna direktorica ljudskih potencijala Grupe i Hido Lajtman na poziciji izvršnog direktora za pravne poslove i usklađenost Grupe.
Kad je riječ o promjenama u operativnim kompanijama, Tomislav Bagić, dosadašnji predsjednik Uprave Tiska postaje novi član Uprave Konzuma zadužen za operativno poslovanje, Helena Klarić, dosadašnja predsjednica Uprave MultiPlusCarda, preuzima poziciju predsjednice Uprave Tiska, dok će Upravu MultiPlusCarda voditi Bojan Radlović koji će, ujedno uz svoju novu funkciju i dalje upravljati digitalnim poslovanjem Fortenova grupe kao direktor digitalne transformacije.
„U svim ovim upravljačkim promjenama, uz fokus na poslovni razvoj Grupe, željeli smo i dodatno osnažiti ukupnu organizaciju. Ponosni smo na interno napredovanje naših kvalitetnih menadžera koji su se dokazali svojim dosadašnjim radom i rezultatima. Godinama već zajedno radimo i svi oni – od Gordane i Hide preko Tomislava, Helene i Bojana predani su i posvećeni menadžeri koji izvrsno poznaju sustav i vrijednosti Grupe, timove koje vode, kao i sve naše komparativne prednosti i izazove. Doprinos koji su već dosada dali u našem zajedničkom radu na podizanju operativne izvrsnosti Grupe, jamstvo je da će se u novim ulogama i odgovornostima još više posvetiti stvaranju dodane vrijednosti za sve naše zaposlenike, kupce i partnere. Svima im želim puno uspjeha i odlične rezultate u daljnjem radu.”, komentirao je promjene Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe.
Gordana Fabris je od 2018. godine na poziciji Direktora za ljudske resurse Fortenova grupe. Od tada je provela cijeli niz projekata koji su usmjereni na podršku poslovnoj strategiji i prioritetima pojedinih operativnih kompanija Fortenova grupe, a koji uključuju strateško planiranje i razvoj zaposlenika, sustave nagrađivanja, upravljanje organizacijskim promjenama, kao i ukupnu organizaciju i upravljanje svim ostalim funkcijama ljudskih resursa. Prethodna profesionalna iskustva stjecala je u više industrija – od tržišta robe široke potrošnje, osiguranja i prodaje, a od 2003. do 2017. bila je odgovorna za funkciju upravljanja ljudskim resursima u Valamar hotelima i ljetovalištima te u Valamar Rivijeri. Diplomirala je psihologiju na zagrebačkom sveučilištu te završila EMBA studij na Cotrugli Business School u Zagrebu 2014. godine. Dobitnica je nagrade Najbolji HR Menadžer 2012. godine, kao i dvije nagrade za Najbolje prakse u ljudskim resursima.
Hido Lajtman svoju profesionalnu karijeru u bivšem Agrokoru započinje 2008. godine te do 2015. godine radi na različitim pozicijama unutar pravne službe. 0d 2015. do 2019. godine radi na poziciji direktora i izvršnog direktora u pravnim poslovima. Početkom poslovanja Fortenova grupe preuzima poziciju Direktora pravnih poslova i usklađenosti poslovanja. Za vrijeme svoje profesionalne karijere u Agrokoru i Fortenova grupi upravljao je pravnim timom koji je pregovarao i izradio plan nagodbe vjerovnika, realizirao financiranje za vrijeme izvanredne uprave i refinanciranje u iznosu od preko 1 milijarde eura s internacionalnim kreditorima. Vodio je pravni proces prodaje Poslovne grupe zamrznute hrane te je bio jedan od nositelja pravnog aspekta Agrokorovog preuzimanja Mercatora koje je završeno 2021. godine. Hido Lajtman završio je Pravni Fakultet Sveučilišta u Zagrebu 2007.godine, a Pravosudni ispit položio je 2011. godine.
Tomislav Bagić, dosadašnji predsjednik Uprave Tiska prešao je u Upravu Konzuma, na poziciju člana uprave zaduženog za operativno poslovanje. Profesionalnu karijeru započeo je kao područni voditelj maloprodaje u Konzumu d.d., a 2009. godine dolazi u Mercator – H d.o.o, gdje prvo obnaša funkciju direktora maloprodaje, zatim izvršnog direktora maloprodaje, veleprodaje i logistike, dok 2013. godine postaje član Uprave u istoj tvrtki. Od 2016. do 2018. bio je predsjednik Uprave Konzum d.o.o. Bosna i Hercegovina. U Tisak dolazi 2018. godine na poziciju člana Uprave, nakon čega 2019. postaje predsjednik Uprave. U protekle četiri godine pod njegovim upravljanjem, Tisak je uz primarni fokus na kupcu, digitalizirao i razvio svoje poslovanje uz brojne inovativne usluge i projekte, što mu je omogućilo zadržavanje pozicije vodećeg maloprodajnog lanca kioska.
