Menu
Zatvori
Danas je Fortenova grupa prezentirala ključne financijske pokazatelje za razdoblje 1.- 6. 2023. i objavila financijsko izvješće za 2022. godinu.
Tako je prema nerevidiranom konsolidiranom izvješću kompanija ove godine u prvih šest mjeseci realizirala 2,7 milijardi eura ukupnog prihoda što je devet posto veći prihod nego u istom razdoblju godinu ranije. Prilagođena dobit iz operativnog poslovanja iznosila je 101 milijun eura. Neto dug je ostao ispod 1,1 milijardu eura, a likvidnost je bila 279 milijuna eura. Sva poslovna područja Grupe su, u usporedbi s istim razdobljem godinu ranije, bilježila rast ukupnog prihoda, ali i smanjivanje dobiti iz operativnog poslovanja. Na smanjivanje operativne dobiti utjecali su primarno velik rast troškova struje i sirovina, rast plaća kao i ograničavanja maksimalnih prodajnih cijena za određene kategorije proizvoda od strane vlada u regiji.
Kada je riječ o financijskim pokazateljima za 2022. Grupa je prema revidiranim konsolidiranim rezultatima u konačnici ostvarila ukupni konsolidirani prihod veći od 40,7 milijardi kuna odnosno 5,4 milijarde eura, što je čak 30 posto više u usporedbi s prihodima iz 2021. Konsolidirana prilagođena dobit iz operativnog poslovanja rasla je više od 20 posto i ukupno je iznosila više od 2,3 milijardi kuna odnosno 310 milijuna eura, uz pozitivan neto rezultat. Neto dug je na kraju 2022. godine bio nešto manji od 1,1 milijardu eura, a omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja je 3,44 puta odnosno čak upola manji nego 2019. kada je Fortenova grupa nastala. Likvidnost na kraju godine bila je 290 milijuna eura.
“Sve što smo prezentirali kroz Izvješće i rezultati poslovanja dodatna su potvrda svega onoga što Fortenova grupa kontinuirano komunicira u nastojanju da pitanje svoga poslovanja, tržišne pozicije i financijskih pokazatelja snage Grupe, potpuno odvoji od pitanja vlasništva u kojem nam prisustvo sankcioniranih suvlasnika u strukturi otežava postizanje održive i efikasne kapitalne strukture. S druge strane, s nedavno zaključenim refinanciranjem koje smo realizirali u potpunosti s našim dosadašnjim kreditorom HPS-om, u strukturi kreditora više nemamo sankcionirane pravne osobe– rekao je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
“Grupa je ostvarila izvanredne rezultate u 2022. godini, s najvećom ikad novčanom dobiti iz operativnog poslovanja i prvom godinom pozitivnih neto rezultata iz operativnog poslovanja. Prvo polugodište 2023. godine, kao što se očekivalo, bilo je izazovnije zbog utjecaja inflacije na troškove i prihode te kupovnu moć potrošača. Grupa je dosad pokazala značajnu otpornost unatoč tim izazovima, pri čemu se maloprodaja posebno ističe kao izuzetno uspješna.” – rekao je James Pearson, izvršni direktor za financije Fortenova grupe.
Zajedno s financijskim pokazateljima, Fortenova grupa je objavila i iscrpan i cjelovit pregled operativnog poslovanja Grupe u 2022. godini u svom drugom po redu Izvješću o održivosti u kojem je prezentirala i niz aktivnosti i inicijativa održivosti koje su vezane uz proces uspostave strateškog okvira za upravljanje održivošću. Pozitivni utjecaji tih aktivnosti imaju učinak na sva tržišta na kojima Grupa posluje – među kupcima, klijentima, poslovnim partnerima i u lokalnoj zajednici te među zaposlenicima i drugim dionicima.
Grupa je posebno fokusirana na rad na održivosti i objavljivanje Izvješća o održivosti, unatoč brojnim izazovima s kojima se susretala u prošloj godini. „To ni u jednom trenutku nije dovelo u pitanje našu posvećenost jednom od strateških prioriteta kompanije – realizaciji ciljeva održivosti i pozicioniranja Fortenova grupe kao odgovorne korporacije. Kroz izvješće smo širokoj javnosti prezentirali najznačajnije iskorake u okolišnim, društvenim i upravljačkim temama Grupe i, štoviše, ponudili dubinski uvid u naše poslovanje i naš utjecaj na okruženje. Na takvu podrobnu godišnju analizu svih naših sastavnica gledamo upravo kao na izvrsnu polugu za podizanje transparentnosti i osvještavanje naših prioriteta“ – zaključio je Fabris Peruško.
