Menu
Zatvori
Najvećim korporativnim financiranjem u Hrvatskoj koji su aranžirali Zagrebačka banka i UniCredit Group Fortenova grupa je refinancirala 550 milijuna eura duga
Fortenova grupa je danas potpisala ugovor o refinanciranju postojećeg zaduženja u iznosu od 550 milijuna eura sa Zagrebačkom bankom i UniCredit Group-om. Efektivni datum refinanciranja je 1. listopada 2025.
Ovim aranžmanom, koji predstavlja najveće privatno korporativno financiranje u Republici Hrvatskoj koje je aranžirala isključivo jedna bankarska grupacija, Fortenova grupa ostvaruje važan korak u daljnjoj stabilizaciji i jačanju svoje financijske pozicije. Ujedno, riječ je o prvom bankarskom financiranju koje je Grupa realizirala na tržištu od svog osnutka 2019. godine. Od tada, Fortenova grupa sustavno provodi strategiju razduživanja putem prodaje imovine i povećanja profitabilnosti, čime je značajno smanjila razinu zaduženosti. Omjer neto financijskog duga i operativne dobiti (EBITDA) danas je unutar raspona koji odgovara investicijskom kreditnom rejtingu.
Ovim potezom Zagrebačka banka i UniCredit Group još jednom su pokazale da prepoznaju stratešku važnost poslovanja Fortenova grupe na tržištima jugoistočne Europe. Kao banke sa sjedištem u Europskoj uniji, dokazale su da imaju kapacitet konkurirati globalnim financijskim institucijama u pružanju podrške velikim i važnim poslovnim sustavima.
„Ponosni smo što smo danas potpisali ugovor o refinanciranju s našim dugogodišnjim partnerom – Fortenova grupom. Transakcija koju smo odradili zajedno s UniCreditom kao glavnim kreditorom, najveća je transakcija na hrvatskom bankarskom korporativnom tržištu te, vjerujemo, i važan oslonac u daljnjim planovima ove Grupe. Ovime je još jednom potvrđena strategija UniCredita, kao jedne od vodećih europskih banaka i njene ključne uloge u razvoju snažnih europskih kompanija i gospodarstva Europe“ – izjavio je Dalibor Ćubela, predsjednik Uprave Zagrebačke banke, povodom potpisivanja ugovora.
„Ovaj ugovor je veliko finale razdoblja u kojem smo Fortenova grupu, u samo godinu dana od završetka vlasničke transformacije, doveli do razine zaduženosti koja joj omogućuje uvjete financiranja kakve imaju kompanije s investicijskim kreditnim rejtingom. Iza nas su brojne ključne operacije – od dezinvestiranja dijelova Grupe koji nisu bili u funkciji temeljne djelatnosti, do niza procesa kojima smo dodatno konsolidirali i unaprijedili poslovanje kroz operativna restrukturiranja i jačanje troškovne efikasnosti naših kompanija. Rezultat toga je rast prihoda i operativne dobiti u svim našim ključnim segmentima. Istovremeno, postavili smo jasne strateške okvire za sljedeće razvojno razdoblje, u kojem će fokus biti na maloprodaji, proizvodnji hrane i pića te distribuciji. Zahvaljujući povoljnijim uvjetima financiranja, moći ćemo te djelatnosti podržati novim investicijama u znatno većoj mjeri nego dosad.“– komentirao je potpisivanje ugovora Damir Spudić, član Upravnog odbora i izvršni direktor Fortenova grupe za financije.
„Od početka poslovanja Fortenova grupe, od 2019. do danas, smanjili smo bruto dug s dvije milijarde eura na 650 milijuna eura, dok smo istovremeno EBITDA-u Grupe više nego udvostručili. Nakon vlasničkih promjena i izlaska sankcioniranih dioničara iz naše strukture, mogli smo se u potpunosti posvetiti poslovanju, restrukturiranju operativnog i nekretninskog portfelja te provedbi naše vizije budućnosti Grupe – i to uz znatno bolje preduvjete za ostvarenje postavljenih ciljeva. Zahvaljujem Zagrebačkoj banci i UniCredit Group-u na ukazanom povjerenju te se radujem daljnjoj suradnji. Današnji datum nosi i posebnu simboliku – točno je šest godina otkako smo na Skupštini dioničara potvrdili prvi ugovor o financiranju s HPS-om. I njima dugujemo veliku zahvalnost jer su nas financijski podržali u trenucima kada to – zbog složene vlasničke i kreditne strukture, kao i nepovoljnih globalnih okolnosti – nije bilo ni jednostavno ni uobičajeno. No upravo nas je ta podrška dodatno motivirala da što prije promijenimo okolnosti i pretvorimo ih u svoju prednost. Današnji ugovor potvrda je da smo u tome uspjeli.“– rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
„Raduje nas što je upravo Zagrebačka banka, kao vodeća hrvatska banka, omogućila financiranje najveće hrvatske kompanije, koja je s više od 45 tisuća zaposlenika i najveći privatni poslodavac u regiji. Ponosna sam na tim Zagrebačke banke koji je kroz iznimnu suradnju s klijentom i matičnom grupacijom realizirao vrlo kompleksnu transakciju, ujedno i najveću na hrvatskom bankarskom korporativnom tržištu. Ovim financiranjem nastavljamo snažno podupirati prehrambeni sektor, kao i cjelokupno gospodarstvo Hrvatske, ali i regije“ – dodala je Aleksandra Rašić, članica Uprave Zagrebačke banke za korporativno bankarstvo.