Helena Klarić, nova predsjednica Uprave Tiska, u Tisak dolazi s pozicije predsjednice Uprave MultiPlusCarda, najvećeg hrvatskog programa lojalnosti. U razdoblju od samo tri godine, Helena Klarić je u MultiPlusCardu, napravila snažan iskorak u digitalizaciji poslovanja s novom omnichannel loyalty platformom te proširenjem programa novim partnerima i funkcionalnostima za sve korisnike. Prije toga je od 2009. do 2020. godine bila Pomoćnik direktora područja maloprodaje i investicija u Konzumu. Od 2003. do 2008. godine radila je u agenciji za istraživanje tržišta Nielsen. Helena Klarić je završila Fakultet elektrotehnike i računarstva te je diplomirala na poslijediplomskom studiju iz menadžmenta (DSM).
Bojan Radlović novi je predsjednik Uprave MultiPlusCarda. Bojan je završio MBA na London Business School te je u posljednjih 10 godina bio na različitim vodećim pozicijama unutar globalnog digitalnog ekosustava. Prvo u McKinsey & Company gdje je vodio više velikih projekata digitalne transformacije u različitim industrijama, a zatim u Red Ventures, najvećoj američkoj kompaniji za digitalne medije, gdje je bio odgovoran za uspostavu i rast poslovanja u Europi. Nakon 18 godina u inozemstvu, Fortenova grupi pridružio se 1. rujna 2022. godine na poziciji Direktora digitalne transformacije grupe te će uz novu funkciju u MultiPlus Cardu, zadržati i upravljanje digitalnom transformacijom na razini cijele Grupe.
Sudac za privremene mjere Suda u Amsterdamu jučer je odbio sve preostale zahtjeve SBK Art-a i Saifa Alketbija, koji se u suštini svode na pokušaj zaustavljanja procesa prodaje Fortenova Group MidCo B.V. i diktiranja tijeka tog procesa, iako kao sankcionirana strana SBK Art nema pravo glasa. Obijesno parničenje SBK Art-a i Saifa Alketbija time je već treći put odbijeno od strane nizozemskog pravosuđa.
Ova presuda donesena je nakon što je 14. lipnja 2023., po održavanju usmenog saslušanja stranaka, sud prvo odbio zahtjev da se zabrani održavanje skupštine imatelja depozitarnih potvrda, a jučer su i ta odluka i jučerašnja presuda o odbijanju svih drugih zahtjeva SBK Art-a i Saifa Alketbija detaljno obrazložene.
Iz detaljnog obrazloženja presude izdvajamo naglasak Suda na činjenicu iz prethodnih presuda prema kojoj SBK Art kao sankcionirana osoba ne smije ni direktno ni indirektno koristiti pravo glasa.
Sud je prije svega zaključio kako Fortenova Group TopCo B.V. ima opravdani interes za prodaju Fortenova Group MidCo B.V.-a kako bi se osigurala održivost financiranja Fortenova grupe, a koje je narušeno sudjelovanjem sankcioniranih osoba u vlasničkoj strukturi.
Dosadašnji proces istraživanja interesa za kupnju Fortenova Group MidCo-a prema Sudu u Amsterdamu ima adekvatne mjere zaštite interesa svih dionika tog procesa, a teze da Fortenova grupa smjera eliminaciju SBK Art-a kroz prodaju MidCo-a drugom najvećem nesankcioniranom dioničaru po preniskoj cijeni, po presudi Suda u Amsterdamu “nisu uvjerljive”.
Sud je također utvrdio kako SBK Art dobiva sve informacije na koje ima pravo, a da gospodin Saif Alketbi “nije imatelj depozitarnih potvrda te stoga nema pravo na pristup informacijama sukladno administrativnim pravilima Fortenova Group STAK”.
Tužiteljima, odnosno SBK Art-u i Saifu Alketbiju, je naloženo da podmire odvjetničke troškove i sudske pristojbe Fortenova grupe.
Na današnjoj skupštini imatelja depozitarnih potvrda Fortenova grupe dioničari kompanije su s gotovo 98 postotnom većinom onih koji su glasali, prihvatili prijedlog Fortenova grupe da se postojeća obveznica refinancira u iznosu od 1,1 do 1,2 milijarde eura sa sadašnjim većinskim kreditorom Grupe, investicijskom tvrtkom HPS Investment Partners.
Nakon što su uloženi znatni napori kako bi se pronašao način za financiranje s bankama i tržištima obveznica, menadžment Fortenova grupe naposljetku je odlučio ući u novi kratkoročni financijski aranžman za razdoblje do 29. studenog 2024. s HPS-om, postojećim vodećim nesankcioniranim kreditorom, što su imatelji depozitarnih potvrda danas podržali velikom većinom glasova za ovaj prijedlog.