Kako je prezentirano u Izvješću, Grupa je sredinom 2022., u okviru svake od sedam ključnih tema koje predstavljaju strateški okvir za održivost, pokrenula interne radne grupe s ciljem definiranja mjerljivih inicijativa za razdoblje do 2030.. Tako se npr. u okviru teme „Smanjenje stakleničkih plinova“ ističe projekt izračuna Opsega 1, 2 i 3 za sve kompanije Fortenova grupe s ciljem izrade akcijskog plana za postizanje klimatske neutralnosti, dok se kroz temu „upravljanja otpadom trenutno u svim kompanijama grupe Pića provodi projekt uvođenja neodvojivog čepa. Ujedno, Konzum je pokrenuo primjerice projekt Reciklopedija s ciljem edukacije potrošača i sprječavanja nastanka otpada od hrane u kućanstvima, a ujedno je proglašen Najdonatorom po 5. put za redom. Uz poticanje kratkih lanaca dobave, u pripremi je i Kodeks za dobavljače. Također, u Grupi su tijekom prošle godine provedene ankete o ravnopravnosti spolova na svim tržištima te je pripremljena i Politika raznolikosti, pravednosti i uključivosti. Važan aspekt strateškog okvira Grupe čini i pokrenuti projekt identifikacije klimatskih rizika i prilika te ugrađivanja kriterija održivosti u odluke o investicijama.
„Osim paketa kojega je predstavio predsjednik Vlade RH i u kojima je prezentirao 30 grupa artikala kojima su određene maksimalne cijene, Fortenova grupa, a prije svega Konzum će od danas ukupnu vrijednost liste od 365 artikala koju je objavilo ministarstvo gospodarstva, vratiti na ukupnu vrijednost kolika je bila 31.12. prošle godine.
Osim toga, Konzum danas kreće i s dodatnom akcijom sniženja na 1000 artikala. Na taj način ćemo našim kupcima dati oko 10 milijuna eura naše marže iz 2023.“– najavio je Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe. Dodao je i da se već godinu dana meso, ulje i mlijeko iz proizvodnih kompanija PIK Vrbovec, Zvijezda i Belje nalazi na listi s proizvoda ograničenih cijena, pri čemu će se na novoj, proširenoj listi Vlade naći će se i dodatni artikli iz tih kompanija.
Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma je istakao kako će se raspon sniženja 1000 artikala kretati od pet do 40 posto, zavisno o grupi proizvoda, a cijene proizvoda će biti zaključane do kraja godine. „Nastojali smo obuhvatiti skoro sve grupe proizvoda koje mi prodajemo – 50 posto iz prehrane, 50 posto iz neprehrane, a važno je naglasiti kako su naši dobavljači podržali ovu akciju te da Konzumova investicija u cijene do kraja ove godine iznosi oko 3,5 milijuna eura“ – istakao je Mitreski.
Sve cijene bit će transparentno objavljene na Konzumovoj web stranici.
Komentirajući peti paket mjera Vlade RH za pomoć građanima Hrvatske, Fabris Peruško je istakao kako Fortenova grupa pozdravlja svaku inicijativu koja utječe na smanjenje inflacije u kojoj će i ovog puta sudjelovati sve kompanije Fortenova grupe u Hrvatskoj, „Kao što smo rekli i kod donošenja prvog paketa, mi kao kompanija smo svjesni svog utjecaja u društvu i želimo poduprijeti napore Vlade da se obuzda inflacija.
Fortenova grupa danas je poslala poziv imateljima depozitarnih potvrda za skupštinu koja će se održati 27. lipnja i na kojoj će dioničari, između ostalih točaka, glasati o prijedlogu Grupe da se postojeća obveznica refinancira u iznosu od 1,1 do 1,2 milijarde eura sa sadašnjim većinskim kreditorom Grupe, investicijskom tvrtkom HPS Investment Partners.
U materijalima za skupštinu imateljima depozitarnih potvrda detaljno je prezentirano kako je menadžment Grupe, prije stavljanja prijedloga o prihvaćanju uvjeta refinanciranja koje je ponudio HPS na glasanje na skupštini imatelja depozitarnih potvrda, istražio sve druge održive opcije refinanciranja koje su Fortenova grupi bile dostupne, uključujući ekstenzivne razgovore s regionalnim i investicijskim bankama, kao i razmatranje tržišta obveznica.
Nakon što su uloženi znatni napori kako bi se pronašao način financiranja s bankama i tržištima obveznica, menadžment Fortenova grupe odlučio je ući u novi financijski aranžman za razdoblje do 29. studenog 2024. s HPS-om, postojećim vodećim nesankcioniranim kreditorom, pod uvjetom da imatelji depozitarnih potvrda glasaju za taj prijedlog.
