Menu
Zatvori
Temeljem objave Državnog inspektorata RH od 9. studenog 2023. te pisane obavijesti kompanije Coca Cola da je zaprimila informaciju o rezultatima ispitnih izvještaja Državnog inspektorata RH o kontroli uzoraka njezinih proizvoda prema kojem se uzorci smatraju zdravstveno ispravnima i kojom kompanija potvrđuje da se svi proizvodi koje proizvodi i distribuira Coca-Cola HBC Hrvatska smatraju zdravstveno ispravnima i sigurnima za konzumaciju, kompanije Fortenova grupe – Konzum, Velpro, Roto dinamic i Tisak u svoje prodajne kanale vraćaju proizvode Coca Cole.
S osnovnim ciljem zaštite zdravlja naših kupaca i svih ostalih dionika te odgovornog pristupa ukupnom poslovanju, članice Fortenova grupe – Konzum, Velpro, Tisak i Roto Dinamic, samoinicijativno i preventivno iz svoje maloprodajne i veleprodajne mreže povlače sva bezalkoholna pića proizvođača Coca-Cola.
Ta privremena odluka Fortenova grupe vrijedit će sve dok od relevantnih institucija i proizvođača ne dobijemo službene informacije o sigurnosti proizvoda i upute o postupanju.
Danas je Fortenova grupa prezentirala ključne financijske pokazatelje za razdoblje 1.- 6. 2023. i objavila financijsko izvješće za 2022. godinu.
Tako je prema nerevidiranom konsolidiranom izvješću kompanija ove godine u prvih šest mjeseci realizirala 2,7 milijardi eura ukupnog prihoda što je devet posto veći prihod nego u istom razdoblju godinu ranije. Prilagođena dobit iz operativnog poslovanja iznosila je 101 milijun eura. Neto dug je ostao ispod 1,1 milijardu eura, a likvidnost je bila 279 milijuna eura. Sva poslovna područja Grupe su, u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, bilježila rast ukupnog prihoda, ali i smanjivanje dobiti iz operativnog poslovanja. Na smanjivanje operativne dobiti utjecali su primarno velik rast troškova struje i sirovina, rast plaća kao i ograničavanja maksimalnih prodajnih cijena za određene kategorije proizvoda od strane vlada u regiji.
Kada je riječ o financijskim pokazateljima za 2022. Grupa je prema revidiranim konsolidiranim rezultatima u konačnici ostvarila ukupni konsolidirani prihod veći od 40,7 milijardi kuna odnosno 5,4 milijarde eura, što je čak 30 posto više u usporedbi s prihodima iz 2021. Konsolidirana prilagođena dobit iz operativnog poslovanja rasla je više od 20 posto i ukupno je iznosila više od 2,3 milijardi kuna odnosno 310 milijuna eura, uz pozitivan neto rezultat. Neto dug je na kraju 2022. godine bio nešto manji od 1,1 milijardu eura, a omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja je 3,44 puta odnosno čak upola manji nego 2019. kada je Fortenova grupa nastala. Likvidnost na kraju godine bila je 290 milijuna eura.
“Sve što smo prezentirali kroz Izvješće i rezultati poslovanja dodatna su potvrda svega onoga što Fortenova grupa kontinuirano komunicira u nastojanju da pitanje svoga poslovanja, tržišne pozicije i financijskih pokazatelja snage Grupe, potpuno odvoji od pitanja vlasništva u kojem nam prisustvo sankcioniranih suvlasnika u strukturi otežava postizanje održive i efikasne kapitalne strukture. S druge strane, s nedavno zaključenim refinanciranjem koje smo realizirali u potpunosti s našim dosadašnjim kreditorom HPS-om, u strukturi kreditora više nemamo sankcionirane pravne osobe– rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
“Grupa je ostvarila izvanredne rezultate u 2022. godini, s najvećom ikad novčanom dobiti iz operativnog poslovanja i prvom godinom pozitivnih neto rezultata iz operativnog poslovanja. Prvo polugodište 2023. godine, kao što se očekivalo, bilo je izazovnije zbog utjecaja inflacije na troškove i prihode te kupovnu moć potrošača. Grupa je dosad pokazala značajnu otpornost unatoč tim izazovima, pri čemu se maloprodaja posebno ističe kao izuzetno uspješna.” – rekao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.
Zajedno s financijskim pokazateljima, Fortenova grupa je objavila i iscrpan i cjelovit pregled operativnog poslovanja Grupe u 2022. godini u svom drugom po redu Izvješću o održivosti u kojem je prezentirala i niz aktivnosti i inicijativa održivosti koje su vezane uz proces uspostave strateškog okvira za upravljanje održivošću. Pozitivni utjecaji tih aktivnosti imaju učinak na sva tržišta na kojima Grupa posluje – među kupcima, klijentima, poslovnim partnerima i u lokalnoj zajednici te među zaposlenicima i drugim dionicima.