Uvjeti novog financiranja cjelokupnog sadašnjeg iznosa duga po obveznici koje je ponudio HPS u pogledu marže ostat će isti kao i kod sadašnje obveznice. Dodatni uvjeti nove obveznice, prvenstveno kao posljedica sudjelovanja sankcioniranih osoba u kapitalnoj strukturi Grupe, a zbog čega su opcije financiranja ograničene, obuhvaćaju i tzv. Original Issue Discount u visini 6,75 posto iznosa na koji će biti izdana obveznica.
Taj trošak je cijena povećanog rizika zbog sankcioniranog suvlasništva i nemogućnosti tržišta da se uključi u refinanciranje Grupe koja ima ruske sankcionirane suvlasnike. Valja napomenuti da je takav trošak ujedno cijena koju zbog postojanja sankcioniranih suvlasnika plaćaju svi dioničari kompanije. Kratkoročnost kredita od 15 mjeseci je otvaranje zadnje prilike Grupi da iskoristi to vrijeme kako bi u suvlasništvu prestale biti sankcionirane osobe, što je preduvjet da bi se Grupa mogla u tom kratkom roku refinancirati na tržištu novca.
Fortenova grupa danas je poslala poziv imateljima depozitarnih potvrda za skupštinu koja će se održati 27. lipnja i na kojoj će dioničari, između ostalih točaka, glasati o prijedlogu Grupe da se postojeća obveznica refinancira u iznosu od 1,1 do 1,2 milijarde eura sa sadašnjim većinskim kreditorom Grupe, investicijskom tvrtkom HPS Investment Partners.
U materijalima za skupštinu imateljima depozitarnih potvrda detaljno je prezentirano kako je menadžment Grupe, prije stavljanja prijedloga o prihvaćanju uvjeta refinanciranja koje je ponudio HPS na glasanje na skupštini imatelja depozitarnih potvrda, istražio sve druge održive opcije refinanciranja koje su Fortenova grupi bile dostupne, uključujući ekstenzivne razgovore s regionalnim i investicijskim bankama, kao i razmatranje tržišta obveznica.
Nakon što su uloženi znatni napori kako bi se pronašao način financiranja s bankama i tržištima obveznica, menadžment Fortenova grupe odlučio je ući u novi financijski aranžman za razdoblje do 29. studenog 2024. s HPS-om, postojećim vodećim nesankcioniranim kreditorom, pod uvjetom da imatelji depozitarnih potvrda glasaju za taj prijedlog.
Uvjeti novog financiranja cjelokupnog sadašnjeg iznosa duga po obveznici koje je ponudio HPS u pogledu marže ostaju isti kao i kod sadašnje obveznice. Međutim, uvjeti nove obveznice, prvenstveno kao posljedica sudjelovanja sankcioniranih osoba u kapitalnoj strukturi Grupe, a zbog čega su opcije financiranja ograničene, obuhvaćaju i tzv. Original Issue Discount u visini 6,75 posto iznosa na koji će biti izdana obveznica. Ovaj jednokratni trošak podcrtava nužnost što skorijeg rješavanja ove situacije. Kad pitanje sankcioniranog suvlasništva bude riješeno, pristup Fortenova grupe financijskom i bankarskom tržištu ponovo će se otvoriti.
Jedan od uvjeta dogovorenih s HPS-om u okviru novog financiranja je i započinjanje procesa potencijalne prodaje poslovnog područja poljoprivrede Fortenova grupe najkasnije do 31. prosinca 2023. Ako bi do realizacije prodaje doista došlo, primici od prodaje upotrijebili bi se za daljnje razduživanje Grupe ili za strateške investicije u druga područja osnovne djelatnosti maloprodaje i prehrane Grupe.
Što se operativnog poslovanja tiče, Fortenova grupa nastavlja poslovati iznimno uspješno. U preliminarnim nerevidiranim rezultatima za 2022. iskazani su neto prihodi koji premašuju 5,2 milijarde eura, dobit iz operativnog poslovanja prema MSFI-ju 16 veća od 470 milijuna eura odnosno prilagođena dobit iz operativnog poslovanja veća od 300 milijuna eura, uz neto dug od 1,1 milijarde eura. Likvidnost je premašila 280 milijuna eura, a Grupa je ostvarila najbolji omjer ukupnog neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja u svojoj povijesti od 3,5 puta.
Sudac za privremene mjere Suda u Amsterdamu je, nakon održanog usmenog saslušanja stranaka, odbio zahtjeve SBK Art-a i Saifa Alketbija da se Fortenova Group STAK-u zabrani održavanje sutrašnje skupštine imatelja depozitarnih potvrda na kojem imatelji odlučuju o imenovanju Fabrisa Peruška u uprave nizozemskih društava.
