Menu
Zatvori
Objavom revidiranog konsolidiranog financijskog izvještaja te Izvješća o održivosti za 2023., Fortenova grupa je zaokružila vrlo intenzivno prvo polugodište ove godine. Naime, nakon što je prošli tjedan objavila uspješnu provedbu vlasničke transformacije i činjenicu da više nema sankcionirane suvlasnike u vlasničkoj strukturi, kao i odluku o izboru Podravke kao partnera za nastavak procesa prodaje poljoprivrednog poslovanja, u financijskom izvještaju i u Izvješću o održivosti Grupa je javnosti detaljno prezentirala svoje poslovne aktivnosti u prošloj godini.
U revidiranom konsolidiranom financijskom izvještaju prikazani su ključni financijski pokazatelji, dok je u Izvješću o održivosti iznesen opsežan pregled poslovanja Grupe i njezinih operativnih kompanija u 2023., s naglaskom na aktivnostima u sedam ključnih tema održivosti.
Kada je riječ o financijskim pokazateljima za 2023., Grupa je prema revidiranim konsolidiranim rezultatima ostvarila ukupni konsolidirani prihod veći od 5,8 milijardi eura. Konsolidirana prilagođena dobit iz operativnog poslovanja niža je nego godinu ranije i iznosila je 251 milijun eura. Neto dug na kraju 2023. je 970 milijuna eura, a omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja je iznosio 3.86 puta. Sva poslovna područja Grupe su, u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, bilježila rast ukupnih prihoda, ali i smanjenu dobit iz operativnog poslovanja.
„U osvrtu na financijske rezultate za prošlu godinu, važno je naglasiti da je, bez obzira na specifične okolnosti u kojima smo se nalazili i o kojima smo prethodnih dana dosta govorili, Grupa ostvarila najvažnije planirane ciljeve, osobito u odnosu na utjecaj koji su na naše poslovanje imala globalna ekonomska kretanja. Očekivano, na smanjivanje operativne dobiti u odnosu na godinu ranije primarno je utjecao veliki rast troškova, posebno energenata i sirovina te rast primanja zaposlenika. Ipak, usprkos rastu naših troškova financiranja, omjer ukupnoga neto duga i prilagođene dobiti je na zadovoljavajućim razinama.“ – komentirao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe financijske pokazatelje za 2023.
Kada je riječ o trećem po redu Izvješću o održivosti, ono sadrži podatke o poslovanju 39 operativnih društava i Fortenova grupe d.d. te ukazuje na ključne iskorake u području održivosti za 2023. koje su potvrdile i dvije nagrade koje je Grupa dobila u prethodnom razdoblju. Prva je Zlatna nagrada i priznanje „Regionalni ESG lider“ za ukupna ESG postignuća koje su joj u konkurenciji velikih poduzeća s područja Srednje i Jugoistočne Europe dodijelili Međunarodni ekonomski forum „Perspektive“ i Društvo „Promo global“, dok je za provođenje sveobuhvatnog projekta energetske učinkovitosti Grupa dobila godišnju nagradu „Hrvoje Požar“ u kategoriji za realizirani projekt racionalnog gospodarenja energijom. Postizanje energetske učinkovitosti jedan je od prioriteta na kojem Grupa intenzivno radi još od 2022. kada je krenula u uspostavu procesa utvrđivanja svih izvora emisija u vlastitom poslovnom procesu i cijelom dobavljačkom lancu. Nakon cjelovitog izračuna ugljikovog otiska iz svih utvrđenih izvora, u suradnji s Institutom Hrvoje Požar su za svako od 40 društava Grupe koja se bave različitim djelatnostima, izrađene studije o smanjenju ugljikovog otiska te podloge za implementaciju mjera za njegovo smanjenje u razdoblju od 2025. do 2030. godine. Istodobno, planovi o smanjenju ugljikovog otiska na razini Grupe su krenuli u primjenu već tijekom 2023. pokretanjem projekata za povećanje udjela obnovljivih izvora energije u ukupnoj potrošnji, definiranje ljetne i zimske temperature u trgovinama, smanjenje rasvjete izvan radnog vremena na sigurnosni minimum, instalacije LED rasvjete i zatvaranje rashladnih vitrina u trgovinama, ugradnja kompresora većeg kapaciteta i ekonomajzera na kotlovima u pojedinim društvima, kao i modernizacija vozila. Time je u Grupi postignuta ušteda u ukupnoj potrošnji energije od 5 posto.