Grupa je posebno fokusirana na rad na održivosti i objavljivanje Izvješća o održivosti, unatoč brojnim izazovima s kojima se susretala u prošloj godini. „To ni u jednom trenutku nije dovelo u pitanje našu posvećenost jednom od strateških prioriteta kompanije – realizaciji ciljeva održivosti i pozicioniranja Fortenova grupe kao odgovorne korporacije. Kroz izvješće smo širokoj javnosti prezentirali najznačajnije iskorake u okolišnim, društvenim i upravljačkim temama Grupe i, štoviše, ponudili dubinski uvid u naše poslovanje i naš utjecaj na okruženje. Na takvu podrobnu godišnju analizu svih naših sastavnica gledamo upravo kao na izvrsnu polugu za podizanje transparentnosti i osvještavanje naših prioriteta“ – zaključio je Fabris Peruško.
Kako je prezentirano u Izvješću, Grupa je sredinom 2022., u okviru svake od sedam ključnih tema koje predstavljaju strateški okvir za održivost, pokrenula interne radne grupe s ciljem definiranja mjerljivih inicijativa za razdoblje do 2030.. Tako se npr. u okviru teme „Smanjenje stakleničkih plinova“ ističe projekt izračuna Opsega 1, 2 i 3 za sve kompanije Fortenova grupe s ciljem izrade akcijskog plana za postizanje klimatske neutralnosti, dok se kroz temu „upravljanja otpadom trenutno u svim kompanijama grupe Pića provodi projekt uvođenja neodvojivog čepa. Ujedno, Konzum je pokrenuo primjerice projekt Reciklopedija s ciljem edukacije potrošača i sprječavanja nastanka otpada od hrane u kućanstvima, a ujedno je proglašen Najdonatorom po 5. put za redom. Uz poticanje kratkih lanaca dobave, u pripremi je i Kodeks za dobavljače. Također, u Grupi su tijekom prošle godine provedene ankete o ravnopravnosti spolova na svim tržištima te je pripremljena i Politika raznolikosti, pravednosti i uključivosti. Važan aspekt strateškog okvira Grupe čini i pokrenuti projekt identifikacije klimatskih rizika i prilika te ugrađivanja kriterija održivosti u odluke o investicijama.
„Osim paketa kojega je predstavio predsjednik Vlade RH i u kojima je prezentirao 30 grupa artikala kojima su određene maksimalne cijene, Fortenova grupa, a prije svega Konzum će od danas ukupnu vrijednost liste od 365 artikala koju je objavilo ministarstvo gospodarstva, vratiti na ukupnu vrijednost kolika je bila 31.12. prošle godine.
Osim toga, Konzum danas kreće i s dodatnom akcijom sniženja na 1000 artikala. Na taj način ćemo našim kupcima dati oko 10 milijuna eura naše marže iz 2023.“– najavio je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe. Dodao je i da se već godinu dana meso, ulje i mlijeko iz proizvodnih kompanija PIK Vrbovec, Zvijezda i Belje nalazi na listi s proizvoda ograničenih cijena, pri čemu će se na novoj, proširenoj listi Vlade naći će se i dodatni artikli iz tih kompanija.
Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma je istakao kako će se raspon sniženja 1000 artikala kretati od pet do 40 posto, zavisno o grupi proizvoda, a cijene proizvoda će biti zaključane do kraja godine. „Nastojali smo obuhvatiti skoro sve grupe proizvoda koje mi prodajemo – 50 posto iz prehrane, 50 posto iz neprehrane, a važno je naglasiti kako su naši dobavljači podržali ovu akciju te da Konzumova investicija u cijene do kraja ove godine iznosi oko 3,5 milijuna eura“ – istakao je Mitreski.
Sve cijene bit će transparentno objavljene na Konzumovoj web stranici.
Komentirajući peti paket mjera Vlade RH za pomoć građanima Hrvatske, Fabris Peruško je istakao kako Fortenova grupa pozdravlja svaku inicijativu koja utječe na smanjenje inflacije u kojoj će i ovog puta sudjelovati sve kompanije Fortenova grupe u Hrvatskoj, „Kao što smo rekli i kod donošenja prvog paketa, mi kao kompanija smo svjesni svog utjecaja u društvu i želimo poduprijeti napore Vlade da se obuzda inflacija.
Na najpoznatijoj Googleovoj konferenciji – Google Next 2023 u San Franciscu, Fortenova grupi su uručene dvije nagrade za postignuća u ekosustavu Google Clouda – nagrada u industriji maloprodaje (Retail Industry Customer Award) i nagrada za transformaciju talenata (Talent Transformation Award). Nagrade je u ime Fortenova grupe preuzeo Dragan Mrkajić, direktor za Data & AI strategiju Fortenova grupe.
Fortenova grupa je tako među velikim brojem korisnika Google Cloud platforme u svijetu prepoznata zbog svojih postignuća u uspješnoj primjeni napredne analitike i umjetne inteligencije u svojim operativnim kompanijama – Konzumu Hrvatska, Mercatoru Slovenija i Mercatoru Srbija, a sve s ciljem razvoja vodećih tehnoloških rješenja u industriji maloprodaje.