Hitno ročište održano je po zahtjevu od 8. lipnja 2023. te je održano prekjučer. SBK Art je, između ostaloga, tražio zaustavljanje skupštine na kojoj će imatelji depozitarnih potvrda glasovati o imenovanju Fabrisa Peruška, glavnog izvršnog direktora Fortenova grupe direktorom upravljačkih kompanija Fortenova grupe u Nizozemskoj, o tehničkim izmjenama dokumenata krovne udruge Fortenova STAK Stichting te izmjenama statuta Fortenova grupe koje reflektiraju konverziju temeljnog kapitala iz kuna u euro.
S obzirom na hitnost prijedloga i predstojeću skupštinu sutra, Sud u Amsterdamu odbio je zahtjev bez detaljnog obrazloženja koje će uslijediti naknadno. O ostalim točkama zahtjeva Sud u Amsterdamu će također odlučiti naknadno.
Odbijanje novog zahtjeva SBK Art-a jedna je u nizu odluka nizozemskih sudova kojom se odbijaju pokušaji miješanja sankcionirane osobe u korporativne odluke Grupe.
Kompanija Mercator-CG i trgovinski lanac „Franca“ potpisali su danas kupoprodajni ugovor kojim Mercator-CG preuzima maloprodajne objekte Franca u gotovo svim općinama u Crnoj Gori.
Riječ je o prvoj akviziciji Fortenova grupe u regiji, kojom kompanija ostvaruje jedan od svojih strateških ciljeva – da osim organskim rastom, jačanje mreže svojih prodavaonica na tržištima jugoistočne Europe i njihovu dostupnost kupcima osigura i preuzimanjima lokalnih maloprodajnih lanaca.
Transakciju je prethodno odobrila Agencija za zaštitu konkurencije, a njezinom realizacijom Mercator-CG, koji posluje pod brendom IDEA, jača svoju ključnu konkurentsku prednost prema potrošačima – rasprostranjenost na tržištu cijele države.
Naime, trgovinski lanac u vlasništvu obitelji Franca ima 67 prodavaonica, a najviše ih je u Podgorici i to 13, zatim osam u Budvi i sedam u Bijelom Polju. Preuzimanjem novih prodavaonica maloprodajna mreža brenda IDEA raste na gotovo 200 prodavaonica, a preuzimanjem 900 zaposlenih u maloprodaji France pojačava se i značaj kompanije Mercator-CG kao jednog od najvećih poslodavaca u državi jer će nakon ove akvizicije brend IDEA ukupno zapošljavati više od 2.500 ljudi. Mercator-CG kao poslodavac je preuzeo i sve ugovorne obaveze prema svojim novim zaposlenicima.
Kupoprodajni ugovor u ime Mercatora-CG potpisali su Ivan Karadžić, izvršni direktor Mercatora CG te Ivan Antonijević i Boško Vuković, pomoćnici izvršnog direktora Mercatora CG, a u ime France suvlasnici udjela i članovi obitelji Franca: Hilmija Franca, Hatema Franca, Halida Franca, Sead Franca, Safet Franca i Halid Franca.
Potpisivanju ugovora kojim se finalizira transakcija prisustvovao je i Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, koji je tom prilikom izjavio:
„Fortenova grupa snažno je podržavala ovu Mercatorovu akviziciju jer je ona potvrda da u djelo provodimo svoju strategiju jačanja regionalne prisutnosti u maloprodaji. Imamo jasnu viziju onoga što u toj djelatnosti želimo ostvariti u svih pet država u kojima poslujemo – kvalitetnu ponudu i uslugu, pristupačne cijene te rasprostranjenost i širinu izbora za potrošače. Već jasno vidimo efekte sinergija u maloprodaji koji su počeli s integracijom Mercatora 2021. – od poboljšane provedbe i upravljanja do odlične suradnje s lokalnim dobavljačima, što se, zbog kraćih dobavnih lanaca, u prethodnim dvjema krizama pokazalo kao naša ključna konkurentska prednost. S obzirom da je obitelj Franca vrlo kvalitetan proizvođač mesa i mesnih prerađevina, siguran sam da će se dobra partnerska suradnja nastaviti i u ovom slučaju“ – rekao je Peruško.