Drugi važan iskorak je povećanje ulaganja u zaposlenike, osobito važnog s obzirom na ukupan broj radnika koje Grupa zapošljava u cijeloj regiji te rizika koji proizlazi iz nedostatka radne snage. Tako su troškovi rada na razini Grupe od 2019. povećani za gotovo 200 milijuna eura, pri čemu Grupa kontinuirano ulaže u povećanje ukupnih primanja zaposlenika (plaće, nagrada za radne rezultate i prigodne nagrade) te je u širem okruženju prepoznata kao aktivni zagovornik traženja novih i relaksacije postojećih modela supstitucije nedovoljnog broja radno aktivnih stanovnika u zemljama regije.
Grupi je zajednička i inicijativa povezana sa smanjivanjem otpada od hrane, gdje je Konzum HR već šestu godinu zaredom prepoznat kao najveći donator hrane u Hrvatskoj, a istodobno su četiri kompanije – Fortenova grupa, Konzum HR, Zvijezda HR i PIK Vrbovec HR na inicijativu Ministarstva poljoprivrede pristupile Dobrovoljnom sporazumu o sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane „Zajedno protiv otpada od hrane”.
Uz to, budući da je raznolikost zastupljenosti na svim razinama, uz postizanje rodne ravnopravnosti, definirala kao jedan od svojih ESG ciljeva, Grupa je tijekom 2023. usvojila Politiku raznolikosti, pravednosti i uključivosti te su za 2024. pripremljeni akcijski planovi za provedbu politike.
„Paket informacija u kojem smo detaljno predočili sve što smo radili u 2023. još je jedan dokaz naše posvećenosti odgovornom poslovanju, a u tom svjetlu treba promatrati i naše iskorake u temama održivosti. To se, naravno, odnosi i na niz aktivnosti koje smo tijekom prošle godine poduzimali u vezi s osiguranjem stabilnosti i sigurnosti poslovanja, posebno u financijskom aspektu, ali i s obzirom na različite eksterne izazove i nagle promjene uvjeta u kojima su se odvijale naše poslovne operacije“ – zaključio je Peruško, komentirajući ključne elemente Izvješća o održivosti Grupe.
Izvješće o održivosti 2023. dostupno je na poveznici: https://fortenova.hr/odrzivost/?document_id=3489
Danas je Fortenova grupa prezentirala ključne financijske pokazatelje za razdoblje 1.- 6. 2023. i objavila financijsko izvješće za 2022. godinu.
Tako je prema nerevidiranom konsolidiranom izvješću kompanija ove godine u prvih šest mjeseci realizirala 2,7 milijardi eura ukupnog prihoda što je devet posto veći prihod nego u istom razdoblju godinu ranije. Prilagođena dobit iz operativnog poslovanja iznosila je 101 milijun eura. Neto dug je ostao ispod 1,1 milijardu eura, a likvidnost je bila 279 milijuna eura. Sva poslovna područja Grupe su, u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, bilježila rast ukupnog prihoda, ali i smanjivanje dobiti iz operativnog poslovanja. Na smanjivanje operativne dobiti utjecali su primarno velik rast troškova struje i sirovina, rast plaća kao i ograničavanja maksimalnih prodajnih cijena za određene kategorije proizvoda od strane vlada u regiji.