Moslavina voće, tvrtka u vlasništvu Fortenova grupe i važan hrvatski poljoprivredni proizvođač, ove je godine investirala gotovo 350.000 eura u plantažu krastavaca kornišona na površini od 7,2 hektara. Riječ je o visokokvalitetnoj sorti krastavca namijenjenoj prvenstveno preradi i pasterizaciji, a zahvaljujući ovoj investiciji, njezina domaća proizvodnja podignuta je za 50 posto.
Naime, proizvodnja krastavca kornišona u Hrvatskoj značajno je smanjena u posljednjih 15 godina. Tad se otkupljivalo oko 2500 tona, dok se danas otkupljene količine kreću oko 500 tona. Već ove godine s nove plantaže se očekuje oko 250 do 300 tona uroda, što je polovica ukupnog otkupa od malih proizvođača u cijeloj zemlji, dok je plan idućih godina dodatno podizati proizvodnju na našoj plantaži.
Tim povodom direktorica Moslavina voća Ivona Tupek izjavila je kako se radi o jedinstvenoj plantaži u ovom dijelu Europe, opremljenoj tzv. FLAT mrežom za protugradnu zaštitu i sustavom navodnjavanja iz vlastitog jezera.
„Proteklih godina svjedočili smo manjku određenih povrtnih kultura, tako i krastavca kornišona koji se koristi za ‘kiseljenje’. Riječ je o osjetljivoj kulturi, s ulaganjima u navodnjavanje uz istovremenu fertirigaciju te suvremenu protugradnu zaštitu, postavili smo nove standarde u domaćoj poljoprivrednoj proizvodnji. Iako je Hrvatska imala bogatu tradiciju uzgoja kornišona, proizvodnja je donedavno bila gotovo pred izumiranjem. Nova velika plantaža predstavlja veliki korak za revitalizaciju te kulture, ali je i putokaz za održivu i modernu poljoprivrednu proizvodnju u Hrvatskoj“, rekla je Tupek.
Ulaganja su uslijedila nakon velikog izazova prošle, prve godine pokretanja nasada krastavca kornišona kad je u srpnju 2024. tuča uništila nasade neposredno nakon početka berbe. Ovogodišnji urod većinom je premium kvalitete (prva klasa), a isporuke Naturali, najvećem domaćem otkupljivaču kornišona, već su započele. Podsjećamo kako je Naturala također dio Fortenova grupe, čime se dodatno jača povezanost i sinergija unutar sustava, a potrošačima se osigurava kvalitetan domaći proizvod na policama.
Uz uzgoj krastavca kornišona, Moslavina voće je i najveći hrvatski proizvođač jabuka s impresivnih 263 hektara ukupne površine, od čega je 160 hektara pod nasadima koji čini više od 650.000 stabala jabuka. Najveći voćnjak jabuka u Hrvatskoj, Obreška, smješten je u brežuljkastom kraju kod Kloštra Ivanića, gdje su prvi nasadi podignuti 2004. godine, a modernizirani 2017.
Fortenova grupa je objavila svoje četvrto Izvješće o održivosti .
Cjelovit i opsežan pregled poslovanja kompanija Grupe u 2024. godini, pripremljen je kao i do sada, u skladu sa svjetskim GRI standardima izvještavanja o održivosti, ali uzimajući u obzir i smjernice EU Direktive o izvještavanju o korporativnoj održivosti (CSRD). Naime, s obzirom da izvještavanje prema CSRD-u postaje obavezno u skoroj budućnosti te s obzirom na složenost procesa, kao i činjenicu da je u izvještavanje uključeno čak 40 operativnih kompanija, Fortenova grupa započela je s prilagodbom budućim regulatornim zahtjevima.
„Iako još nismo obvezni izvještavati u skladu s regulativom koja očekuje velike kompanije, dobrovoljno smo odlučili izraditi ovaj Izvještaj djelomično slijedeći nove standarde, kako bi postavili sustav za prepoznavanje održivosti vlastitih ekonomskih aktivnosti kroz koji ćemo ih sutra, kada postanu obveza, moći pratiti. Naime, unatoč eksternim i internim teškoćama, čvrsto vjerujemo u tranziciju cijelog gospodarstva prema zelenoj ekonomiji, kao i našem vlastitom doprinosu tome – od smanjenja emisija stakleničkih plinova do poticanja kružnog gospodarstva. To jednostavno nije obaveza, to je naša odgovornost za buduća pokoljenja“ – objasnio je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe u uvodnom pismu Izvješća.