“Nagrade „Google Cloud Customer Awards“ prilika su za odavanje priznanja najinovativnijim, tehnički najnaprednijim transformativnim implementacijama clouda u svim industrijama, iz cijelog svijeta, izgrađenima na našoj platformi”, rekao je Brian Hall, potpredsjednik marketinga proizvoda i industrije u Google Cloudu. “Želim čestitati Fortenova grupi na osvajanju ove nagrade kojom se pokazuje kao vodeći inovator u industriji.“
Prestižna nagrada za korisnike u maloprodaji svjedoči o izuzetnoj upotrebi Google Cloud tehnologije u predviđanju potražnje za svježim proizvodima, optimizaciji asortimana i maksimiziranju učinkovitosti promotivnih aktivnosti, što na kraju potiče rast i zadovoljstvo kupaca. Naravno, to prati i strateško upravljanje timovima i talentima o čemu svjedoči osvojena nagrada za transformaciju talenata. Priznanje je to za uspješne inicijative usmjerene na rješavanje izazova pri izgradnji svog tima talenata za realizaciju najzahtjevnijih analitičkih rješenja na tržištima srednje i istočne Europe.
„Zahvaljujemo Googleu Cloudu na partnerstvu. Ove nagrade su samo dodatni podstrek za ostvarenje cilja – da nam strojno učenje i umjetna inteligencija osiguraju maksimalnu vrijednost podataka kojima raspolažu sve naše kompanije. Time ćemo značajno povećati brzinu donošenja odluka, brže provjeravati valjanost poslovnih ideja i kao rezultat toga –mijenjati i poboljšavati naše poslovne modele na korist svih naših kupaca“ – komentirao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
Korištenjem analitike podataka i strojnog učenja, Fortenova grupa DataLab je kao Centar izvrsnosti za umjetnu inteligenciju u cijeloj Grupi, radio na modelima optimizacije asortimana proizvoda i promotivnih strategija te poboljšanje sposobnosti predviđanja potražnje za svježim proizvodima. Dokazano je kako rješenja s umjetnom inteligencijom mogu generirati značajnu poslovnu vrijednost.
Tako je AI modul Advanced Promo Optimizer kroz niz A/B testova provedenih u maloprodajnom poslovanju u Srbiji pokazao povećanje promotivne marže za otprilike 0,5 bodova. Assortment Recommender AI modul, testiran u više od 60 trgovina u Hrvatskoj, pokazao je postepeni rast prodaje od 1-3 posto na testiranim kategorijama dok model predviđanja za kategoriju voće i povrće, kroz smanjenje otpada i nedostupnosti robe, u 65 posto trgovina pokazuje poboljšanje profitabilnosti od cca 8 posto. Model je trenutačno implementiran u više od 500 trgovina u Hrvatskoj.
„Ova postignuća odražavaju zajedničke napore naših maloprodajnih tvrtki i Fortenova grupa DataLab-a u koji smo uspješno regrutirali novi tim data scientista, za uspješnim izlaskom na globalnu scenu. S podacima i umjetnom inteligencijom u središtu našeg poslovanja, uzbuđeni smo zbog onoga što nas čeka, jer nastavljamo pružati inovativna rješenja i oblikovati budućnost. Čestitam cijelom timu.“ – izjavio je Bojan Radlović, Chief Digital Officer u Fortenova grupi.
Upravni odbor Fortenova grupe je sukladno strateškom smjeru daljnjeg razvoja kompanije, odlučio dodatno ojačati upravljačke timove u Fortenova grupi te u nekim operativnim kompanijama. Tako su se timu izvršnih direktora Fortenova grupe pridružili Gordana Fabris, kao izvršna direktorica ljudskih potencijala Grupe i Hido Lajtman na poziciji izvršnog direktora za pravne poslove i usklađenost Grupe.
Kad je riječ o promjenama u operativnim kompanijama, Tomislav Bagić, dosadašnji predsjednik Uprave Tiska postaje novi član Uprave Konzuma zadužen za operativno poslovanje, Helena Klarić, dosadašnja predsjednica Uprave MultiPlusCarda, preuzima poziciju predsjednice Uprave Tiska, dok će Upravu MultiPlusCarda voditi Bojan Radlović koji će, ujedno uz svoju novu funkciju i dalje upravljati digitalnim poslovanjem Fortenova grupe kao direktor digitalne transformacije.
„U svim ovim upravljačkim promjenama, uz fokus na poslovni razvoj Grupe, željeli smo i dodatno osnažiti ukupnu organizaciju. Ponosni smo na interno napredovanje naših kvalitetnih menadžera koji su se dokazali svojim dosadašnjim radom i rezultatima. Godinama već zajedno radimo i svi oni – od Gordane i Hide preko Tomislava, Helene i Bojana predani su i posvećeni menadžeri koji izvrsno poznaju sustav i vrijednosti Grupe, timove koje vode, kao i sve naše komparativne prednosti i izazove. Doprinos koji su već dosada dali u našem zajedničkom radu na podizanju operativne izvrsnosti Grupe, jamstvo je da će se u novim ulogama i odgovornostima još više posvetiti stvaranju dodane vrijednosti za sve naše zaposlenike, kupce i partnere. Svima im želim puno uspjeha i odlične rezultate u daljnjem radu.”, komentirao je promjene Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe.