Uvjeti novog financiranja cjelokupnog sadašnjeg iznosa duga po obveznici koje je ponudio HPS u pogledu marže ostaju isti kao i kod sadašnje obveznice. Međutim, uvjeti nove obveznice, prvenstveno kao posljedica sudjelovanja sankcioniranih osoba u kapitalnoj strukturi Grupe, a zbog čega su opcije financiranja ograničene, obuhvaćaju i tzv. Original Issue Discount u visini 6,75 posto iznosa na koji će biti izdana obveznica. Ovaj jednokratni trošak podcrtava nužnost što skorijeg rješavanja ove situacije. Kad pitanje sankcioniranog suvlasništva bude riješeno, pristup Fortenova grupe financijskom i bankarskom tržištu ponovo će se otvoriti.
Jedan od uvjeta dogovorenih s HPS-om u okviru novog financiranja je i započinjanje procesa potencijalne prodaje poslovnog područja poljoprivrede Fortenova grupe najkasnije do 31. prosinca 2023. Ako bi do realizacije prodaje doista došlo, primici od prodaje upotrijebili bi se za daljnje razduživanje Grupe ili za strateške investicije u druga područja osnovne djelatnosti maloprodaje i prehrane Grupe.
Što se operativnog poslovanja tiče, Fortenova grupa nastavlja poslovati iznimno uspješno. U preliminarnim nerevidiranim rezultatima za 2022. iskazani su neto prihodi koji premašuju 5,2 milijarde eura, dobit iz operativnog poslovanja prema MSFI-ju 16 veća od 470 milijuna eura odnosno prilagođena dobit iz operativnog poslovanja veća od 300 milijuna eura, uz neto dug od 1,1 milijarde eura. Likvidnost je premašila 280 milijuna eura, a Grupa je ostvarila najbolji omjer ukupnog neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja u svojoj povijesti od 3,5 puta.
Kompanija Mercator-CG i trgovinski lanac „Franca“ potpisali su danas kupoprodajni ugovor kojim Mercator-CG preuzima maloprodajne objekte Franca u gotovo svim općinama u Crnoj Gori.
Riječ je o prvoj akviziciji Fortenova grupe u regiji, kojom kompanija ostvaruje jedan od svojih strateških ciljeva – da osim organskim rastom, jačanje mreže svojih prodavaonica na tržištima jugoistočne Europe i njihovu dostupnost kupcima osigura i preuzimanjima lokalnih maloprodajnih lanaca.
Transakciju je prethodno odobrila Agencija za zaštitu konkurencije, a njezinom realizacijom Mercator-CG, koji posluje pod brendom IDEA, jača svoju ključnu konkurentsku prednost prema potrošačima – rasprostranjenost na tržištu cijele države.
Naime, trgovinski lanac u vlasništvu obitelji Franca ima 67 prodavaonica, a najviše ih je u Podgorici i to 13, zatim osam u Budvi i sedam u Bijelom Polju. Preuzimanjem novih prodavaonica maloprodajna mreža brenda IDEA raste na gotovo 200 prodavaonica, a preuzimanjem 900 zaposlenih u maloprodaji France pojačava se i značaj kompanije Mercator-CG kao jednog od najvećih poslodavaca u državi jer će nakon ove akvizicije brend IDEA ukupno zapošljavati više od 2.500 ljudi. Mercator-CG kao poslodavac je preuzeo i sve ugovorne obaveze prema svojim novim zaposlenicima.
Kupoprodajni ugovor u ime Mercatora-CG potpisali su Ivan Karadžić, izvršni direktor Mercatora CG te Ivan Antonijević i Boško Vuković, pomoćnici izvršnog direktora Mercatora CG, a u ime France suvlasnici udjela i članovi obitelji Franca: Hilmija Franca, Hatema Franca, Halida Franca, Sead Franca, Safet Franca i Halid Franca.
Potpisivanju ugovora kojim se finalizira transakcija prisustvovao je i Fabris Peruško, član Upravnog odbora i glavni izvršni direktor Fortenova grupe, koji je tom prilikom izjavio:
„Fortenova grupa snažno je podržavala ovu Mercatorovu akviziciju jer je ona potvrda da u djelo provodimo svoju strategiju jačanja regionalne prisutnosti u maloprodaji. Imamo jasnu viziju onoga što u toj djelatnosti želimo ostvariti u svih pet država u kojima poslujemo – kvalitetnu ponudu i uslugu, pristupačne cijene te rasprostranjenost i širinu izbora za potrošače. Već jasno vidimo efekte sinergija u maloprodaji koji su počeli s integracijom Mercatora 2021. – od poboljšane provedbe i upravljanja do odlične suradnje s lokalnim dobavljačima, što se, zbog kraćih dobavnih lanaca, u prethodnim dvjema krizama pokazalo kao naša ključna konkurentska prednost. S obzirom da je obitelj Franca vrlo kvalitetan proizvođač mesa i mesnih prerađevina, siguran sam da će se dobra partnerska suradnja nastaviti i u ovom slučaju“ – rekao je Peruško.