Kada je riječ o financijskim pokazateljima za 2022. Grupa je prema revidiranim konsolidiranim rezultatima u konačnici ostvarila ukupni konsolidirani prihod veći od 40,7 milijardi kuna odnosno 5,4 milijarde eura, što je čak 30 posto više u usporedbi s prihodima iz 2021. Konsolidirana prilagođena dobit iz operativnog poslovanja rasla je više od 20 posto i ukupno je iznosila više od 2,3 milijardi kuna odnosno 310 milijuna eura, uz pozitivan neto rezultat. Neto dug je na kraju 2022. godine bio nešto manji od 1,1 milijardu eura, a omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja je 3,44 puta odnosno čak upola manji nego 2019. kada je Fortenova grupa nastala. Likvidnost na kraju godine bila je 290 milijuna eura.
“Sve što smo prezentirali kroz Izvješće i rezultati poslovanja dodatna su potvrda svega onoga što Fortenova grupa kontinuirano komunicira u nastojanju da pitanje svoga poslovanja, tržišne pozicije i financijskih pokazatelja snage Grupe, potpuno odvoji od pitanja vlasništva u kojem nam prisustvo sankcioniranih suvlasnika u strukturi otežava postizanje održive i efikasne kapitalne strukture. S druge strane, s nedavno zaključenim refinanciranjem koje smo realizirali u potpunosti s našim dosadašnjim kreditorom HPS-om, u strukturi kreditora više nemamo sankcionirane pravne osobe– rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
“Grupa je ostvarila izvanredne rezultate u 2022. godini, s najvećom ikad novčanom dobiti iz operativnog poslovanja i prvom godinom pozitivnih neto rezultata iz operativnog poslovanja. Prvo polugodište 2023. godine, kao što se očekivalo, bilo je izazovnije zbog utjecaja inflacije na troškove i prihode te kupovnu moć potrošača. Grupa je dosad pokazala značajnu otpornost unatoč tim izazovima, pri čemu se maloprodaja posebno ističe kao izuzetno uspješna.” – rekao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.
Zajedno s financijskim pokazateljima, Fortenova grupa je objavila i iscrpan i cjelovit pregled operativnog poslovanja Grupe u 2022. godini u svom drugom po redu Izvješću o održivosti u kojem je prezentirala i niz aktivnosti i inicijativa održivosti koje su vezane uz proces uspostave strateškog okvira za upravljanje održivošću. Pozitivni utjecaji tih aktivnosti imaju učinak na sva tržišta na kojima Grupa posluje – među kupcima, klijentima, poslovnim partnerima i u lokalnoj zajednici te među zaposlenicima i drugim dionicima.
Grupa je posebno fokusirana na rad na održivosti i objavljivanje Izvješća o održivosti, unatoč brojnim izazovima s kojima se susretala u prošloj godini. „To ni u jednom trenutku nije dovelo u pitanje našu posvećenost jednom od strateških prioriteta kompanije – realizaciji ciljeva održivosti i pozicioniranja Fortenova grupe kao odgovorne korporacije. Kroz izvješće smo širokoj javnosti prezentirali najznačajnije iskorake u okolišnim, društvenim i upravljačkim temama Grupe i, štoviše, ponudili dubinski uvid u naše poslovanje i naš utjecaj na okruženje. Na takvu podrobnu godišnju analizu svih naših sastavnica gledamo upravo kao na izvrsnu polugu za podizanje transparentnosti i osvještavanje naših prioriteta“ – zaključio je Fabris Peruško.