Gordana Fabris je od 2018. godine na poziciji Direktora za ljudske resurse Fortenova grupe. Od tada je provela cijeli niz projekata koji su usmjereni na podršku poslovnoj strategiji i prioritetima pojedinih operativnih kompanija Fortenova grupe, a koji uključuju strateško planiranje i razvoj zaposlenika, sustave nagrađivanja, upravljanje organizacijskim promjenama, kao i ukupnu organizaciju i upravljanje svim ostalim funkcijama ljudskih resursa. Prethodna profesionalna iskustva stjecala je u više industrija – od tržišta robe široke potrošnje, osiguranja i prodaje, a od 2003. do 2017. bila je odgovorna za funkciju upravljanja ljudskim resursima u Valamar hotelima i ljetovalištima te u Valamar Rivijeri. Diplomirala je psihologiju na zagrebačkom sveučilištu te završila EMBA studij na Cotrugli Business School u Zagrebu 2014. godine. Dobitnica je nagrade Najbolji HR Menadžer 2012. godine, kao i dvije nagrade za Najbolje prakse u ljudskim resursima.
Hido Lajtman svoju profesionalnu karijeru u bivšem Agrokoru započinje 2008. godine te do 2015. godine radi na različitim pozicijama unutar pravne službe. 0d 2015. do 2019. godine radi na poziciji direktora i izvršnog direktora u pravnim poslovima. Početkom poslovanja Fortenova grupe preuzima poziciju Direktora pravnih poslova i usklađenosti poslovanja. Za vrijeme svoje profesionalne karijere u Agrokoru i Fortenova grupi upravljao je pravnim timom koji je pregovarao i izradio plan nagodbe vjerovnika, realizirao financiranje za vrijeme izvanredne uprave i refinanciranje u iznosu od preko 1 milijarde eura s internacionalnim kreditorima. Vodio je pravni proces prodaje Poslovne grupe zamrznute hrane te je bio jedan od nositelja pravnog aspekta Agrokorovog preuzimanja Mercatora koje je završeno 2021. godine. Hido Lajtman završio je Pravni Fakultet Sveučilišta u Zagrebu 2007.godine, a Pravosudni ispit položio je 2011. godine.
Tomislav Bagić, dosadašnji predsjednik Uprave Tiska prešao je u Upravu Konzuma, na poziciju člana uprave zaduženog za operativno poslovanje. Profesionalnu karijeru započeo je kao područni voditelj maloprodaje u Konzumu d.d., a 2009. godine dolazi u Mercator – H d.o.o, gdje prvo obnaša funkciju direktora maloprodaje, zatim izvršnog direktora maloprodaje, veleprodaje i logistike, dok 2013. godine postaje član Uprave u istoj tvrtki. Od 2016. do 2018. bio je predsjednik Uprave Konzum d.o.o. Bosna i Hercegovina. U Tisak dolazi 2018. godine na poziciju člana Uprave, nakon čega 2019. postaje predsjednik Uprave. U protekle četiri godine pod njegovim upravljanjem, Tisak je uz primarni fokus na kupcu, digitalizirao i razvio svoje poslovanje uz brojne inovativne usluge i projekte, što mu je omogućilo zadržavanje pozicije vodećeg maloprodajnog lanca kioska.
Helena Klarić, nova predsjednica Uprave Tiska, u Tisak dolazi s pozicije predsjednice Uprave MultiPlusCarda, najvećeg hrvatskog programa lojalnosti. U razdoblju od samo tri godine, Helena Klarić je u MultiPlusCardu, napravila snažan iskorak u digitalizaciji poslovanja s novom omnichannel loyalty platformom te proširenjem programa novim partnerima i funkcionalnostima za sve korisnike. Prije toga je od 2009. do 2020. godine bila Pomoćnik direktora područja maloprodaje i investicija u Konzumu. Od 2003. do 2008. godine radila je u agenciji za istraživanje tržišta Nielsen. Helena Klarić je završila Fakultet elektrotehnike i računarstva te je diplomirala na poslijediplomskom studiju iz menadžmenta (DSM).
Bojan Radlović novi je predsjednik Uprave MultiPlusCarda. Bojan je završio MBA na London Business School te je u posljednjih 10 godina bio na različitim vodećim pozicijama unutar globalnog digitalnog ekosustava. Prvo u McKinsey & Company gdje je vodio više velikih projekata digitalne transformacije u različitim industrijama, a zatim u Red Ventures, najvećoj američkoj kompaniji za digitalne medije, gdje je bio odgovoran za uspostavu i rast poslovanja u Europi. Nakon 18 godina u inozemstvu, Fortenova grupi pridružio se 1. rujna 2022. godine na poziciji Direktora digitalne transformacije grupe te će uz novu funkciju u MultiPlus Cardu, zadržati i upravljanje digitalnom transformacijom na razini cijele Grupe.