Iz ugla izvršnog direktora kompanije Hilmije Franca, ovim preuzimanjem će Franca učvrstiti poziciju lidera na crnogorskom tržištu mesa i mesnih prerađevina. Franca će i dalje biti prisutna na tržištu pod tim nazivom, kao jedan od najvećih i najprepoznatljivijih domaćih brendova. „Ono što je za nas najbitnije je da će svih 900 zaposlenih ostati u radnom odnosu u novoj kompaniji“, kaže on i dodaje:
„Postati dio regionalne mreže i udružiti snage sa jednim od najvećih lanaca u Crnoj Gori za nas je od velikog značaja. Izuzetno smo ponosni što će naši proizvodi biti zastupljeni i u svim IDEA prodavnicama i tako još bliži brojnim potrošačima. Ujedno, kao liderima u industriji mesa u našoj zemlji, siguran sam da će ovo partnerstvo otvoriti i vrata drugih tržišta. Fokus kompanije Franca će biti razvojni projekti u smjeru primarno-prerađivačke proizvodnje i jačanje izvoza u zemlje Evropske Unije i regije. Poljoprivredni proizvođači kroz otkup će kao i do sada biti prioritet kompaniji Franca. Vjerujem da će ovaj važan poslovni korak biti početak novih, velikih uspjeha za sve nas“, rekao je Franca.
Ivan Karadžić, izvršni direktor kompanije Mercator-CG, povodom zaključenja transakcije istaknuo je kako nema sumnje da će ovo preuzimanje predstavljati još jedan snažan iskorak u ostvarenju naših poslovnih ciljeva.
„Ovo je vrlo važan trenutak u našem poslovanju. Pridruživanje lanca trgovina Franca značajan je korak u našem strateškom razvoju jer nas pozicionira na mjesto lidera na crnogorskom tržištu, a s oko 200 prodavaonica postajemo jedini lanac koji će biti prisutan u svim crnogorskim općinama. Ovom akvizicijom postajemo i najveći poslodavac u državi s više od 2.500 zaposlenih, pa bih iskoristio priliku da poželim iskrenu dobrodošlicu za preko 900 zaposlenih Franca Marketa u naš tim. Sretan sam što će postati dio naše kompanije i što ćemo kao jedan tim nastaviti ostvarivati postavljene ciljeve. S ovom akvizicijom i s fokusom na svježe, lokalno, trgovačku marku, Super karticu i digitalnu transformaciju mijenjamo tržište maloprodaje u Crnoj Gori, unapređujemo uslugu prema kupcima i implementiramo najsuvremenije trendove, koristeći se snagom Grupe kojoj pripadamo“– rekao je Karadžić.
I Zoran Mitreski, izvršni direktor Fortenova grupe za maloprodaju i predsjednik Uprave Konzuma naglasio je značaj realizirane akvizicije, posebno u svjetlu širenja mreže prodavaonica.
„Imamo veliku investicijsku dinamiku u sistemu. Prošle godine u cijeloj smo regiji otvorili više od 150 prodajnih mjesta, od čega 60 novih i 90 preuređenih. Najesen nam slijedi formalno preuzimanje i integracija France, nastavak investicija, ali i nastavak istraživanja daljih mogućnosti spajanja i akvizicija u maloprodaji“, najavio je Mitreski.
Inače, trgovinski lanac Franca nastao je kao dio kompanije koju je obitelj Franca osnovala 1990. krenuvši od nekadašnje mesne industrije „Meso-promet“. Tijekom proteklih tridesetak godina razvili su jednu od značajnijih proizvodno-maloprodajnih kompanija na području Crne Gore, koja je imala ukupno 1.500 zaposlenih. Svoju je prepoznatljivost na tržištu Franca u velikoj mjeri temeljila upravo na domaćem mesu i mesnim proizvodima s vlastitih farmi, koji su osim na crnogorskom tržištu zastupljeni i na tržištu regije i zemalja Europske unije.
Realizirano preuzimanje ujedno će značiti kombiniranje stručnosti, tehnologija, brendova i drugih resursa obiju kompanija i omogućiti snažniju poziciju na tržištu, zadovoljenje različitih potreba kupaca, kao i proširenje asortimana prije svega putem ponude vrhunskih domaćih proizvoda.