Kako je prezentirano u Izvješću, Grupa je sredinom 2022., u okviru svake od sedam ključnih tema koje predstavljaju strateški okvir za održivost, pokrenula interne radne grupe s ciljem definiranja mjerljivih inicijativa za razdoblje do 2030.. Tako se npr. u okviru teme „Smanjenje stakleničkih plinova“ ističe projekt izračuna Opsega 1, 2 i 3 za sve kompanije Fortenova grupe s ciljem izrade akcijskog plana za postizanje klimatske neutralnosti, dok se kroz temu „upravljanja otpadom trenutno u svim kompanijama grupe Pića provodi projekt uvođenja neodvojivog čepa. Ujedno, Konzum je pokrenuo primjerice projekt Reciklopedija s ciljem edukacije potrošača i sprječavanja nastanka otpada od hrane u kućanstvima, a ujedno je proglašen Najdonatorom po 5. put za redom. Uz poticanje kratkih lanaca dobave, u pripremi je i Kodeks za dobavljače. Također, u Grupi su tijekom prošle godine provedene ankete o ravnopravnosti spolova na svim tržištima te je pripremljena i Politika raznolikosti, pravednosti i uključivosti. Važan aspekt strateškog okvira Grupe čini i pokrenuti projekt identifikacije klimatskih rizika i prilika te ugrađivanja kriterija održivosti u odluke o investicijama.
Fortenova grupa je imateljima depozitarnih potvrda predstavila detaljne rezultate za devet mjeseci 2022. kojima je potvrdila nastavak izvrsnih trendova poslovanja u svim svojim ključnim djelatnostima. U usporedbi s prošlog tjedna predstavljenim preliminarnim rezultatima Fortenova grupe za tri kvartala ove godine, prezentirani su isti ključni pokazatelji s više detalja, koji se nalaze i u ovoj prezentaciji. Najveći pozitivan utjecaj na rast svih poslovnih pokazatelja Grupe imali su izvrsna turistička sezona, znatna operativna poboljšanja, ali i inflacija.
Tako je Fortenova grupa u razdoblju 1-9 2022. ostvarila ukupni konsolidirani prihod iz kontinuiranog poslovanja od 30,3 milijardi kuna odnosno četiri milijarde Eura, što predstavlja 38 posto povećanja u odnosu na realizaciju u istom razdoblju 2021. Bez utjecaja integracije Mercatora, ukupni prihod iz kontinuiranog poslovanja veći je za 15 posto u odnosu na usporedivo razdoblje 2021.
Istodobno je konsolidirana prilagođena EBITDA razdoblja u odnosu na prošlu godinu narasla 22 posto te je iznosila 2,1 milijardi kuna odnosno 275 milijuna Eura. Unatoč visokom trošku duga i povećanim troškovima energenata i rada, Fortenova grupa je u prvih devet mjeseci 2022. ostvarila i dobit iz kontinuiranog poslovanja u iznosu 534 milijuna kuna, što je poboljšanje od 918 milijuna u odnosu na gubitak od 384 milijuna kuna prošle godine.
Krajem rujna Fortenova grupa je na računima imala skoro 2 milijarde kuna. Istodobno je nastavila s procesom razduživanja te je omjer neto duga i prilagođene EBITDA-e, prema definiciji kreditora, na kraju razdoblja bio 3,58 puta, što je upola manje od 7,2 puta koliko je taj omjer iznosio u trenutku osnivanja Fortenova grupe.
U usporedbi s nekonsolidiranim rezultatima na kraju trećeg kvartala 2021., 18 društava iz osnovnih djelatnosti – maloprodaje i veleprodaje, prehrane i poljoprivrede, realiziralo je 12 posto veći ukupni prihod, dok je nekonsolidirana EBITDA osnovnog poslovanja bila veća 11 posto.
Tako su u Maloprodaji i veleprodaji realizirani 9 posto viši prihodi i 9 posto veća EBITDA. Taj rast su u segmentu prihoda podržale brojne aktivnosti kompanije vezane za optimizaciju cijena i širenje mreže te dijelom i visoka inflacija, dok su usredotočenost na optimizaciju prodajnih mjesta, sinergije i mjere za uštedu energije rezultirale većom EBITDA-om. Veleprodajni segment svoj 18 posto bolji rezultat duguje prije svega potpunom oporavku HoReCa kanala. Među kompanijama u maloprodaji Fortenova grupe najbolje rezultate su imali Konzum Hrvatska, Mercator BiH i Mercator Srbija, koji su zabilježili rast prihoda veći od 10 posto. Generalno, inflacija je imala i najveći negativni utjecaj na rezultate maloprodaje jer je podigla cijene proizvoda i usluga te troškove radne snage.