Sudac za privremene mjere Suda u Amsterdamu jučer je odbio sve preostale zahtjeve SBK Art-a i Saifa Alketbija, koji se u suštini svode na pokušaj zaustavljanja procesa prodaje Fortenova Group MidCo B.V. i diktiranja tijeka tog procesa, iako kao sankcionirana strana SBK Art nema pravo glasa. Obijesno parničenje SBK Art-a i Saifa Alketbija time je već treći put odbijeno od strane nizozemskog pravosuđa.
Ova presuda donesena je nakon što je 14. lipnja 2023., po održavanju usmenog saslušanja stranaka, sud prvo odbio zahtjev da se zabrani održavanje skupštine imatelja depozitarnih potvrda, a jučer su i ta odluka i jučerašnja presuda o odbijanju svih drugih zahtjeva SBK Art-a i Saifa Alketbija detaljno obrazložene.
Iz detaljnog obrazloženja presude izdvajamo naglasak Suda na činjenicu iz prethodnih presuda prema kojoj SBK Art kao sankcionirana osoba ne smije ni direktno ni indirektno koristiti pravo glasa.
Sud je prije svega zaključio kako Fortenova Group TopCo B.V. ima opravdani interes za prodaju Fortenova Group MidCo B.V.-a kako bi se osigurala održivost financiranja Fortenova grupe, a koje je narušeno sudjelovanjem sankcioniranih osoba u vlasničkoj strukturi.
Dosadašnji proces istraživanja interesa za kupnju Fortenova Group MidCo-a prema Sudu u Amsterdamu ima adekvatne mjere zaštite interesa svih dionika tog procesa, a teze da Fortenova grupa smjera eliminaciju SBK Art-a kroz prodaju MidCo-a drugom najvećem nesankcioniranom dioničaru po preniskoj cijeni, po presudi Suda u Amsterdamu “nisu uvjerljive”.
Sud je također utvrdio kako SBK Art dobiva sve informacije na koje ima pravo, a da gospodin Saif Alketbi “nije imatelj depozitarnih potvrda te stoga nema pravo na pristup informacijama sukladno administrativnim pravilima Fortenova Group STAK”.
Tužiteljima, odnosno SBK Art-u i Saifu Alketbiju, je naloženo da podmire odvjetničke troškove i sudske pristojbe Fortenova grupe.
Na današnjoj skupštini imatelja depozitarnih potvrda Fortenova grupe dioničari kompanije su s gotovo 98 postotnom većinom onih koji su glasali, prihvatili prijedlog Fortenova grupe da se postojeća obveznica refinancira u iznosu od 1,1 do 1,2 milijarde eura sa sadašnjim većinskim kreditorom Grupe, investicijskom tvrtkom HPS Investment Partners.
Nakon što su uloženi znatni napori kako bi se pronašao način za financiranje s bankama i tržištima obveznica, menadžment Fortenova grupe naposljetku je odlučio ući u novi kratkoročni financijski aranžman za razdoblje do 29. studenog 2024. s HPS-om, postojećim vodećim nesankcioniranim kreditorom, što su imatelji depozitarnih potvrda danas podržali velikom većinom glasova za ovaj prijedlog.
Uvjeti novog financiranja cjelokupnog sadašnjeg iznosa duga po obveznici koje je ponudio HPS u pogledu marže ostat će isti kao i kod sadašnje obveznice. Dodatni uvjeti nove obveznice, prvenstveno kao posljedica sudjelovanja sankcioniranih osoba u kapitalnoj strukturi Grupe, a zbog čega su opcije financiranja ograničene, obuhvaćaju i tzv. Original Issue Discount u visini 6,75 posto iznosa na koji će biti izdana obveznica.
Taj trošak je cijena povećanog rizika zbog sankcioniranog suvlasništva i nemogućnosti tržišta da se uključi u refinanciranje Grupe koja ima ruske sankcionirane suvlasnike. Valja napomenuti da je takav trošak ujedno cijena koju zbog postojanja sankcioniranih suvlasnika plaćaju svi dioničari kompanije. Kratkoročnost kredita od 15 mjeseci je otvaranje zadnje prilike Grupi da iskoristi to vrijeme kako bi u suvlasništvu prestale biti sankcionirane osobe, što je preduvjet da bi se Grupa mogla u tom kratkom roku refinancirati na tržištu novca.
Fortenova grupa danas je poslala poziv imateljima depozitarnih potvrda za skupštinu koja će se održati 27. lipnja i na kojoj će dioničari, između ostalih točaka, glasati o prijedlogu Grupe da se postojeća obveznica refinancira u iznosu od 1,1 do 1,2 milijarde eura sa sadašnjim većinskim kreditorom Grupe, investicijskom tvrtkom HPS Investment Partners.
U materijalima za skupštinu imateljima depozitarnih potvrda detaljno je prezentirano kako je menadžment Grupe, prije stavljanja prijedloga o prihvaćanju uvjeta refinanciranja koje je ponudio HPS na glasanje na skupštini imatelja depozitarnih potvrda, istražio sve druge održive opcije refinanciranja koje su Fortenova grupi bile dostupne, uključujući ekstenzivne razgovore s regionalnim i investicijskim bankama, kao i razmatranje tržišta obveznica.