Premda će detaljne rezultate poslovanja za razdoblje 1-9.2022 Fortenova grupa objaviti idući tjedan, preliminarni rezultati pokazuju da je Fortenova grupa u devet mjeseci 2022. ostvarila ukupni konsolidirani prihod nešto veći od 30 milijardi kuna odnosno četiri milijarde eura, što predstavlja 38 posto povećanja u odnosu na realizaciju u istom razdoblju 2021.
Bez utjecaja integracije Mercatora, ukupni prihod iz kontinuiranog poslovanja veći je za 15 posto u odnosu na usporedivo razdoblje 2021., primarno zahvaljujući dobroj turističkoj sezoni i znatnim operativnim poboljšanjima te dijelom zbog inflacije.
Istodobno je konsolidirana prilagođena EBITDA razdoblja u odnosu na prošlu godinu narasla 20 posto te je iznosila više od dvije milijarde kuna odnosno 265 milijuna eura. Unatoč visokom trošku duga i povećanim troškovima energenata i rada, Fortenova grupa je u prvih devet mjeseci 2022. ostvarila i dobit iz kontinuiranog poslovanja.
Krajem rujna Fortenova grupa je na računima imala gotovo dvije milijarde kuna novčanih pozicija. Istodobno je nastavila s procesom razduživanja te je omjer neto duga i prilagođene dobiti iz operativnog poslovanja na kraju razdoblja bio 3,6 puta, što je upola manje od 7,2 puta koliko je taj omjer iznosio u trenutku osnivanja Fortenova grupe.
Kao što je kao nacionalni maloprodajni lider bio prvi trgovački lanac u Hrvatskoj koji je krenuo s dvojnim označavanjem cijena, tako je Konzum, zajedno s Tiskom, drugom velikom maloprodajnom kompanijom Fortenova grupe, među prvima dobrovoljno pristupio Etičkom kodeksu koji utvrđuje načine postupanja poslovnih subjekata u procesu uvođenja eura u Republici Hrvatskoj.
Budući da na jednako transparentan način ovom procesu Fortenova grupa pristupa kroz sve segmente poslovanja, Etičkom kodeksu pristupit će i ostala društva grupe koje u svom poslovanju imaju istaknutiji izravan odnos s potrošačima poput Abrakadabre (A007), Roto dinamica, Multiplus carda i ostalih.
Iako je riječ o dokumentu deklaratorne prirode, poslovni subjekti koji pristupe inicijativi jamče da će tijekom procesa konverzije voditi računa da prilagodba hrvatskih potrošača na uvođenje nove valute bude maksimalno transparentna.
Budući da su kompanije Fortenova grupe nacionalni lideri u maloprodaji i distribuciji te proizvodnji hrane, kroz dobrovoljno pristupanje Etičkom kodeksu i prihvaćanju njegovih načela, one potvrđuju svoju posvećenost dobrobiti svojih kupaca, dobavljača i poslovnih partnera.
S danom pristupanja Etičkom kodeksu, kompanije Fortenova grupe stekle su pravo na postavljanje vizualne identifikacijske oznake – slogana i logotipa kojima svojim kupcima i korisnicima usluga jamče provedbu načela iz tog dokumenta.
Ujedno, bit će na popisu poslovnih subjekata koji će biti javno dostupan na internetskoj stranici www.euro.hr.
Kao odgovor na pitanja o mogućem utjecaju situacije sa Sberbank Europe, koja je zajedno sa svojim podružnicama došla je pod upravljanje Europske centralne banke ili centralnih banaka država u kojima posluje, na poslovanje Fortenova grupe, kao i vlasništvo Sberbanke u Fortenova grupi, iz Fortenova grupe još jednom pojašnjavamo (https://fortenova.hr/vijesti/prodaja-sberbanke-u-regiji-ne-utjece-na-vlasnistvo-sberbank-rusija-u-fortenova-grupi/) da je suvlasnik udjela u kompaniji Sberbank Rusija te bilo kakav razvoj situacije sa Sberbank Europe nema nikakav utjecaj na poslovanje Fortenova grupu. Što se utjecaja vlasništva uopće na poslovanje kompanije tiče, kao što je u kontekstu sankcija u proteklih nekoliko dana više puta rečeno, vlasništvo Fortenova grupe nema utjecaj na svakodnevno poslovanje kompanije. Kapitalna struktura i likvidnost Fortenova grupe su stabilne, financiranje Fortenova grupe predvode američki investitori HPS Investment Partners, a operativno poslovanje se odvija preko domaćih, lokalnih banaka na tržištima na kojima Fortenova grupa posluje.
Nakon što je primila niz neobvezujućih ponuda za preuzimanje kompanija Ledo plus, Ledo Čitluk i Frikom, koje zajedno s nekoliko manjih povezanih društava čine Poslovno područje zamrznuta hrana, pozivom određenom broju odabranih ponuđača da započnu dubinsko snimanje, Fortenova grupa je odlučila nastaviti sa sljedećom fazom postupka prodaje.
