Menu
Zatvori
Fortenova grupa i Podravka potpisale su kupoprodajni ugovor kojim Podravka preuzima kompanije Poslovnog područja poljoprivreda Fortenova grupe koje obuhvaća kompanije Belje, PIK Vinkovci, Vupik, Energija Gradec, Belje Agro-Vet i Felix.
Vrijednost transakcije na osnovi cash-free/debt-free iznosi 333 milijuna eura, a Podravka preuzima vertikalno integrirano poljoprivredno poslovanje diversificirano u 12 segmenata – od uzgoja usjeva na 32000 hektara poljoprivrednog zemljišta i djelatnosti od svinjogojskih i govedarskih farmi, vinogradarstva i vinarstva do proizvodnje finalnih mesnih i mliječnih proizvoda. Kompanije iz poljoprivrednog segmenta Fortenova grupe posjeduju još i biopostrojenja, silose i pretovarnu luku Vukovar, a ukupno zapošljavaju više od 2600 djelatnika. Ujedno, s poljoprivrednim segmentom je povezano i nekoliko stotina kooperanata preko kooperantskih farmi te kooperanata u ratarskoj, povrtlarskoj i voćarskoj proizvodnji.
„Činjenica da smo vrlo brzo zaključili pregovore o svim uvjetima transakcije potvrda je ispravnosti naše odluke o izboru Podravke, ali i izvrsna pretpostavka za dugoročno partnerstvo i u ovom području, u koje danas krećemo. Obje kompanije s ovim ugovorom otvaraju nove faze u poslovanju, a siguran sam da naša poljoprivreda ide u dobre ruke, jer smo vodili računa da partner kojeg smo izabrali doista da maksimalan doprinos daljnjem razvoju djelatnosti. Želim se zahvaliti svim zaposlenicima Poslovnog područja poljoprivrede i Fortenova grupe koji su proteklih pola godine naporno radili kako bi realizaciju ovoga procesa doveli do potpisa ugovora“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Dovršenje transakcije uslijedit će nakon pribavljanja uobičajenih regulatornih odobrenja.
Objavom revidiranog konsolidiranog financijskog izvještaja te Izvješća o održivosti za 2023., Fortenova grupa je zaokružila vrlo intenzivno prvo polugodište ove godine. Naime, nakon što je prošli tjedan objavila uspješnu provedbu vlasničke transformacije i činjenicu da više nema sankcionirane suvlasnike u vlasničkoj strukturi, kao i odluku o izboru Podravke kao partnera za nastavak procesa prodaje poljoprivrednog poslovanja, u financijskom izvještaju i u Izvješću o održivosti Grupa je javnosti detaljno prezentirala svoje poslovne aktivnosti u prošloj godini.
U revidiranom konsolidiranom financijskom izvještaju prikazani su ključni financijski pokazatelji, dok je u Izvješću o održivosti iznesen opsežan pregled poslovanja Grupe i njezinih operativnih kompanija u 2023., s naglaskom na aktivnostima u sedam ključnih tema održivosti.
Kada je riječ o financijskim pokazateljima za 2023., Grupa je prema revidiranim konsolidiranim rezultatima ostvarila ukupni konsolidirani prihod veći od 5,8 milijardi eura. Konsolidirana prilagođena dobit iz operativnog poslovanja niža je nego godinu ranije i iznosila je 251 milijun eura. Neto dug na kraju 2023. je 970 milijuna eura, a omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja je iznosio 3.86 puta. Sva poslovna područja Grupe su, u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, bilježila rast ukupnih prihoda, ali i smanjenu dobit iz operativnog poslovanja.
„U osvrtu na financijske rezultate za prošlu godinu, važno je naglasiti da je, bez obzira na specifične okolnosti u kojima smo se nalazili i o kojima smo prethodnih dana dosta govorili, Grupa ostvarila najvažnije planirane ciljeve, osobito u odnosu na utjecaj koji su na naše poslovanje imala globalna ekonomska kretanja. Očekivano, na smanjivanje operativne dobiti u odnosu na godinu ranije primarno je utjecao veliki rast troškova, posebno energenata i sirovina te rast primanja zaposlenika. Ipak, usprkos rastu naših troškova financiranja, omjer ukupnoga neto duga i prilagođene dobiti je na zadovoljavajućim razinama.“ – komentirao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe financijske pokazatelje za 2023.