Iz ugla izvršnog direktora kompanije Hilmije Franca, ovim preuzimanjem će Franca učvrstiti poziciju lidera na crnogorskom tržištu mesa i mesnih prerađevina. Franca će i dalje biti prisutna na tržištu pod tim nazivom, kao jedan od najvećih i najprepoznatljivijih domaćih brendova. „Ono što je za nas najbitnije je da će svih 900 zaposlenih ostati u radnom odnosu u novoj kompaniji“, kaže on i dodaje:
„Postati dio regionalne mreže i udružiti snage sa jednim od najvećih lanaca u Crnoj Gori za nas je od velikog značaja. Izuzetno smo ponosni što će naši proizvodi biti zastupljeni i u svim IDEA prodavnicama i tako još bliži brojnim potrošačima. Ujedno, kao liderima u industriji mesa u našoj zemlji, siguran sam da će ovo partnerstvo otvoriti i vrata drugih tržišta. Fokus kompanije Franca će biti razvojni projekti u smjeru primarno-prerađivačke proizvodnje i jačanje izvoza u zemlje Evropske Unije i regije. Poljoprivredni proizvođači kroz otkup će kao i do sada biti prioritet kompaniji Franca. Vjerujem da će ovaj važan poslovni korak biti početak novih, velikih uspjeha za sve nas“, rekao je Franca.
Ivan Karadžić, izvršni direktor kompanije Mercator-CG, povodom zaključenja transakcije istaknuo je kako nema sumnje da će ovo preuzimanje predstavljati još jedan snažan iskorak u ostvarenju naših poslovnih ciljeva.
„Ovo je vrlo važan trenutak u našem poslovanju. Pridruživanje lanca trgovina Franca značajan je korak u našem strateškom razvoju jer nas pozicionira na mjesto lidera na crnogorskom tržištu, a s oko 200 prodavaonica postajemo jedini lanac koji će biti prisutan u svim crnogorskim općinama. Ovom akvizicijom postajemo i najveći poslodavac u državi s više od 2.500 zaposlenih, pa bih iskoristio priliku da poželim iskrenu dobrodošlicu za preko 900 zaposlenih Franca Marketa u naš tim. Sretan sam što će postati dio naše kompanije i što ćemo kao jedan tim nastaviti ostvarivati postavljene ciljeve. S ovom akvizicijom i s fokusom na svježe, lokalno, trgovačku marku, Super karticu i digitalnu transformaciju mijenjamo tržište maloprodaje u Crnoj Gori, unapređujemo uslugu prema kupcima i implementiramo najsuvremenije trendove, koristeći se snagom Grupe kojoj pripadamo“– rekao je Karadžić.
I Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma naglasio je značaj realizirane akvizicije, posebno u svjetlu širenja mreže prodavaonica.
„Imamo veliku investicijsku dinamiku u sistemu. Prošle godine u cijeloj smo regiji otvorili više od 150 prodajnih mjesta, od čega 60 novih i 90 preuređenih. Najesen nam slijedi formalno preuzimanje i integracija France, nastavak investicija, ali i nastavak istraživanja daljih mogućnosti spajanja i akvizicija u maloprodaji“, najavio je Mitreski.
Inače, trgovinski lanac Franca nastao je kao dio kompanije koju je obitelj Franca osnovala 1990. krenuvši od nekadašnje mesne industrije „Meso-promet“. Tijekom proteklih tridesetak godina razvili su jednu od značajnijih proizvodno-maloprodajnih kompanija na području Crne Gore, koja je imala ukupno 1.500 zaposlenih. Svoju je prepoznatljivost na tržištu Franca u velikoj mjeri temeljila upravo na domaćem mesu i mesnim proizvodima s vlastitih farmi, koji su osim na crnogorskom tržištu zastupljeni i na tržištu regije i zemalja Europske unije.
Realizirano preuzimanje ujedno će značiti kombiniranje stručnosti, tehnologija, brendova i drugih resursa obiju kompanija i omogućiti snažniju poziciju na tržištu, zadovoljenje različitih potreba kupaca, kao i proširenje asortimana prije svega putem ponude vrhunskih domaćih proizvoda.
Čak je 13 kompanija Fortenova grupe dobilo Certificate Employer Partner (CEP) za 2022. koji se dodjeljuje za izvrsnost u upravljanju ljudskim resursima.
Od toga je pet kompanija – Konzum, Pik Vrbovec, Jamnica, mStart i Fortenova grupa d.d. uspješno prošlo proces recertifikacije, dok je osam kompanija u procesu certifikacije sudjelovalo prvi puta – Mercator-Srbija, Mg Mivela, Roto dinamic, Zvijezda, Dijamant, Belje, Pik Vinkovci i Vupik.
Certifikat Poslodavac Partner je nepristrano priznanje stručnjaka europske HR zajednice koje potvrđuje najvišu kvalitetu upravljanja u sedam ključnih područja ljudskih resursa. Njime se prakse u Hrvatskoj uspoređuju s globalnim trendovima i time unaprjeđuju standardi u upravljanju ljudskim potencijalima te promiču primjeri izvrsnosti u HR-u.
U procesu certifikacije se prolazi i boduje niz tema poput selekcije, razvoja kompetencija, leadershipa, radne uspješnosti, uključenosti i zadovoljstva, karijere i nasljeđivanja, nagrađivanja itd. na svim razinama organizacije.