„Testiranjem tržišta potvrđeno je da među potencijalnim investitorima postoji snažan međunarodni interes za našu djelatnost zamrznute hrane. Sve kvalificirane neobvezujuće ponude dolaze od kompanija s izvanrednim investicijskim i operativnim postignućima u prošlosti. Sretni smo što ćemo u postupak dubinskog snimanja ući s nekoliko iznimno snažnih potencijalnih partnera“, rekao je James Pearson, glavni financijski direktor Fortenova grupe.
„Naš krajnji cilj, povrh maksimiziranja vrijednosti, ostaje odabir strateškog partnera koji će dati najveći doprinos daljnjem razvoju Poslovne grupe zamrznuta hrana. Iako sad ulazimo u fazu dubinskog snimanja, dovršetak procesa i dalje ovisi o pronalaženju partnera koji će prepoznati punu vrijednost i potencijal ove djelatnosti i njezinih ljudi“ – rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor i član Upravnog odbora Fortenova grupe. „Kako bismo proaktivno postigli ciljanu kapitalnu strukturu smanjenjem zaduženosti kompanije, Fortenova grupa spremna je prodati samo jedan segment osnovne djelatnosti, koji bi potencijalno bila Poslovna grupa zamrznuta hrana. Očekujem da će postupak dubinskog snimanja biti dovršen do kraja ove godine, a svoje ćemo ljude i tržište nastaviti pravovremeno obavještavati o daljnjem razvoju događaja“, zaključio je Peruško.
Belje plus, članica Fortenova grupe, i MEGGLE Hrvatska postigli su dogovor i potpisali sporazum o kupoprodaji imovine MEGGLE-ove mljekare u Osijeku. Kupovinom nekretnina i proizvodne linije MEGGLE-a – s namjerom da u Osijeku od 1. siječnja 2021. započne s vlastitom proizvodnjom – Belje će očuvati dugogodišnju tradiciju proizvodnje mlijeka u tom dijelu Slavonije.
Također, pokretanjem proizvodnje u Osijeku Belje će određenu količinu mlijeka otkupljivati od sadašnjih MEGGLE-ovih kooperanata, dok se potrebe za zaposlenicima još procjenjuju, no očekuje se zapošljavanje 100-njak zaposlenika.
Osim toga, Fortenova grupa već sad proizvodi oko 10 posto ukupne količine mlijeka proizvedenog u Hrvatskoj što čini oko 5 posto domaćih potreba. Najveći dio mlijeka koje se proizvede u Belju koristi se za proizvodnju ABC krem sira čija se godišnja proizvodnja kreće se na razini 3.700 tona i za čiji su portfelj razvijeni planovi značajnog širenja.
„Zadovoljni smo postignutim dogovorom i zaključenjem kupoprodaje MEGGLE-ove imovine u Osijeku te odlukom Belja da nakon našeg povlačenja nastavi s proizvodnjom na toj lokaciji. Nakon što je MEGGLE grupa donijela konačnu odluku o gašenju vlastite proizvodnje u Hrvatskoj, uložili smo maksimalan napor da nađemo kupca za našu imovinu kako bi osigurali da što veći broj naših zaposlenika nakon 31. prosinca ima novo zaposlenje te kako naši kooperanti ne bi imali zastoj u otkupu mlijeka. MEGGLE do kraja godine nastavlja s procesom restrukturiranja svoga poslovanja, sukladno dogovoru koji smo postigli sa sindikatima, uz pravovremeno i cjelovito ispunjavanje svih preuzetih obveza“, kazao je Marjan Vučak, predsjednik Uprave MEGGLE Hrvatska.
„MEGGLE grupa je svjesna koliko je važno sačuvati proizvodnju mlijeka u Osijeku zbog čega smo našu odluku odlagali dok je god to bilo moguće i drago nam je da će se s novim vlasnikom ona ipak nastaviti. MEGGLE je svih ovih godina bio socijalno osjetljiv i odgovoran poslodavac te pouzdan poslovni partner. I postizanje ovog dogovora s Fortenova grupom potvrđuje da smo to ostali i u ovom procesu restrukturiranja, a na istim načelima ćemo nastaviti poslovati i nadalje“, naglasio je Matthias Oettel, predsjednik Uprave MEGGLE grupe.