Kada je riječ o trećem po redu Izvješću o održivosti, ono sadrži podatke o poslovanju 39 operativnih društava i Fortenova grupe d.d. te ukazuje na ključne iskorake u području održivosti za 2023. koje su potvrdile i dvije nagrade koje je Grupa dobila u prethodnom razdoblju. Prva je Zlatna nagrada i priznanje „Regionalni ESG lider“ za ukupna ESG postignuća koje su joj u konkurenciji velikih poduzeća s područja Srednje i Jugoistočne Europe dodijelili Međunarodni ekonomski forum „Perspektive“ i Društvo „Promo global“, dok je za provođenje sveobuhvatnog projekta energetske učinkovitosti Grupa dobila godišnju nagradu „Hrvoje Požar“ u kategoriji za realizirani projekt racionalnog gospodarenja energijom. Postizanje energetske učinkovitosti jedan je od prioriteta na kojem Grupa intenzivno radi još od 2022. kada je krenula u uspostavu procesa utvrđivanja svih izvora emisija u vlastitom poslovnom procesu i cijelom dobavljačkom lancu. Nakon cjelovitog izračuna ugljikovog otiska iz svih utvrđenih izvora, u suradnji s Institutom Hrvoje Požar su za svako od 40 društava Grupe koja se bave različitim djelatnostima, izrađene studije o smanjenju ugljikovog otiska te podloge za implementaciju mjera za njegovo smanjenje u razdoblju od 2025. do 2030. godine. Istodobno, planovi o smanjenju ugljikovog otiska na razini Grupe su krenuli u primjenu već tijekom 2023. pokretanjem projekata za povećanje udjela obnovljivih izvora energije u ukupnoj potrošnji, definiranje ljetne i zimske temperature u trgovinama, smanjenje rasvjete izvan radnog vremena na sigurnosni minimum, instalacije LED rasvjete i zatvaranje rashladnih vitrina u trgovinama, ugradnja kompresora većeg kapaciteta i ekonomajzera na kotlovima u pojedinim društvima, kao i modernizacija vozila. Time je u Grupi postignuta ušteda u ukupnoj potrošnji energije od 5 posto.
Drugi važan iskorak je povećanje ulaganja u zaposlenike, osobito važnog s obzirom na ukupan broj radnika koje Grupa zapošljava u cijeloj regiji te rizika koji proizlazi iz nedostatka radne snage. Tako su troškovi rada na razini Grupe od 2019. povećani za gotovo 200 milijuna eura, pri čemu Grupa kontinuirano ulaže u povećanje ukupnih primanja zaposlenika (plaće, nagrada za radne rezultate i prigodne nagrade) te je u širem okruženju prepoznata kao aktivni zagovornik traženja novih i relaksacije postojećih modela supstitucije nedovoljnog broja radno aktivnih stanovnika u zemljama regije.
Grupi je zajednička i inicijativa povezana sa smanjivanjem otpada od hrane, gdje je Konzum HR već šestu godinu zaredom prepoznat kao najveći donator hrane u Hrvatskoj, a istodobno su četiri kompanije – Fortenova grupa, Konzum HR, Zvijezda HR i PIK Vrbovec HR na inicijativu Ministarstva poljoprivrede pristupile Dobrovoljnom sporazumu o sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane „Zajedno protiv otpada od hrane”.
Uz to, budući da je raznolikost zastupljenosti na svim razinama, uz postizanje rodne ravnopravnosti, definirala kao jedan od svojih ESG ciljeva, Grupa je tijekom 2023. usvojila Politiku raznolikosti, pravednosti i uključivosti te su za 2024. pripremljeni akcijski planovi za provedbu politike.
„Paket informacija u kojem smo detaljno predočili sve što smo radili u 2023. još je jedan dokaz naše posvećenosti odgovornom poslovanju, a u tom svjetlu treba promatrati i naše iskorake u temama održivosti. To se, naravno, odnosi i na niz aktivnosti koje smo tijekom prošle godine poduzimali u vezi s osiguranjem stabilnosti i sigurnosti poslovanja, posebno u financijskom aspektu, ali i s obzirom na različite eksterne izazove i nagle promjene uvjeta u kojima su se odvijale naše poslovne operacije“ – zaključio je Peruško, komentirajući ključne elemente Izvješća o održivosti Grupe.
Izvješće o održivosti 2023. dostupno je na poveznici: https://fortenova.hr/odrzivost/?document_id=3489
Nakon uspješno završenog procesa evaluacije Fortenova grupa je za 22 kompanije dobila certifikat Best Places to Work, međunarodnu potvrdu koja poručuje da kompanije Grupe prepoznaju važnost pozitivnog iskustva na radnom mjestu i prije svega cijene svoje zaposlenike. Time se Fortenova grupa svrstala u društvo vodećih svjetskih kompanija koje dosljedno ostvaruju dugoročne poslovne rezultate kroz visoku angažiranost zaposlenika, participativno vodstvo i usmjerenost na ljude.
Uz činjenicu da se kroz prepoznavanje Grupe kao Best Place to Work potvrđuje važnost doprinosa svakog zaposlenika te se razvija i jača employer branding, certifikat Best Place to Work, Fortenova grupu i njezine kompanije izdvaja na tržištu rada, omogućuje kvalitetnije privlačenje novih zaposlenika, posebice mladih, koji prepoznaju važnost nezavisnih potvrda i snažnog fokusa tvrtki u izgradnji poželjnog mjesta za rad.