„Kad toliko različitih kompanija iz jedne Grupe dobije vanjsku stručnu potvrdu da su standardi koje primjenjuju u poslovanju na najvišoj razini, neovisno o kojem je području poslovanja riječ, to je doista razlog za ponos i dokaz da su naše interne spone sve jače. Međutim, zbog stanja na tržištu rada s kojim se već nekoliko godina suočavaju poslodavci na svim tržištima, ova certifikacija za nas ima posebnu težinu jer nosi veliki pozitivni odjek i priznanje. Imati zadovoljne i motivirane zaposlenike i stimulativne radne sredine, stvarati i održavati taj partnerski odnos danas predstavlja jednu od ključnih konkurentskih prednosti poslodavaca. Ujedno, to znači i pozitivno utjecati na cijeli niz procesa u našem regionalnom okruženju, što je i temeljna pretpostavka dugoročne održivosti“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe prilikom svečane dodjele Certifikata poslodavac partner.
„Ovo je zaista vrijedno priznanje svim dosadašnjim inicijativama koje se na području razvoja ljudskih potencijala provode u kompanijama Fortenova grupe i svim timovima koji na tome predano rade. Osim što pokazuju da poslovanje kompanija ide u pravom smjeru i da se kontinuirano osnažuje utjecaj zaposlenika na rast organizacija, priznanja su ujedno i značajna motivacija da, stavljajući zaposlenike u fokus našeg poslovanja, nastavimo biti primjerom dobre prakse ostalim kompanijama u regiji“ – rekla je Gordana Fabris, direktorica Ljudskih potencijala Fortenova grupe.
„Zadovoljstvo je pratiti Fortenova grupu kroz zadnje tri godine, od kad se prva tvrtka iz grupacije uključila u procjenu kvalitete upravljanja ljudskim resursima, prema regionalno priznatoj metodologiji Poslodavac Partner. Posebno nam je drago vidjeti da je značajno narastao broj tvrtki koje su dio Fortenova grupe, a koje imaju certifikat Poslodavac Partner. Danas trinaest nositeljica certifikata broji preko 26 500 zaposlenika čime, ne samo da utječu na hrvatsko i gospodarstvo regije, nego utječu i na kvalitetu mnogih radnih okruženja. Iz konzultantskog iskustva, znamo koliko je zahtjevno tvrtkama takve veličine i diverzificiranosti uvoditi nove HR procese i provoditi promjene. Tvrtke Fortenova grupe posebno se ističu kvalitetom procesa zapošljavanja, uvođenjem novih zaposlenika u posao te razvojem zaposlenika kroz interne akademije s impresivnom tradicijom. Veselimo se budućim uspjesima članica Fortenova grupe, koji sigurno neće izostati s obzirom na veliko ulaganje u ljude, koji su im glavna vrijednost – izjavila je Lara Šubić Šuše, voditeljica projekta Poslodavac Partner.
Fortenova grupa je danas otvorila međunarodni proces ispitivanja interesa potencijalnih investitora za kupnju udjela u Fortenova Group MidCo B.V., nizozemskoj kompaniji koja je vlasnica Fortenova grupe d.d. Za podršku u ovom procesu angažirana je međunarodna investicijska banka Lazard, prikupljanje iskaza interesa je upravo započelo, a eventualno okončanje procesa ne očekuje se prije kraja rujna ove godine.
U materijalu koji je distribuiran potencijalnim investitorima navedeni su i nerevidirani, prognozirani financijski pokazatelji za 2022. godinu, koji kroz rezultate iz operativnog poslovanja pokazuju stabilnost kompanije. Fortenova grupa tako u prognozama za rezultate u protekloj godini navodi ukupne prihode veće od 5,2 milijarde eura, dobit iz operativnog poslovanja IFRS-16 veću od 470 milijuna eura i prilagođenu dobit iz operativnog poslovanja veću od 300 milijuna eura, neto dug od 1,1 milijardu eura, omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja od 3,5 puta te likvidnost na računu veću od 280 milijuna eura.
Isti materijal investitore podsjeća kako je tržišna pozicija Fortenova grupe u pet zemalja regije u kojoj kompanija posluje bez usporedbe. Fortenova grupa je najveći maloprodajni lanac i proizvođač hrane u kategorijama pića, proizvodnje ulja, proizvodnje i prerade mesa i poljoprivredne proizvodnje, a deseci milijuna kupaca kompaniju znaju kroz portfelj s više od 100 snažnih brandova. Fortenova grupa je također daleko najveći regionalni privatni poslodavac, s preko 45 tisuća zaposlenih i oko 30 tisuća partnera i dobavljača, od kojih su velika većina lokalni proizvođači tržišta regije.