„Fortenova grupa kontinuirano radi na daljnjem jačanju vrijednosti i osnaživanju portfelja svojih brandova. Kako bismo iskoristili sve potencijale ABC svježeg krem sira koji je jedan je od najjačih regionalnih brandova i naših izvoznih proizvoda, Belju su potrebni dodatni proizvodni kapaciteti pa nam je povlačenje MEGGLE-a omogućilo da ih osiguramo u kratkom roku. S pogonom u Osijeku osigurali smo preduvjete za razvoj novih proizvoda, proizvedenih od domaće sirovine, visoke kvalitete i više dodane vrijednosti. S ovim iskorakom nastavljamo raditi i na očuvanju te daljnjem rastu domaće poljoprivredne proizvodnje, što uz, spašavanje postojećih i otvaranje novih radnih mjesta, ima velik značaj za Slavoniju i širu društvenu zajednicu. Fortenova grupa na poslovanje gleda dugoročno i sada pripremamo kompaniju za poslovanje u vremenu nakon krize, kako bi kada krene oporavak imali što jaču polugu rasta, a ovu transakciju u cijelosti financiramo iz operativnog poslovanja“ – rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor Fortenova grupe.
„Preuzimanje imovine Megglea i razvoj novih proizvoda mogu biti dodatan poticaj povećanju proizvedenih količina mlijeka i investicijama malih proizvođača u farme muznih krava u Hrvatskoj. To bi svakako pozitivno utjecalo na promjenu trendova, nakon što je ove godine u Hrvatskoj napokon zaustavljen dugotrajni pad proizvedenih količina mlijeka. Mliječna industrija je jedan od glavnih fokusa strategije 2020.-2025. u Poslovnom području poljoprivreda u Fortenova grupi, a prehrambena industrija Belje bit će nositelj razvojnog zamaha u tom segmentu“ – rekao je Andrej Dean, predsjednik Uprave Belja.
Transakcija će biti provedena nakon što se dobiju sva potrebna regulatorna odobrenja.
Fortenova grupa d.d. i Osijek Koteks d.d., jedno od vodećih hrvatskih građevinskih poduzeća, finalizirali su ugovor kojim Osijek Koteks preuzima kompaniju Projektgradnja plus d.o.o., ovisno društvo Fortenova grupe. Osijek Koteks izabran je kao najbolji ponuditelj u procesu prodaje, u kojem je Deloitte sudjelovao kao savjetnik.
Zaključenjem ove transakcije Fortenova grupa nastavlja slijediti svoj cilj, fokusirajući se na tri temeljna segmenta poslovanja – maloprodaju, prehranu i poljoprivredu. Otkad je prije otprilike godinu dana pokrenula proces prodaje, Fortenova grupa prodala je i svoje ovisno društvo Rivijera, koje upravlja kampom Triestina u Ičićima kod Opatije te manjinske udjele u kompanijama ID Riva Tours i Gulliver travel. ID Riva Tours njemački je operator koji organizira izlete u Hrvatskoj i ima urede u Poreču, Žminju, Rijeci, Zadru i Trogiru, a Gulliver travel jedna je od vodećih hrvatskih kompanija za destinacijski menadžment, u većinskom vlasništvu globalnog turističkog operatera TUI-ja.
James Pearson, glavni financijski direktor Fortenova grupe, ovom je prilikom naglasio važnost fokusiranja kompanije na temeljne djelatnosti: „Htio bih prije svega zahvaliti djelatnicima Projektgradnje i Rivijere na njihovim vještinama, predanosti i napornom radu u vrijeme kad su bili dio Fortenova grupe. Želimo im sve najbolje s novim partnerima i nadamo se njihovom uspjehu u budućnosti, koji doista zaslužuju. Kad je o Fortenova grupi riječ, te četiri transakcije, zajedno s ostalima za koje očekujemo da ćemo ih realizirati u predstojećim mjesecima, Grupi omogućavaju postizanje napretka u ostvarivanju ranije najavljenog fokusa na tri temeljna poslovna područja – maloprodaju, prehranu i poljoprivredu. Cilj je izoštriti fokus na ta tri poslovna područja i imati sveukupno manje kompleksnu grupaciju, što će nam omogućiti ostvarivanje boljeg povrata u budućnosti.“
U okviru procesa prodaje svih ovih djelatnosti Fortenova grupa usredotočila se na pronalaženje kupaca koji dijele viziju Fortenova grupe o razvoju preuzetih biznisa u korist njihovih zaposlenika, partnera i ostalih dionika. Kao rezultat ove transakcije, Projektgradnja je dobila strateškog partnera koji će unaprijediti i dodatno ojačati njezino poslovanje i osigurati joj dugoročnu perspektivu. Istovremeno, Osijek Koteks svoj portfelj, koji se uglavnom sastoji od niskogradnje i proizvodnje građevinskog materijala, upotpunjuje visokogradnjom, a kroz preuzimanje oko 200 građevinskih stručnjaka svih profila, jača i svoju ukupnu građevinsku ekspertizu. Vrijedi napomenuti da Projektgradnja potpisuje neke od najvećih i najzahtjevnijih građevinskih projekata u Hrvatskoj, a profilirana je za izvođenje svih vrsta građevinskih radova. U protekle četiri i pol godine Projektgradnja je izvela 69 projekata ukupne vrijednosti veće od 173 milijuna eura.