Nakon što su uloženi znatni napori kako bi se pronašao način financiranja s bankama i tržištima obveznica, menadžment Fortenova grupe odlučio je ući u novi financijski aranžman za razdoblje do 29. studenog 2024. s HPS-om, postojećim vodećim nesankcioniranim kreditorom, pod uvjetom da imatelji depozitarnih potvrda glasaju za taj prijedlog.
Uvjeti novog financiranja cjelokupnog sadašnjeg iznosa duga po obveznici koje je ponudio HPS u pogledu marže ostaju isti kao i kod sadašnje obveznice. Međutim, uvjeti nove obveznice, prvenstveno kao posljedica sudjelovanja sankcioniranih osoba u kapitalnoj strukturi Grupe, a zbog čega su opcije financiranja ograničene, obuhvaćaju i tzv. Original Issue Discount u visini 6,75 posto iznosa na koji će biti izdana obveznica. Ovaj jednokratni trošak podcrtava nužnost što skorijeg rješavanja ove situacije. Kad pitanje sankcioniranog suvlasništva bude riješeno, pristup Fortenova grupe financijskom i bankarskom tržištu ponovo će se otvoriti.
Jedan od uvjeta dogovorenih s HPS-om u okviru novog financiranja je i započinjanje procesa potencijalne prodaje poslovnog područja poljoprivrede Fortenova grupe najkasnije do 31. prosinca 2023. Ako bi do realizacije prodaje doista došlo, primici od prodaje upotrijebili bi se za daljnje razduživanje Grupe ili za strateške investicije u druga područja osnovne djelatnosti maloprodaje i prehrane Grupe.
Što se operativnog poslovanja tiče, Fortenova grupa nastavlja poslovati iznimno uspješno. U preliminarnim nerevidiranim rezultatima za 2022. iskazani su neto prihodi koji premašuju 5,2 milijarde eura, dobit iz operativnog poslovanja prema MSFI-ju 16 veća od 470 milijuna eura odnosno prilagođena dobit iz operativnog poslovanja veća od 300 milijuna eura, uz neto dug od 1,1 milijarde eura. Likvidnost je premašila 280 milijuna eura, a Grupa je ostvarila najbolji omjer ukupnog neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja u svojoj povijesti od 3,5 puta.
Sudac za privremene mjere Suda u Amsterdamu je, nakon održanog usmenog saslušanja stranaka, odbio zahtjeve SBK Art-a i Saifa Alketbija da se Fortenova Group STAK-u zabrani održavanje sutrašnje skupštine imatelja depozitarnih potvrda na kojem imatelji odlučuju o imenovanju Fabrisa Peruška u uprave nizozemskih društava.
Hitno ročište održano je po zahtjevu od 8. lipnja 2023. te je održano prekjučer. SBK Art je, između ostaloga, tražio zaustavljanje skupštine na kojoj će imatelji depozitarnih potvrda glasovati o imenovanju Fabrisa Peruška, glavnog izvršnog direktora Fortenova grupe direktorom upravljačkih kompanija Fortenova grupe u Nizozemskoj, o tehničkim izmjenama dokumenata krovne udruge Fortenova STAK Stichting te izmjenama statuta Fortenova grupe koje reflektiraju konverziju temeljnog kapitala iz kuna u euro.
S obzirom na hitnost prijedloga i predstojeću skupštinu sutra, Sud u Amsterdamu odbio je zahtjev bez detaljnog obrazloženja koje će uslijediti naknadno. O ostalim točkama zahtjeva Sud u Amsterdamu će također odlučiti naknadno.
Odbijanje novog zahtjeva SBK Art-a jedna je u nizu odluka nizozemskih sudova kojom se odbijaju pokušaji miješanja sankcionirane osobe u korporativne odluke Grupe.
Kompanija Mercator-CG i trgovinski lanac „Franca“ potpisali su danas kupoprodajni ugovor kojim Mercator-CG preuzima maloprodajne objekte Franca u gotovo svim općinama u Crnoj Gori.
Riječ je o prvoj akviziciji Fortenova grupe u regiji, kojom kompanija ostvaruje jedan od svojih strateških ciljeva – da osim organskim rastom, jačanje mreže svojih prodavaonica na tržištima jugoistočne Europe i njihovu dostupnost kupcima osigura i preuzimanjima lokalnih maloprodajnih lanaca.
Transakciju je prethodno odobrila Agencija za zaštitu konkurencije, a njezinom realizacijom Mercator-CG, koji posluje pod brendom IDEA, jača svoju ključnu konkurentsku prednost prema potrošačima – rasprostranjenost na tržištu cijele države.
Naime, trgovinski lanac u vlasništvu obitelji Franca ima 67 prodavaonica, a najviše ih je u Podgorici i to 13, zatim osam u Budvi i sedam u Bijelom Polju. Preuzimanjem novih prodavaonica maloprodajna mreža brenda IDEA raste na gotovo 200 prodavaonica, a preuzimanjem 900 zaposlenih u maloprodaji France pojačava se i značaj kompanije Mercator-CG kao jednog od najvećih poslodavaca u državi jer će nakon ove akvizicije brend IDEA ukupno zapošljavati više od 2.500 ljudi. Mercator-CG kao poslodavac je preuzeo i sve ugovorne obaveze prema svojim novim zaposlenicima.