Istovremeno, sankcionirani suvlasnici odnosno ruske banke Sberbank i VTB, imaju 49,9 posto suvlasništva u Fortenova grupi. Iako sama Fortenova grupa nije pod sankcijama, sankcionirano suvlasništvo znatno otežava poslovanje i negativno utječe na vrijednost kompanije za sve dionike. Prije svega ono onemogućuje postizanje održive i efikasne kapitalne strukture. Dodatno, nakon neuspjelih pokušaja Sberbanke da proda svoje udjele u Grupi, istekle su pravne osnove koje su postojale za dobivanje licence za provedbu izlaska sankcioniranih imatelja depozitarnih potvrda iz vlasničke strukture. Stoga trenutno više nema ostvarivih mogućnosti za prodaju samo udjela SBK Art ili Sberbanke.
Refinanciranje obveznice od 1,05 milijardi eura će kratkoročno biti riješeno najvjerojatnije kroz produženje postojeće obveznice na rok koji neće biti duži od kraja 2024. godine, uz uvjete slične sadašnjima, ali i uz značajan dodatan jednokratni trošak. Sadašnji kreditor je za takav aranžman poslao neobvezujuću ponudu, koja će morati biti prihvaćena kako bi bio premošćen period u kojem se namjerava riješiti situacija sa sankcioniranim dioničarima, uz namirenje u skladu sa sankcijama. Ako kompanija i tada bude imala trenutnu strukturu vlasništva, vjerojatno je da će svako sljedeće refinanciranje pod ovakvim uvjetima samo smanjivati vrijednost kompanije za sve dionike, uključujući i suvlasnike, a posebno nesankcionirane suvlasnike.
Kod prodaje Fortenova Group MidCo B.V. namjera je prije bilo kakvog drugog plaćanja iz prikupljenih sredstava isplatiti najprije Contigent Payment Rights – CPRs Fortenova Group TopCo B.V. koja se u iznosu od oko 78 milijuna eura odnose na tzv. “granični dug” – potraživanja dobavljača koja su dogovorena u nagodbi vjerovnika Agrokora i reinstalirana na Fortenova Group TopCo.
Kroz ovaj proces Fortenova grupa namjerava maksimizirati vrijednost za sve dionike kompanije, uključujući i sve suvlasnike, bez obzira bili oni sankcionirani ili ne. Suvlasnici, odnosno imatelji depozitarnih potvrda Fortenova grupe, su obaviješteni o započinjanju ovog procesa te su pozvani predložiti eventualna alternativa rješenja.
Po završetku predloženog procesa Fortenova grupa više u svojoj kapitalnoj strukturi ne bi trebala imati sankcionirane suvlasnike, naslijeđene iz procesa nagodbe vjerovnika Agrokora. Ovime bi bila riješena ključna prepreka u osiguravanju povoljne, dugoročne i održive nove kapitalne strukture i bio bi omogućen međunarodni investicijski potencijal kompanije.
Odlukom Upravnog odbora Fortenova grupe Tomislav Kramarić, član Uprave Mercatora je s današnjim danom preuzeo funkciju predsjednika Uprave Mercatora d.o.o. Ljubljana, zamijenivši na toj poziciji Tomislava Čizmića, koji sporazumno odlazi iz kompanije.
Nakon što od prosinca prošle godine kao član Uprave Tomislav Kramarić vodi maloprodaju Mercatora, sada preuzima odgovornost za cjelokupno poslovanje kompanije i njezinu punu transformaciju prema troškovno efikasnoj i profitabilnoj sastavnici regionalne maloprodaje Fortenova grupe. Osobito je to važno u odnosu na tržišne okolnosti i dinamične promjene i izazove s kojima se u uvjetima inflacije i drugih nestabilnosti suočavaju maloprodajne kompanije na svim tržištima. S obzirom na rezultate koje je postizao u vođenju maloprodaje Konzuma, posebno u razdoblju konsolidacije poslovanja tijekom izvanredne uprave, ali i kroz izazove pandemije i globalne krize, Upravni odbor je procijenio da je Kramarić najbolji izbor za upravljanje ukupnim procesom transformacije Mercatora.
„Prošle su pune dvije godine od prebacivanja Mercatora u vlasništvo Fortenova grupe. U međuvremenu smo realizirali cijeli niz aktivnosti koje su bile usmjerene na konsolidaciju i preuzimanje 100 posto vlasništva te dodatnu stabilizaciju poslovanja kompanije. Tomislav Čizmić je vođenje Mercatora preuzeo u najosjetljivijem razdoblju za kompaniju i dao je veliki doprinos stabilizaciji poslovanja i vođenju i zaključivanju procesa tranzicije Mercatora u Fortenova grupu i na tome mu iskreno zahvaljujemo. Trenutno smo u fazi objedinjavanja svih dijelove naše maloprodaje u kompaktnu mrežu, a s obzirom na dinamiku u okruženju, neprestano tražimo modele unapređenja našeg regionalnog poslovanja, kako bi bilo na korist svim dionicima, na svim tržištima. Sastavni dio toga su i promjene koji se odnose na obnašanje ključnih odgovornosti u sustavu. Stoga je i ova promjena dio tih aktivnosti koje će, sigurni smo, dovesti do jačanja naših tržišnih pozicija i dugoročne konkurentnosti u Mercatoru, a posljedično i u cijeloj maloprodaji“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe povodom promjene na čelu Uprave Mercatora.