Kompanije u poslovnom području prehrana, bile su pod jakim udarom većih logističkih troškova kroz rast cijena pogonskih goriva kao i rast cijena sirovina. Ipak, ukupno je područje prehrane u Fortenova grupi imalo čak 24 posto veći prihod, potaknut većom prodajom, ali i inflacijom, pa su kompanije redom bilježile dvoznamenkasti rast prihoda u odnosu na usporedivo razdoblje prošle godine. Veći rast EBITDA-e je neutraliziran spomenutim višim cijenama sirovina, inflacijom ulaznih troškova i povećanjem plaća te se kretao na razini 2 posto povećanja u odnosu na devet mjeseci prošle godine.
Prihod poslovnog područja poljoprivreda rastao je 7 posto, čemu su najviše pridonijeli svinjogojstvo, stočarstvo i proizvodnja mlijeka, dok je EBITDA porasla za 60 posto, uglavnom zahvaljujući rastu cijena poljoprivrednih burzovnih roba, ali i snažnoj kontroli operativnih troškova.
Premda će detaljne rezultate poslovanja za razdoblje 1-9.2022 Fortenova grupa objaviti idući tjedan, preliminarni rezultati pokazuju da je Fortenova grupa u devet mjeseci 2022. ostvarila ukupni konsolidirani prihod nešto veći od 30 milijardi kuna odnosno četiri milijarde eura, što predstavlja 38 posto povećanja u odnosu na realizaciju u istom razdoblju 2021.
Bez utjecaja integracije Mercatora, ukupni prihod iz kontinuiranog poslovanja veći je za 15 posto u odnosu na usporedivo razdoblje 2021., primarno zahvaljujući dobroj turističkoj sezoni i znatnim operativnim poboljšanjima te dijelom zbog inflacije.
Istodobno je konsolidirana prilagođena EBITDA razdoblja u odnosu na prošlu godinu narasla 20 posto te je iznosila više od dvije milijarde kuna odnosno 265 milijuna eura. Unatoč visokom trošku duga i povećanim troškovima energenata i rada, Fortenova grupa je u prvih devet mjeseci 2022. ostvarila i dobit iz kontinuiranog poslovanja.
Krajem rujna Fortenova grupa je na računima imala gotovo dvije milijarde kuna novčanih pozicija. Istodobno je nastavila s procesom razduživanja te je omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja na kraju razdoblja bio 3,6 puta, što je upola manje od 7,2 puta koliko je taj omjer iznosio u trenutku osnivanja Fortenova grupe.
U prvom polugodištu 2022. Fortenova grupa je ostvarila 18,8 milijardi kuna ukupnog prihoda iz kontinuiranog poslovanja, što je 57 posto više nego u istom razdoblju lani, najvećim dijelom uslijed integracije Mercatora. Kad se isključi utjecaj Mercatora, prihod je na jednakoj osnovi narastao za 14 posto.
Istodobno je konsolidirana EBITDA Grupe za prvih šest mjeseci 2022. premašila milijardu kuna, što je 74 posto više nego u usporedivom razdoblju 2021., dok je na jednakoj osnovi prilagođena konsolidirana EBITDA narasla za 19 posto.
Najbrži porast prihoda u prvom polugodištu imale su kompanije iz poslovnog područja Prehrana Fortenova grupe, dok je EBITDA najbrže rasla u poslovnom području Poljoprivreda.
Neto dobit razdoblja je, nakon isključenja tečajnih utjecaja, iznosila 12 milijuna kuna, u odnosu na gubitak od 213 milijuna kuna, nakon isključenja tečajnih razlika, iskazan u prvoj polovici 2021. godine. Ujedno, Fortenova grupa je na kraju prvih šest mjeseci imala 1,7 milijardi kuna novčanih sredstava na računima, a nastavljajući sada već dugoročni trend razduživanja, polugodište je ove godine završila s omjerom duga i dobiti iz operativnog poslovanja koji je 3,94 puta.