Kupoprodajni ugovor u ime Mercatora-CG potpisali su Ivan Karadžić, izvršni direktor Mercatora CG te Ivan Antonijević i Boško Vuković, pomoćnici izvršnog direktora Mercatora CG, a u ime France suvlasnici udjela i članovi obitelji Franca: Hilmija Franca, Hatema Franca, Halida Franca, Sead Franca, Safet Franca i Halid Franca.
Potpisivanju ugovora kojim se finalizira transakcija prisustvovao je i Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, koji je tom prilikom izjavio:
„Fortenova grupa snažno je podržavala ovu Mercatorovu akviziciju jer je ona potvrda da u djelo provodimo svoju strategiju jačanja regionalne prisutnosti u maloprodaji. Imamo jasnu viziju onoga što u toj djelatnosti želimo ostvariti u svih pet država u kojima poslujemo – kvalitetnu ponudu i uslugu, pristupačne cijene te rasprostranjenost i širinu izbora za potrošače. Već jasno vidimo efekte sinergija u maloprodaji koji su počeli s integracijom Mercatora 2021. – od poboljšane provedbe i upravljanja do odlične suradnje s lokalnim dobavljačima, što se, zbog kraćih dobavnih lanaca, u prethodnim dvjema krizama pokazalo kao naša ključna konkurentska prednost. S obzirom da je obitelj Franca vrlo kvalitetan proizvođač mesa i mesnih prerađevina, siguran sam da će se dobra partnerska suradnja nastaviti i u ovom slučaju“ – rekao je Peruško.
Iz ugla izvršnog direktora kompanije Hilmije Franca, ovim preuzimanjem će Franca učvrstiti poziciju lidera na crnogorskom tržištu mesa i mesnih prerađevina. Franca će i dalje biti prisutna na tržištu pod tim nazivom, kao jedan od najvećih i najprepoznatljivijih domaćih brendova. „Ono što je za nas najbitnije je da će svih 900 zaposlenih ostati u radnom odnosu u novoj kompaniji“, kaže on i dodaje:
„Postati dio regionalne mreže i udružiti snage sa jednim od najvećih lanaca u Crnoj Gori za nas je od velikog značaja. Izuzetno smo ponosni što će naši proizvodi biti zastupljeni i u svim IDEA prodavnicama i tako još bliži brojnim potrošačima. Ujedno, kao liderima u industriji mesa u našoj zemlji, siguran sam da će ovo partnerstvo otvoriti i vrata drugih tržišta. Fokus kompanije Franca će biti razvojni projekti u smjeru primarno-prerađivačke proizvodnje i jačanje izvoza u zemlje Evropske Unije i regije. Poljoprivredni proizvođači kroz otkup će kao i do sada biti prioritet kompaniji Franca. Vjerujem da će ovaj važan poslovni korak biti početak novih, velikih uspjeha za sve nas“, rekao je Franca.
Ivan Karadžić, izvršni direktor kompanije Mercator-CG, povodom zaključenja transakcije istaknuo je kako nema sumnje da će ovo preuzimanje predstavljati još jedan snažan iskorak u ostvarenju naših poslovnih ciljeva.
„Ovo je vrlo važan trenutak u našem poslovanju. Pridruživanje lanca trgovina Franca značajan je korak u našem strateškom razvoju jer nas pozicionira na mjesto lidera na crnogorskom tržištu, a s oko 200 prodavaonica postajemo jedini lanac koji će biti prisutan u svim crnogorskim općinama. Ovom akvizicijom postajemo i najveći poslodavac u državi s više od 2.500 zaposlenih, pa bih iskoristio priliku da poželim iskrenu dobrodošlicu za preko 900 zaposlenih Franca Marketa u naš tim. Sretan sam što će postati dio naše kompanije i što ćemo kao jedan tim nastaviti ostvarivati postavljene ciljeve. S ovom akvizicijom i s fokusom na svježe, lokalno, trgovačku marku, Super karticu i digitalnu transformaciju mijenjamo tržište maloprodaje u Crnoj Gori, unapređujemo uslugu prema kupcima i implementiramo najsuvremenije trendove, koristeći se snagom Grupe kojoj pripadamo“– rekao je Karadžić.
I Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma naglasio je značaj realizirane akvizicije, posebno u svjetlu širenja mreže prodavaonica.
„Imamo veliku investicijsku dinamiku u sistemu. Prošle godine u cijeloj smo regiji otvorili više od 150 prodajnih mjesta, od čega 60 novih i 90 preuređenih. Najesen nam slijedi formalno preuzimanje i integracija France, nastavak investicija, ali i nastavak istraživanja daljih mogućnosti spajanja i akvizicija u maloprodaji“, najavio je Mitreski.