„U vrlo kratkom vremenu, dobili smo i drugu neovisnu potvrdu da naša posvećenost stalnom poboljšavanju radnih uvjeta i, općenito, zadovoljstvu naših zaposlenika, daje rezultate. Još nam je važnije da su nam kroz ovaj proces certifikacije to potvrdili upravo zaposlenici iz različitih kompanija i s različitih tržišta na kojima Grupa posluje. A ako naše kolegice i kolege u svim dijelovima Grupe, neovisno jesu li u trgovinama, proizvodnji, logistici ili administraciji prepoznaju naše iskorake u jačanju kvalitete radnog okruženja, onda nam je to svima velika motivacija da nastavimo s razvojnim aktivnostima u tom području“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Gordana Fabris, izvršna direktorica Ljudskih potencijala Fortenova grupe je istaknula ponos što je Fortenova grupa dobila certifikat Best Places to Work i s njim potvrdu međunarodne zajednice da se fokus na zaposlenike prepoznaje i daje rezultate. „Posebno smo ponosni na činjenicu da je u procesu certifikacije sudjelovalo naših 22 tvrtke iz pet različitih zemalja te je proteklih mjeseci anketirano više od 2200 zaposlenika, a rezultati su pokazali da smo među najboljim poslodavcima u regiji. Zahvaljujem se svima još jednom na sudjelovanju u provedenom procesu certificiranja, jer na taj način zajedno činimo Fortenova grupu jačom i boljom kompanijom“- rekla je povodom dodjele certifikata.
Zvijezda majoneza ponovno je prva na BRANDscore ljestvici u Hrvatskoj, potvrdilo je istraživanje BRANDpuls*, koje ispituje snagu brendova među domaćim potrošačima. Prema istraživanju koje je provedeno za drugu polovinu 2023. godine, Zvijezda majoneza je drugu godinu zaredom zauzela prvo mjesto od čak 1456 brendova, a među top 10 brendova na hrvatskom tržištu našla su se još tri Zvijezdina proizvoda – suncokretovo ulje na drugom mjestu, Zvijezda Ketchup na sedmom i tvrdi margarin Zvijezda stolni na osmom mjestu.
Kao i godinu ranije, među deset najboljih je i Jamnica i to ove godine na četvrtom mjestu pa tako kompanije Fortenova grupe imaju pet svojih brandova u samom vrhu jednog od najvećih regionalnih istraživanja tržišta.
Istodobno, na proširenoj listi 50 najjačih proizvoda u Hrvatskoj svoje su pozicije poboljšali ABC sir koji je na 13. mjestu i Margo mazivi margarin na 16. mjestu, dok je Jana negazirana voda pozicionirana na 21. mjestu.
Kad je riječ o regionalnom plasmanu, najjači brandovi Fortenova grupe su Jana na 18. i Jana Ice Tea na 35. mjestu. Istodobno, rangiranje u ostalim državama regije pokazuje da su u Srbiji, slično kao i Hrvatskoj, najjači brandovi grupe proizvodi Dijamanta – margarin Dobro jutro (4. mjesto) i Dijamant ulje (5. mjesto) dok je tvrdi margarin Dijamant classic na 9. mjestu, dok ABC sir visoko, četvrto mjesto zauzima u Bosni i Hercegovini.
BRANDscore istraživanje je provedeno na 5600 ispitanika u dobi od 16 do 64 godine u Hrvatskoj, Srbiji, Bosni i Hercegovini i Sloveniji koji su brendove vrednovali u 60-tak FMCG kategorija, potvrdilo je kako su potrošači izrazito vezani za proizvode Zvijezde i Dijamanta koji u Fortenova grupi čine grupu Ulja , što ih onda čini najsnažnijim lokalnim brandovima, posebno u odnosu na globalne brandove koji u pravilu zauzimaju visoko mjesta u rangiranju na razini Adria regije.
*Više o istraživanju na linku:
https://www.ipsos.com/hr-hr/brandpuls-snaga-branda-1
Danas je Fortenova grupa prezentirala ključne financijske pokazatelje za razdoblje 1.- 6. 2023. i objavila financijsko izvješće za 2022. godinu.
Tako je prema nerevidiranom konsolidiranom izvješću kompanija ove godine u prvih šest mjeseci realizirala 2,7 milijardi eura ukupnog prihoda što je devet posto veći prihod nego u istom razdoblju godinu ranije. Prilagođena dobit iz operativnog poslovanja iznosila je 101 milijun eura. Neto dug je ostao ispod 1,1 milijardu eura, a likvidnost je bila 279 milijuna eura. Sva poslovna područja Grupe su, u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, bilježila rast ukupnog prihoda, ali i smanjivanje dobiti iz operativnog poslovanja. Na smanjivanje operativne dobiti utjecali su primarno velik rast troškova struje i sirovina, rast plaća kao i ograničavanja maksimalnih prodajnih cijena za određene kategorije proizvoda od strane vlada u regiji.