„Snažnom realizacijom u prvoj polovini ove godine nastavlja se pozitivni trend koji bilježimo cijele prošle godine, uz jačanje temeljnog poslovanja ubrzano integracijom Mercatora u Fortenova grupu. To se očituje u ukupnom prihodu Grupe iz kontinuiranog poslovanja u prvom polugodištu 2022., koji je narastao za 14 posto u usporedbi s rezultatima na bazi isto za isto, uz isključenje Mercatora. Pritom smo izvrsne poslovne rezultate generirali unatoč negativnim utjecajima inflacije na rast cijene rada, energenata i sirovina te, posljedično, rasta troškova u cijelom dobavnom lancu. Turistička sezona 2022. u Hrvatskoj gotovo je na razini rekordne 2019. godine, što je veliki dodatan poticaj našim rezultatima, a čiji će se potpuni benefiti pokazati u, za nas najvažnijem, trećem kvartalu godine“ – komentirao je polugodišnje rezultate Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
„Gledajući u budućnost, očekivani prelazak na euro imat će dodatni dugoročni pozitivni utjecaj na kreditni profil Grupe jer ćemo nakon konverzije, 80 posto svog poslovanja ostvarivati u eurima. Dodatno, eliminirat će se valutni rizik kod zaduženja“ – naveo je Peruško. Peruško je naglasio i kako se nastavlja proces vlasničke transformacije i prodaja udjela koju u Fortenova grupi ima Sberbank te kako su tijekom prvog polugodišta 2022. ispunjeni konačni preduvjeti za sudsko rješenje o okončanju postupka Izvanredne uprave u Agrokoru.
James Pearson, izvršni direktor Fortenova grupe za financije komentirao je kako je iza kompanije vrlo pozitivno prvo polugodište u kojem se Grupa fokusirala na tržišnu realizaciju i ostvarivanje planiranih poboljšanja u poslovanju.
„Nakon što je u 2021. putem transakcija koje se odnose na Mercator, grupu zamrznute hrane te niz prodaja neosnovnih djelatnosti i nekretnina Fortenova grupa značajno smanjila dug, i u 2022. godini nastavili smo ostvarivati veće prihode i dobit iz operativnog poslovanja, što je dovelo do daljnjeg smanjenja omjera zaduženosti kompanije koji sada iznosi 3,94 puta, što odražava rastuću financijsku snagu Grupe” – naveo je Pearson.
Ukupni konsolidirani prihod Fortenova grupe iz kontinuiranog poslovanja za 2021. iznosio je 31,4 milijarde kuna, uz konsolidiranu prilagođenu EBITDA-u u iznosu od 1.955 milijuna kuna i neto dobit od 523 milijuna kuna, nakon dobitka od prodaje grupe zamrznute hrane. Grupa je godinu zaključila s 1.872 milijuna kuna novčanih sredstava na računima.
Ti su rezultati jednaki rastu konsolidiranog prihoda iz kontinuiranog poslovanja od 65 posto te rastu prilagođene konsolidirane EBITDA-e od 52 posto u odnosu na 2020. godinu. Glavni je pokretač uspješnosti konsolidiranih rezultata činjenica da je Poslovni sistem Mercator od 1. svibnja 2021. konsolidiran u rezultate Fortenova grupe.
U usporedbi s rezultatima na kraju 2020., 18 društava iz osnovnih djelatnosti Grupe, isključujući segment zamrznute hrane koji je prodan te uključujući punu godinu društava Mercator grupe, na jednakoj je osnovi zabilježilo porast prihoda od 5 posto, povećanje EBITDA-e od 20 posto i povećanje EBIT-a od 64 posto.
Ti su se pozitivni trendovi rasta nastavili 2022. te je 18 društava iz osnovnih djelatnosti Grupe u prvom tromjesečju 2022. na jednakoj osnovi ostvarilo 6 posto veći neto prihod od prodaje, 2 posto veću EBITDA-u i 6 posto veći EBIT u usporedbi s prvim tromjesečjem prošle godine.