Inače, trgovinski lanac Franca nastao je kao dio kompanije koju je obitelj Franca osnovala 1990. krenuvši od nekadašnje mesne industrije „Meso-promet“. Tijekom proteklih tridesetak godina razvili su jednu od značajnijih proizvodno-maloprodajnih kompanija na području Crne Gore, koja je imala ukupno 1.500 zaposlenih. Svoju je prepoznatljivost na tržištu Franca u velikoj mjeri temeljila upravo na domaćem mesu i mesnim proizvodima s vlastitih farmi, koji su osim na crnogorskom tržištu zastupljeni i na tržištu regije i zemalja Europske unije.
Realizirano preuzimanje ujedno će značiti kombiniranje stručnosti, tehnologija, brendova i drugih resursa obiju kompanija i omogućiti snažniju poziciju na tržištu, zadovoljenje različitih potreba kupaca, kao i proširenje asortimana prije svega putem ponude vrhunskih domaćih proizvoda.
Čak je 13 kompanija Fortenova grupe dobilo Certificate Employer Partner (CEP) za 2022. koji se dodjeljuje za izvrsnost u upravljanju ljudskim resursima.
Od toga je pet kompanija – Konzum, Pik Vrbovec, Jamnica, mStart i Fortenova grupa d.d. uspješno prošlo proces recertifikacije, dok je osam kompanija u procesu certifikacije sudjelovalo prvi puta – Mercator-Srbija, Mg Mivela, Roto dinamic, Zvijezda, Dijamant, Belje, Pik Vinkovci i Vupik.
Certifikat Poslodavac Partner je nepristrano priznanje stručnjaka europske HR zajednice koje potvrđuje najvišu kvalitetu upravljanja u sedam ključnih područja ljudskih resursa. Njime se prakse u Hrvatskoj uspoređuju s globalnim trendovima i time unaprjeđuju standardi u upravljanju ljudskim potencijalima te promiču primjeri izvrsnosti u HR-u.
U procesu certifikacije se prolazi i boduje niz tema poput selekcije, razvoja kompetencija, leadershipa, radne uspješnosti, uključenosti i zadovoljstva, karijere i nasljeđivanja, nagrađivanja itd. na svim razinama organizacije.
„Kad toliko različitih kompanija iz jedne Grupe dobije vanjsku stručnu potvrdu da su standardi koje primjenjuju u poslovanju na najvišoj razini, neovisno o kojem je području poslovanja riječ, to je doista razlog za ponos i dokaz da su naše interne spone sve jače. Međutim, zbog stanja na tržištu rada s kojim se već nekoliko godina suočavaju poslodavci na svim tržištima, ova certifikacija za nas ima posebnu težinu jer nosi veliki pozitivni odjek i priznanje. Imati zadovoljne i motivirane zaposlenike i stimulativne radne sredine, stvarati i održavati taj partnerski odnos danas predstavlja jednu od ključnih konkurentskih prednosti poslodavaca. Ujedno, to znači i pozitivno utjecati na cijeli niz procesa u našem regionalnom okruženju, što je i temeljna pretpostavka dugoročne održivosti“ – rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe prilikom svečane dodjele Certifikata poslodavac partner.
„Ovo je zaista vrijedno priznanje svim dosadašnjim inicijativama koje se na području razvoja ljudskih potencijala provode u kompanijama Fortenova grupe i svim timovima koji na tome predano rade. Osim što pokazuju da poslovanje kompanija ide u pravom smjeru i da se kontinuirano osnažuje utjecaj zaposlenika na rast organizacija, priznanja su ujedno i značajna motivacija da, stavljajući zaposlenike u fokus našeg poslovanja, nastavimo biti primjerom dobre prakse ostalim kompanijama u regiji“ – rekla je Gordana Fabris, direktorica Ljudskih potencijala Fortenova grupe.
„Zadovoljstvo je pratiti Fortenova grupu kroz zadnje tri godine, od kad se prva tvrtka iz grupacije uključila u procjenu kvalitete upravljanja ljudskim resursima, prema regionalno priznatoj metodologiji Poslodavac Partner. Posebno nam je drago vidjeti da je značajno narastao broj tvrtki koje su dio Fortenova grupe, a koje imaju certifikat Poslodavac Partner. Danas trinaest nositeljica certifikata broji preko 26 500 zaposlenika čime, ne samo da utječu na hrvatsko i gospodarstvo regije, nego utječu i na kvalitetu mnogih radnih okruženja. Iz konzultantskog iskustva, znamo koliko je zahtjevno tvrtkama takve veličine i diverzificiranosti uvoditi nove HR procese i provoditi promjene. Tvrtke Fortenova grupe posebno se ističu kvalitetom procesa zapošljavanja, uvođenjem novih zaposlenika u posao te razvojem zaposlenika kroz interne akademije s impresivnom tradicijom. Veselimo se budućim uspjesima članica Fortenova grupe, koji sigurno neće izostati s obzirom na veliko ulaganje u ljude, koji su im glavna vrijednost – izjavila je Lara Šubić Šuše, voditeljica projekta Poslodavac Partner.