Kada je riječ o financijskim pokazateljima za 2022. Grupa je prema revidiranim konsolidiranim rezultatima u konačnici ostvarila ukupni konsolidirani prihod veći od 40,7 milijardi kuna odnosno 5,4 milijarde eura, što je čak 30 posto više u usporedbi s prihodima iz 2021. Konsolidirana prilagođena dobit iz operativnog poslovanja rasla je više od 20 posto i ukupno je iznosila više od 2,3 milijardi kuna odnosno 310 milijuna eura, uz pozitivan neto rezultat. Neto dug je na kraju 2022. godine bio nešto manji od 1,1 milijardu eura, a omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja je 3,44 puta odnosno čak upola manji nego 2019. kada je Fortenova grupa nastala. Likvidnost na kraju godine bila je 290 milijuna eura.
“Sve što smo prezentirali kroz Izvješće i rezultati poslovanja dodatna su potvrda svega onoga što Fortenova grupa kontinuirano komunicira u nastojanju da pitanje svoga poslovanja, tržišne pozicije i financijskih pokazatelja snage Grupe, potpuno odvoji od pitanja vlasništva u kojem nam prisustvo sankcioniranih suvlasnika u strukturi otežava postizanje održive i efikasne kapitalne strukture. S druge strane, s nedavno zaključenim refinanciranjem koje smo realizirali u potpunosti s našim dosadašnjim kreditorom HPS-om, u strukturi kreditora više nemamo sankcionirane pravne osobe– rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
“Grupa je ostvarila izvanredne rezultate u 2022. godini, s najvećom ikad novčanom dobiti iz operativnog poslovanja i prvom godinom pozitivnih neto rezultata iz operativnog poslovanja. Prvo polugodište 2023. godine, kao što se očekivalo, bilo je izazovnije zbog utjecaja inflacije na troškove i prihode te kupovnu moć potrošača. Grupa je dosad pokazala značajnu otpornost unatoč tim izazovima, pri čemu se maloprodaja posebno ističe kao izuzetno uspješna.” – rekao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.
Zajedno s financijskim pokazateljima, Fortenova grupa je objavila i iscrpan i cjelovit pregled operativnog poslovanja Grupe u 2022. godini u svom drugom po redu Izvješću o održivosti u kojem je prezentirala i niz aktivnosti i inicijativa održivosti koje su vezane uz proces uspostave strateškog okvira za upravljanje održivošću. Pozitivni utjecaji tih aktivnosti imaju učinak na sva tržišta na kojima Grupa posluje – među kupcima, klijentima, poslovnim partnerima i u lokalnoj zajednici te među zaposlenicima i drugim dionicima.
Grupa je posebno fokusirana na rad na održivosti i objavljivanje Izvješća o održivosti, unatoč brojnim izazovima s kojima se susretala u prošloj godini. „To ni u jednom trenutku nije dovelo u pitanje našu posvećenost jednom od strateških prioriteta kompanije – realizaciji ciljeva održivosti i pozicioniranja Fortenova grupe kao odgovorne korporacije. Kroz izvješće smo širokoj javnosti prezentirali najznačajnije iskorake u okolišnim, društvenim i upravljačkim temama Grupe i, štoviše, ponudili dubinski uvid u naše poslovanje i naš utjecaj na okruženje. Na takvu podrobnu godišnju analizu svih naših sastavnica gledamo upravo kao na izvrsnu polugu za podizanje transparentnosti i osvještavanje naših prioriteta“ – zaključio je Fabris Peruško.
Kako je prezentirano u Izvješću, Grupa je sredinom 2022., u okviru svake od sedam ključnih tema koje predstavljaju strateški okvir za održivost, pokrenula interne radne grupe s ciljem definiranja mjerljivih inicijativa za razdoblje do 2030.. Tako se npr. u okviru teme „Smanjenje stakleničkih plinova“ ističe projekt izračuna Opsega 1, 2 i 3 za sve kompanije Fortenova grupe s ciljem izrade akcijskog plana za postizanje klimatske neutralnosti, dok se kroz temu „upravljanja otpadom trenutno u svim kompanijama grupe Pića provodi projekt uvođenja neodvojivog čepa. Ujedno, Konzum je pokrenuo primjerice projekt Reciklopedija s ciljem edukacije potrošača i sprječavanja nastanka otpada od hrane u kućanstvima, a ujedno je proglašen Najdonatorom po 5. put za redom. Uz poticanje kratkih lanaca dobave, u pripremi je i Kodeks za dobavljače. Također, u Grupi su tijekom prošle godine provedene ankete o ravnopravnosti spolova na svim tržištima te je pripremljena i Politika raznolikosti, pravednosti i uključivosti. Važan aspekt strateškog okvira Grupe čini i pokrenuti projekt identifikacije klimatskih rizika i prilika te ugrađivanja kriterija održivosti u odluke o investicijama.