„Prošle i početkom ove godine ostvarili smo snažne rezultate, pri čemu su ključna postignuća refinanciranje, prijenos i integracija Mercatora uz trenutno ostvarivanje planiranih sinergija, zaključenje prodaje segmenta zamrznute hrane i posljedično smanjenje omjera zaduženosti u trećem tromjesečju 2021. te značajna operativna poboljšanja i dobra ljetna sezona. Uslijed toga naša neto dobit u iznosu od 523 milijuna kuna predstavlja poboljšanje za 1,8 milijardi kuna u odnosu na 2020., a novčana pozicija ostaje vrlo snažna te iznosi 1,9 milijardi kuna na kraju 2021. Prošla je godina za nas prva u proteklih pet godina, od početka postupka izvanredne uprave i osnivanja Fortenova grupe, u kojoj je Grupa ostvarila dobit, što za nas predstavlja značajnu prekretnicu.
Za nama je zaista izvrsna godina u pogledu rezultata i osnažene kapitalne i financijske strukture, čime su položeni temelji za nastavak rasta. Sve aktivnosti koje smo provodili bile su usmjerene na podizanje vrijednosti te ukupne korporativne i društvene odgovornosti Fortenova grupe u smislu utjecaja koji kao najveći poslodavac u regiji imamo na sva njezina gospodarstva.
Posebno sam ponosan na činjenicu da je sve što smo radili rezultiralo ispunjenjem jednog od naših najvažnijih ciljeva – povećanjem investicijske snage Fortenova grupe, koja je sad u poziciji 2022. pokrenuti regionalni investicijski ciklus vrijedan više od 130 milijuna eura. Sva su naša ulaganja usmjerena na održivije i učinkovitije poslovanje kako bi se dalje izgrađivale vodeće pozicije naših djelatnosti. Htio bih isto tako naglasiti da smo osim svega navedenog 2021. postavili vrlo ambiciozne ciljeve kad je riječ o okolišnim, društvenim i upravljačkim temama i pripremili prvo Izvješće o održivosti, koje će biti objavljeno ovih dana“ – iznio je ključna obilježja poslovanja u 2021. Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe.
James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe, rekao je: „Nastavljamo ostvarivati planirano financijsko osnaživanje i pojednostavljivanje strukture Grupe. Putem transakcija koje se odnose na Mercator, grupu zamrznute hrane te niz prodaja neosnovnih djelatnosti i nekretnina 2021. smanjili smo dug za 4,4 milijarde kuna, što je rezultiralo omjerom zaduženosti od 4,3x na kraju godine. Radi se o značajnom smanjenju s omjera zaduženosti od 6,8x koji smo imali početkom godine, što pokazuje kakav smo velik iskorak napravili.
Rezultati isto tako svjedoče o sposobnosti i velikoj otpornosti zaposlenika Grupe. Unatoč COVID-u, potresima, pritiscima u lancima opskrbe, inflaciji itd. oni nastavljaju postizati zadane ciljeve, bilo da je riječ o poboljšanju usluga kupcu, unaprjeđenju postojećih ponuda ili razvoju novih, što je sve dovelo do iskazanih rezultata“ – rekao je Pearson.
Fortenova grupa, koja od 1. svibnja 2021. iskazuje rezultate konsolidirane s Mercatorom te posluje uz poboljšane uvjete u odnosu na prvo polugodište 2020. godine, zabilježila je povećanje konsolidiranog prihoda iz kontinuiranog poslovanja od 35 posto. Isto tako, prilagođena konsolidirana EBITDA za prvih šest mjeseci 2021. porasla je za 14 posto, a Grupa je zabilježila neto dobit u iznosu od 318 milijuna HRK, za razliku od gubitka zabilježenog u istom razdoblju 2020. godine. Na kraju prvog polugodišta 2021. Grupa je osim toga imala 1,8 milijardi HRK novčanih sredstava na svojim računima, zadržavši tako snažnu poziciju likvidnosti. Ključni su to naglasci s predstavljanja polugodišnjih rezultata poslovanja Fortenova grupe imateljima depozitarnih potvrda.