Tomislav Kramarić je do dolaska u Upravu Mercatora u prosincu 2022. karijeru gradio u Konzumu kroz proteklih četrnaest godina, u kojima je prošao cijeli niz menadžerskih pozicija. Između ostalog, pet je godina bio direktor maloprodaje da bi 2020. godine preuzeo odgovornost za maloprodaju kao član Uprave Konzuma. Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu i završio MBA na IEDC Bled School of Management.
Danas je u Poreču na adresi Mate Vlašića 34, otvorena nova Agrolagunina kušaonica i trgovina istarskih sireva, maslinovih ulja i vina. Riječ je o novom kreativnom konceptu taste&shop Festigia kojim Agrolaguna obogaćuje ponudu eno-gastro turizma u Istri, a na čijem su otvorenju bili Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, Sotiris Yannopoulos, izvršni direktor Fortenova grupe za Poslovno područje prehrana, Nerina Zec, predsjednica Uprave Agrolagune, Loris Peršurić, gradonačelnik Grada Poreča i Boris Miletić, župan Istarske županije.
Novootvoreni prostor svojim će kupcima i posjetiteljima nuditi veliki izbor vrhunskih vina Festigia i Vina Laguna, Ol Istria maslinovih ulja i istarskih sireva Špin. U kušaonici će se organizirati tematske večeri te edukacije o vinu, ulju i siru. Gosti i kupci će prilikom konzumacije biti upoznati i s cjelokupnim procesom i iskustvom stvaranja Agrolaguninih vrhunskih proizvoda. Cilj je da ova trgovina i kušaonica ujedno bude i omiljeno mjesto okupljanja svih gurmana koji cijene autohtone istarske proizvode.
„Cjelovita obnova ovog objekta važan je dio transformacije Agrolagune u modernog proizvođača vina, ulja i sira, što je promjena koju Fortenova grupa podržava organizacijski i investicijski. Kvalitetu naših proizvoda potvrđuju brojne međunarodne nagrade, a imajući u vidu turistički potencijal regije, s ovim novim konceptom radimo iskorak i u prezentaciji jer je turizam, kao što je važan za razvoj Istre, jednako važan i kao poluga razvoja Agrolagune. Želja nam je da kušaonica, ali i neki drugi dijelovi kompanije poput vinograda ili podruma, postanu nezaobilazna točka turističke ponude ovoga kraja. Na taj način kompanija potvrđuje svoju odgovornost prema okruženju – daje doprinos izgradnji modernog destinacijskog turizma, a ujedno razvija i partnerski odnos s lokalnom zajednicom.“– rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, prilikom otvorenja nove trgovine i kušaonice.
Nerina Zec, predsjednica Uprave Agrolagune je naglasila: „Ovaj novi koncept predstavlja veliku priliku da našim dugogodišnjim i novim kupcima pokažemo koliko znanja, iskustva i stručnosti ulažemo u proizvodnju visokokvalitetnih, lokalnih istarskih proizvoda. Naša nova kušaonica i trgovina Festigia nudi jedinstveno iskustvo kupnje i degustacije, koje će svim kupcima i posjetiteljima omogućiti da se još više približe istarskoj kulturi.“
„Puno je asocijacija koje se vežu uz Istru, a jedna od njih je svakako cjelokupna eno-gastronomska ponuda, koja je ujedno drugi motiv dolaska gostiju u naše krajeve. Kao regija smo premali da bi konkurirali masovnom proizvodnjom i zato je, u svemu što radimo, naše opredjeljenje izvrsnost. Istarska županija je ponosna na sva dostignuća naših poljoprivrednika i poduzetnika koji svojim radom i trudom doprinose promociji brenda Istra, a među kojima je i Agrolaguna. Čestitam vam na otvorenju nove kušaonice“ – izjavio je Boris Miletić, župan Istarske županije, dok je Loris Peršurić, gradonačelnik Grada Poreča istakao kako bi svaki grad bio bi ponosan da u svojim redovima ima jednog tako velikog i kvalitetnog proizvođača. „Vjerujem da će ova butiga brzo postati omiljeno mjesto za sve one koji žele okus Poreča i Istre ponijeti sa sobom. Čestitam cijelom kolektivu koji stvara ove proizvode i puno uspjeha želim u daljnjem poslovanju“- rekao je.