„Osim paketa kojega je predstavio predsjednik Vlade RH i u kojima je prezentirao 30 grupa artikala kojima su određene maksimalne cijene, Fortenova grupa, a prije svega Konzum će od danas ukupnu vrijednost liste od 365 artikala koju je objavilo ministarstvo gospodarstva, vratiti na ukupnu vrijednost kolika je bila 31.12. prošle godine.
Osim toga, Konzum danas kreće i s dodatnom akcijom sniženja na 1000 artikala. Na taj način ćemo našim kupcima dati oko 10 milijuna eura naše marže iz 2023.“– najavio je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe. Dodao je i da se već godinu dana meso, ulje i mlijeko iz proizvodnih kompanija PIK Vrbovec, Zvijezda i Belje nalazi na listi s proizvoda ograničenih cijena, pri čemu će se na novoj, proširenoj listi Vlade naći će se i dodatni artikli iz tih kompanija.
Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma je istakao kako će se raspon sniženja 1000 artikala kretati od pet do 40 posto, zavisno o grupi proizvoda, a cijene proizvoda će biti zaključane do kraja godine. „Nastojali smo obuhvatiti skoro sve grupe proizvoda koje mi prodajemo – 50 posto iz prehrane, 50 posto iz neprehrane, a važno je naglasiti kako su naši dobavljači podržali ovu akciju te da Konzumova investicija u cijene do kraja ove godine iznosi oko 3,5 milijuna eura“ – istakao je Mitreski.
Sve cijene bit će transparentno objavljene na Konzumovoj web stranici.
Komentirajući peti paket mjera Vlade RH za pomoć građanima Hrvatske, Fabris Peruško je istakao kako Fortenova grupa pozdravlja svaku inicijativu koja utječe na smanjenje inflacije u kojoj će i ovog puta sudjelovati sve kompanije Fortenova grupe u Hrvatskoj, „Kao što smo rekli i kod donošenja prvog paketa, mi kao kompanija smo svjesni svog utjecaja u društvu i želimo poduprijeti napore Vlade da se obuzda inflacija.
Fortenova grupa danas je poslala poziv imateljima depozitarnih potvrda za skupštinu koja će se održati 27. lipnja i na kojoj će dioničari, između ostalih točaka, glasati o prijedlogu Grupe da se postojeća obveznica refinancira u iznosu od 1,1 do 1,2 milijarde eura sa sadašnjim većinskim kreditorom Grupe, investicijskom tvrtkom HPS Investment Partners.
U materijalima za skupštinu imateljima depozitarnih potvrda detaljno je prezentirano kako je menadžment Grupe, prije stavljanja prijedloga o prihvaćanju uvjeta refinanciranja koje je ponudio HPS na glasanje na skupštini imatelja depozitarnih potvrda, istražio sve druge održive opcije refinanciranja koje su Fortenova grupi bile dostupne, uključujući ekstenzivne razgovore s regionalnim i investicijskim bankama, kao i razmatranje tržišta obveznica.
Nakon što su uloženi znatni napori kako bi se pronašao način financiranja s bankama i tržištima obveznica, menadžment Fortenova grupe odlučio je ući u novi financijski aranžman za razdoblje do 29. studenog 2024. s HPS-om, postojećim vodećim nesankcioniranim kreditorom, pod uvjetom da imatelji depozitarnih potvrda glasaju za taj prijedlog.
Uvjeti novog financiranja cjelokupnog sadašnjeg iznosa duga po obveznici koje je ponudio HPS u pogledu marže ostaju isti kao i kod sadašnje obveznice. Međutim, uvjeti nove obveznice, prvenstveno kao posljedica sudjelovanja sankcioniranih osoba u kapitalnoj strukturi Grupe, a zbog čega su opcije financiranja ograničene, obuhvaćaju i tzv. Original Issue Discount u visini 6,75 posto iznosa na koji će biti izdana obveznica. Ovaj jednokratni trošak podcrtava nužnost što skorijeg rješavanja ove situacije. Kad pitanje sankcioniranog suvlasništva bude riješeno, pristup Fortenova grupe financijskom i bankarskom tržištu ponovo će se otvoriti.