Kao i prethodnih godina, samo Izvješće je obuhvatilo sve aspekte operativnog poslovanja Grupe te ponudilo uvid u status ključnih tema koje predstavljaju strateški okvir za održivost Fortenova grupe. Izvješće obuhvaća i informacije o poslovanju kompanija iz Poslovnog područja Poljoprivreda koje je Fortenova grupa formalno dezinvestirala u siječnju 2025.
Jedan od značajnijih iskoraka u području održivosti u 2024. je usvajanje i javna objava Kodeksa poslovnog ponašanja dobavljača Fortenova grupe (engl. Supplier Code). Kodeks postavlja temeljne vrijednosti za vođenje poslovnih operacija u skladu s visokim standardima društvene odgovornosti, uključujući brigu o okolišu, društvena pitanja i efikasno upravljanje. Glavni ciljevi Kodeksa usmjereni su na prepoznavanje i promicanje korporativne društvene odgovornosti te stvaranje održivog i profitabilnog poslovanja koje unaprjeđuje opću vrijednost Grupe. To se postiže kroz usklađivanje poslovnih operacija s ključnim načelima kao što su poslovna etika, poštovanje radnih uvjeta i ljudskih prava, zaštita okoliša, zdravlje na radu te osiguranje kvalitete proizvoda.
Uloga Fortenova grupe kao proizvođača hrane i trgovca na malo obuhvaća i promicanje i jačanje gospodarstava lokalnih zajednica i brigu o potrebama potrošača kad je riječ o zdravijoj prehrani i svježim proizvodima. Imajući to na umu, Poslovno područje maloprodaje i veleprodaje ulaže napore kako bi podržavalo lokalne proizvođače i svojim potrošačima ponudilo najbolje lokalne vrijednosti.
Kroz svoj projekt “Najbolje iz Hrvatske”, Konzum HR je tijekom 2024. godine nastavio širiti dostupnost proizvoda malih lokalnih proizvođača i obiteljskih gospodarstava, dodatno jačajući njihovu prisutnost na tržištu. Broj prodavaonica u kojima kupci mogu pronaći taj poseban asortiman je 92. Uspjeh projekta vidljiv je i u rastu prometa koji je u toj kategoriji, u odnosu na prethodnu godinu, porastao za značajnih 19 posto. Na kraju 2024., asortiman je obuhvaćao 339 različitih proizvoda od 59 proizvođača.
U pogledu zaštite okoliša također su nastavljene brojne inicijative, a u nastavku izdvajamo najznačajnije vezane uz smanjenje emisija, recikliranje vode i donacije hrane.
Nakon potpunog izračuna ugljikovog otiska iz svih utvrđenih izvora, u suradnji s Institutom Hrvoje Požar za 40 društava s pet tržišta, koja se bave različitim djelatnostima od maloprodaje i veleprodaje, proizvodnje hrane i pića do poljoprivrede i IT usluga, u 2024. su izrađene studije o smanjenju ugljikovog otiska. Kao bazna godina za studije definirana je 2022., a svako je društvo u Grupi dobilo vlastitu studiju i podlogu za implementaciju mjera za smanjenje vlastitog ugljikovog otiska, a implementacija svih mjera je planirana u razdoblju od 2025. do 2030.
Kad je riječ o vodi, ključnom resursu, ali i jednoj od ključnih proizvodnih sirovina, u 2024. su kompanije Fortenova grupe reciklirale i ponovno upotrijebile više od 25 milijuna litara vode. Četiri kompanije aktivno provode sustave reciklaže vode, koristeći recikliranu vodu u različite funkcionalne svrhe. U prehrambenom sektoru, primjerice, voda se ponovno koristi za pranje proizvodnih pogona te za hlađenje opreme, čime se značajno smanjuje ukupna potrošnja svježe vode.
Cijeli je niz pojedinačnih inicijativa kompanija Grupe vezan uz okolišne, društvene i upravljačke teme, koje imaju pozitivni utjecaj na sva tržišta na kojima Grupa posluje – među kupcima, klijentima, poslovnim partnerima i u lokalnoj zajednici te među zaposlenicima i drugim dionicima. Svakako ponovno valja izdvojiti kako je Konzum HR u 2024. čak sedmi put zaredom ponio titulu Najdonatora jer je u 2023. donirao čak 480 tona hrane ukupne prodajne vrijednosti 1,64 milijuna eura bez PDV-a, što predstavlja dosad najveći iznos donacija i ujedno čini više od trećine svih donacija hrane u Hrvatskoj.