„S konsolidiranim prihodima iz kontinuiranog poslovanja od 12 milijardi HRK, prilagođenom konsolidiranom EBITDA-om u iznosu od 1,1 milijarde HRK i 318 milijuna HRK neto dobiti, s ponosom možemo reći da je iza nas najbolje prvo polugodište ikada, ne samo u rezultatskom smislu, nego i zbog uspješnog zaključenja nekoliko velikih projekata koji su Grupu postavili na put jačanja profitabilnosti. Prije svega to je poslovna integracija Mercatora i njegova konsolidacija u naše financijske izvještaje od 1. svibnja 2021. S obzirom na izvrsnu turističku sezonu, Grupa nastavlja snažno poslovati u trećem kvartalu, a to će – zajedno sa sinergijama koje ostvarujemo u maloprodaji te očekivanim zaključenjem prodaje grupe Zamrznute hrane kompaniji Nomad Foods – značiti da će se financijska pozicija Fortenova grupe i dalje poboljšavati“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, komentirajući rezultate ostvarene u prvom polugodištu 2021. godine.
Kad je riječ o nekonsolidiranim rezultatima temeljnih djelatnosti koji se odnose na 21 kompaniju u poslovnim područjima Maloprodaja, Prehrana i Poljoprivreda Fortenova grupe, ukupni ostvareni neto prihod od prodaje bio je 2,4 posto veći, EBITDA je narasla za 12,5 posto, dok je EBIT bio veći za čak 39,5 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, kad se uključi Mercator na jednakoj osnovi (usporedba ‘istog s istim’).
U pogledu pojedinih poslovnih područja, Prehrana je ostvarila najveće poboljšanje rezultata u usporedbi s prošlom godinom, s 12,5 posto većim neto prihodom od prodaje, porastom EBITDA-e od 23,6 posto i povećanjem EBIT-a od 40,1 posto u prvih pola godine, nakon što su rezultati u prvih šest mjeseci 2020. godine bili pod utjecajem COVID-a 19 te nakon što je na tržište u 2021. lansirano nekoliko inovativnih proizvoda.
Poslovno područje maloprodaje, uključujući Mercator na jednakoj osnovi, ostvarilo je rast prihoda od 1,2 posto, EBITDA je narasla za 10,9 posto, a EBIT za 65,9 posto. Ta su poboljšanja rezultat sinergija, boljih općih uvjeta trgovanja te toga što se segment veleprodaje u Konzumu počeo snažno oporavljati nakon popuštanja mjera vezanih za COVID-19 i otvaranja HORECA kanala.
Uslijed velikog pada prodajnih cijena svinjskog mesa u odnosu na prvo polugodište 2020. godine, Poslovno područje poljoprivrede zabilježilo je pad prihoda od 12,5 posto, što je rezultiralo i smanjenjem EBITDA-e od 19 milijuna HRK i EBIT-a od 21 milijun HRK.
„U prvih šest mjeseci 2021. godine Fortenova grupa fokusirala se na tržišnu realizaciju, ostvarivanje planiranih poboljšanja u poslovanju i dovršenje niza ključnih projekata. Taj se fokus na ostvarivanje zadanih ciljeva jasno ogleda u poboljšanju operativnih rezultata, u tome što prodaja Poslovne grupe zamrznute hrane napreduje u potpunosti prema planu, u refinanciranju duga Mercatora uz to što je 89,73% njegovih dionica preneseno na Fortenova grupu i njegova integracija u Poslovnu grupu maloprodaje teče vrlo uspješno, kao i u tome da je zaključeno nekoliko transakcija prodaje netemeljnih djelatnosti, čime je omogućeno daljnje fokusiranje na temeljna poslovna područja. Sveukupno gledajući, ovo je za Grupu bilo vrlo pozitivno prvo polugodište“ – rekao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.