Jedan od uvjeta dogovorenih s HPS-om u okviru novog financiranja je i započinjanje procesa potencijalne prodaje poslovnog područja poljoprivrede Fortenova grupe najkasnije do 31. prosinca 2023. Ako bi do realizacije prodaje doista došlo, primici od prodaje upotrijebili bi se za daljnje razduživanje Grupe ili za strateške investicije u druga područja osnovne djelatnosti maloprodaje i prehrane Grupe.
Što se operativnog poslovanja tiče, Fortenova grupa nastavlja poslovati iznimno uspješno. U preliminarnim nerevidiranim rezultatima za 2022. iskazani su neto prihodi koji premašuju 5,2 milijarde eura, dobit iz operativnog poslovanja prema MSFI-ju 16 veća od 470 milijuna eura odnosno prilagođena dobit iz operativnog poslovanja veća od 300 milijuna eura, uz neto dug od 1,1 milijarde eura. Likvidnost je premašila 280 milijuna eura, a Grupa je ostvarila najbolji omjer ukupnog neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja u svojoj povijesti od 3,5 puta.
Kompanija Mercator-CG i trgovinski lanac „Franca“ potpisali su danas kupoprodajni ugovor kojim Mercator-CG preuzima maloprodajne objekte Franca u gotovo svim općinama u Crnoj Gori.
Riječ je o prvoj akviziciji Fortenova grupe u regiji, kojom kompanija ostvaruje jedan od svojih strateških ciljeva – da osim organskim rastom, jačanje mreže svojih prodavaonica na tržištima jugoistočne Europe i njihovu dostupnost kupcima osigura i preuzimanjima lokalnih maloprodajnih lanaca.
Transakciju je prethodno odobrila Agencija za zaštitu konkurencije, a njezinom realizacijom Mercator-CG, koji posluje pod brendom IDEA, jača svoju ključnu konkurentsku prednost prema potrošačima – rasprostranjenost na tržištu cijele države.
Naime, trgovinski lanac u vlasništvu obitelji Franca ima 67 prodavaonica, a najviše ih je u Podgorici i to 13, zatim osam u Budvi i sedam u Bijelom Polju. Preuzimanjem novih prodavaonica maloprodajna mreža brenda IDEA raste na gotovo 200 prodavaonica, a preuzimanjem 900 zaposlenih u maloprodaji France pojačava se i značaj kompanije Mercator-CG kao jednog od najvećih poslodavaca u državi jer će nakon ove akvizicije brend IDEA ukupno zapošljavati više od 2.500 ljudi. Mercator-CG kao poslodavac je preuzeo i sve ugovorne obaveze prema svojim novim zaposlenicima.
Kupoprodajni ugovor u ime Mercatora-CG potpisali su Ivan Karadžić, izvršni direktor Mercatora CG te Ivan Antonijević i Boško Vuković, pomoćnici izvršnog direktora Mercatora CG, a u ime France suvlasnici udjela i članovi obitelji Franca: Hilmija Franca, Hatema Franca, Halida Franca, Sead Franca, Safet Franca i Halid Franca.
Potpisivanju ugovora kojim se finalizira transakcija prisustvovao je i Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, koji je tom prilikom izjavio:
„Fortenova grupa snažno je podržavala ovu Mercatorovu akviziciju jer je ona potvrda da u djelo provodimo svoju strategiju jačanja regionalne prisutnosti u maloprodaji. Imamo jasnu viziju onoga što u toj djelatnosti želimo ostvariti u svih pet država u kojima poslujemo – kvalitetnu ponudu i uslugu, pristupačne cijene te rasprostranjenost i širinu izbora za potrošače. Već jasno vidimo efekte sinergija u maloprodaji koji su počeli s integracijom Mercatora 2021. – od poboljšane provedbe i upravljanja do odlične suradnje s lokalnim dobavljačima, što se, zbog kraćih dobavnih lanaca, u prethodnim dvjema krizama pokazalo kao naša ključna konkurentska prednost. S obzirom da je obitelj Franca vrlo kvalitetan proizvođač mesa i mesnih prerađevina, siguran sam da će se dobra partnerska suradnja nastaviti i u ovom slučaju“ – rekao je Peruško.
Iz ugla izvršnog direktora kompanije Hilmije Franca, ovim preuzimanjem će Franca učvrstiti poziciju lidera na crnogorskom tržištu mesa i mesnih prerađevina. Franca će i dalje biti prisutna na tržištu pod tim nazivom, kao jedan od najvećih i najprepoznatljivijih domaćih brendova. „Ono što je za nas najbitnije je da će svih 900 zaposlenih ostati u radnom odnosu u novoj kompaniji“, kaže on i dodaje:
„Postati dio regionalne mreže i udružiti snage sa jednim od najvećih lanaca u Crnoj Gori za nas je od velikog značaja. Izuzetno smo ponosni što će naši proizvodi biti zastupljeni i u svim IDEA prodavnicama i tako još bliži brojnim potrošačima. Ujedno, kao liderima u industriji mesa u našoj zemlji, siguran sam da će ovo partnerstvo otvoriti i vrata drugih tržišta. Fokus kompanije Franca će biti razvojni projekti u smjeru primarno-prerađivačke proizvodnje i jačanje izvoza u zemlje Evropske Unije i regije. Poljoprivredni proizvođači kroz otkup će kao i do sada biti prioritet kompaniji Franca. Vjerujem da će ovaj važan poslovni korak biti početak novih, velikih uspjeha za sve nas“, rekao je Franca.
Ivan Karadžić, izvršni direktor kompanije Mercator-CG, povodom zaključenja transakcije istaknuo je kako nema sumnje da će ovo preuzimanje predstavljati još jedan snažan iskorak u ostvarenju naših poslovnih ciljeva.
„Ovo je vrlo važan trenutak u našem poslovanju. Pridruživanje lanca trgovina Franca značajan je korak u našem strateškom razvoju jer nas pozicionira na mjesto lidera na crnogorskom tržištu, a s oko 200 prodavaonica postajemo jedini lanac koji će biti prisutan u svim crnogorskim općinama. Ovom akvizicijom postajemo i najveći poslodavac u državi s više od 2.500 zaposlenih, pa bih iskoristio priliku da poželim iskrenu dobrodošlicu za preko 900 zaposlenih Franca Marketa u naš tim. Sretan sam što će postati dio naše kompanije i što ćemo kao jedan tim nastaviti ostvarivati postavljene ciljeve. S ovom akvizicijom i s fokusom na svježe, lokalno, trgovačku marku, Super karticu i digitalnu transformaciju mijenjamo tržište maloprodaje u Crnoj Gori, unapređujemo uslugu prema kupcima i implementiramo najsuvremenije trendove, koristeći se snagom Grupe kojoj pripadamo“– rekao je Karadžić.
I Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma naglasio je značaj realizirane akvizicije, posebno u svjetlu širenja mreže prodavaonica.
„Imamo veliku investicijsku dinamiku u sistemu. Prošle godine u cijeloj smo regiji otvorili više od 150 prodajnih mjesta, od čega 60 novih i 90 preuređenih. Najesen nam slijedi formalno preuzimanje i integracija France, nastavak investicija, ali i nastavak istraživanja daljih mogućnosti spajanja i akvizicija u maloprodaji“, najavio je Mitreski.
Inače, trgovinski lanac Franca nastao je kao dio kompanije koju je obitelj Franca osnovala 1990. krenuvši od nekadašnje mesne industrije „Meso-promet“. Tijekom proteklih tridesetak godina razvili su jednu od značajnijih proizvodno-maloprodajnih kompanija na području Crne Gore, koja je imala ukupno 1.500 zaposlenih. Svoju je prepoznatljivost na tržištu Franca u velikoj mjeri temeljila upravo na domaćem mesu i mesnim proizvodima s vlastitih farmi, koji su osim na crnogorskom tržištu zastupljeni i na tržištu regije i zemalja Europske unije.
Realizirano preuzimanje ujedno će značiti kombiniranje stručnosti, tehnologija, brendova i drugih resursa obiju kompanija i omogućiti snažniju poziciju na tržištu, zadovoljenje različitih potreba kupaca, kao i proširenje asortimana prije svega putem ponude vrhunskih domaćih proizvoda.
Premda će detaljne rezultate poslovanja za razdoblje 1-9.2022 Fortenova grupa objaviti idući tjedan, preliminarni rezultati pokazuju da je Fortenova grupa u devet mjeseci 2022. ostvarila ukupni konsolidirani prihod nešto veći od 30 milijardi kuna odnosno četiri milijarde eura, što predstavlja 38 posto povećanja u odnosu na realizaciju u istom razdoblju 2021.
Bez utjecaja integracije Mercatora, ukupni prihod iz kontinuiranog poslovanja veći je za 15 posto u odnosu na usporedivo razdoblje 2021., primarno zahvaljujući dobroj turističkoj sezoni i znatnim operativnim poboljšanjima te dijelom zbog inflacije.
Istodobno je konsolidirana prilagođena EBITDA razdoblja u odnosu na prošlu godinu narasla 20 posto te je iznosila više od dvije milijarde kuna odnosno 265 milijuna eura. Unatoč visokom trošku duga i povećanim troškovima energenata i rada, Fortenova grupa je u prvih devet mjeseci 2022. ostvarila i dobit iz kontinuiranog poslovanja.
Krajem rujna Fortenova grupa je na računima imala gotovo dvije milijarde kuna novčanih pozicija. Istodobno je nastavila s procesom razduživanja te je omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja na kraju razdoblja bio 3,6 puta, što je upola manje od 7,2 puta koliko je taj omjer iznosio u trenutku osnivanja Fortenova grupe.
Kao što je kao nacionalni maloprodajni lider bio prvi trgovački lanac u Hrvatskoj koji je krenuo s dvojnim označavanjem cijena, tako je Konzum, zajedno s Tiskom, drugom velikom maloprodajnom kompanijom Fortenova grupe, među prvima dobrovoljno pristupio Etičkom kodeksu koji utvrđuje načine postupanja poslovnih subjekata u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj.
Budući da na jednako transparentan način ovom procesu Fortenova grupa pristupa kroz sve segmente poslovanja, Etičkom kodeksu pristupit će i ostala društva grupe koje u svom poslovanju imaju istaknutiji izravan odnos s potrošačima poput Abrakadabre (A007), Roto dinamica, Multiplus carda i ostalih.
Iako je riječ o dokumentu deklaratorne prirode, poslovni subjekti koji pristupe inicijativi jamče da će tijekom procesa konverzije voditi računa da prilagodba hrvatskih potrošača na uvođenje nove valute bude maksimalno transparentna.
Budući da su kompanije Fortenova grupe nacionalni lideri u maloprodaji i distribuciji te proizvodnji hrane, kroz dobrovoljno pristupanje Etičkom kodeksu i prihvaćanju njegovih načela, one potvrđuju svoju posvećenost dobrobiti svojih kupaca, dobavljača i poslovnih partnera.
S danom pristupanja Etičkom kodeksu, kompanije Fortenova grupe stekle su pravo na postavljanje vizualne identifikacijske oznake – slogana i logotipa kojima svojim kupcima i korisnicima usluga jamče provedbu načela iz tog dokumenta.
Ujedno, bit će na popisu poslovnih subjekata koji će biti javno dostupan na internetskoj stranici www.euro.hr.
Kao odgovor na pitanja o mogućem utjecaju situacije sa Sberbank Europe, koja je zajedno sa svojim podružnicama došla je pod upravljanje Europske centralne banke ili centralnih banaka država u kojima posluje, na poslovanje Fortenova grupe, kao i vlasništvo Sberbanke u Fortenova grupi, iz Fortenova grupe još jednom pojašnjavamo (https://fortenova.hr/vijesti/prodaja-sberbanke-u-regiji-ne-utjece-na-vlasnistvo-sberbank-rusija-u-fortenova-grupi/) da je suvlasnik udjela u kompaniji Sberbank Rusija te bilo kakav razvoj situacije sa Sberbank Europe nema nikakav utjecaj na poslovanje Fortenova grupu. Što se utjecaja vlasništva uopće na poslovanje kompanije tiče, kao što je u kontekstu sankcija u proteklih nekoliko dana više puta rečeno, vlasništvo Fortenova grupe nema utjecaj na svakodnevno poslovanje kompanije. Kapitalna struktura i likvidnost Fortenova grupe su stabilne, financiranje Fortenova grupe predvode američki investitori HPS Investment Partners, a operativno poslovanje se odvija preko domaćih, lokalnih banaka na tržištima na kojima Fortenova grupa posluje.
Nakon što je primila niz neobvezujućih ponuda za preuzimanje kompanija Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, koje zajedno s nekoliko manjih povezanih društava čine Poslovno područje zamrznuta hrana, pozivom određenom broju odabranih ponuđača da započnu dubinsko snimanje, Fortenova grupa je odlučila nastaviti sa sljedećom fazom postupka prodaje.
„Testiranjem tržišta potvrđeno je da među potencijalnim investitorima postoji snažan međunarodni interes za našu djelatnost zamrznute hrane. Sve kvalificirane neobvezujuće ponude dolaze od kompanija s izvanrednim investicijskim i operativnim postignućima u prošlosti. Sretni smo što ćemo u postupak dubinskog snimanja ući s nekoliko iznimno snažnih potencijalnih partnera“, rekao je James Pearson, glavni financijski direktor Fortenova grupe.
„Naš krajnji cilj, povrh maksimiziranja vrijednosti, ostaje odabir strateškog partnera koji će dati najveći doprinos daljnjem razvoju Poslovne grupe zamrznuta hrana. Iako sad ulazimo u fazu dubinskog snimanja, dovršetak procesa i dalje ovisi o pronalaženju partnera koji će prepoznati punu vrijednost i potencijal ove djelatnosti i njezinih ljudi“ – rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe. „Kako bismo proaktivno postigli ciljanu kapitalnu strukturu smanjenjem zaduženosti kompanije, Fortenova grupa spremna je prodati samo jedan segment osnovne djelatnosti, koji bi potencijalno bila Poslovna grupa zamrznuta hrana. Očekujem da će postupak dubinskog snimanja biti dovršen do kraja ove godine, a svoje ćemo ljude i tržište nastaviti pravovremeno obavještavati o daljnjem razvoju događaja“, zaključio je Peruško.