Grupa je u prvih šest mjeseci 2020. ostvarila konsolidirani prihod od gotovo 10 milijardi kuna (9,910 milijuna) te konsolidiranu EBITDA od 531,9 milijuna kuna. Konsolidirani rezultati se odnose na Fortenova grupu d.d. i njezinih 95 ovisnih društava, bez Mercatora, čiji se prijenos na Fortenova grupu d.d. očekuje do kraja godine. Snažna novčana pozicija od 1,5 milijardi kuna na računu te jačanje tržišnih udjela obilježja su s kojima je Fortenova grupa zaključila poslovanje u prvom polugodištu 2020.
Prema nekonsolidiranim pokazateljima, nekonsolidirani neto prihod od prodaje koji je matično poslovanje ostvarilo u ovom razdoblju bio je 4,3 posto niži u odnosu na 2019., što je očekivano s obzirom da je poslovanje u prvom polugodištu obilježio globalni ekonomski lockdown zbog provođenja mjera za sprječavanje širenja COVID-a-19, dok je EBITDA narasla za gotovo tri posto u odnosu na isto razdoblje 2019.
No dok su ukupni prihodi Poslovnih područja maloprodaja i veleprodaja te prehrana bilježili pad od 3,9 odnosno 8,3 posto, ukupni prihodi u poljoprivredi su, zahvaljujući rastu cijena svinja, narasli za šest posto. Područje poljoprivrede u prvom polugodištu 2020. imalo je i izvrsnu stopu rasta EBITDA-e od 41,5 posto u odnosu na godinu ranije. EBITDA u maloprodaji veća je za 37 milijuna kuna, a najveći pozitivni utjecaj na to imao je prvi kvartal 2020. te provođenje mjera prilagodbe poslovanja okolnostima COVID-a 19. Uvjeti poslovanja u lockdownu najviše su se odrazili na područje prehrane, odnosno na onaj njegov segment koji je primarno oslonjen na HORECA kanal i turističke tokove, što je imalo velik utjecaj na pad operativne dobiti za 11,5 posto u odnosu na isto razdoblje 2019, iako su se povećali tržišni udjeli u ulju, pićima i zamrznutoj hrani, a poslovanje u Srbiji postiglo je dobre rezultate.
„S obzirom na utjecaj COVID-a 19 na prvu polovicu 2020., mi smo jako zadovoljni svojim poslovanjem. Kad govorimo o našim potrošačima i zajednici u kojoj radimo, najvažnije nam je bilo da održimo neprekinuti lanac opskrbe i zaštitimo sigurnost zaposlenika i naših kupaca, a kad govorimo o poziciji Fortenova grupe – da kroz implementaciju mjera prilagodbe poslovanja maksimalno umanjimo negativne utjecaje krize, kao i da što čvršće upravljamo zalihama likvidnosti, što smo, prema rezultatima na kraju polugodišta i uspjeli. Proteklo su razdoblje obilježili i značajni pozitivni pomaci u procesu prijenosa Mercatora i Dijamanta na Fortenova grupu te optimizam vezan za rezultate turističke sezone, koja je daleko bolja od očekivanja“ – rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor Fortenova grupe pri prezentaciji rezultata poslovanja u prvom polugodištu 2020. godine imateljima depozitarnih potvrda, odnosno vlasnicima kompanije.
Komentirajući financijske rezultate u prvom polugodištu 2020. James Pearson, Izvršni direktor za financije Fortenova grupe rekao je da smo „s obzirom na negativan utjecaj COVID-a 19 vrlo dobro upravljali novčanim sredstvima i profitabilnošću“, te nastavio: „Fortenova grupa sad ima vrlo jasnu i dogovorenu strategiju za ostvarivanje financijskog zdravlja Grupe. Nastavit ćemo ostvarivati rezultate u tom pogledu te očekujemo da ćemo u narednom razdoblju u potpunosti ispuniti zahtjeve svojih kreditora“.
Prošla godina u znaku rasta prihoda i EBITDA završena sa snažnom novčanom pozicijom, prvo tromjesečje ove godine najbolje u posljednje tri godine
U predstavljanju rezultata prošlogodišnjeg poslovanja imateljima depozitarnih udjela, Fortenova grupa d.d. je istaknula rast oba najvažnija pokazatelja poslovanja u 2019. godini – ukupnog prihoda i EBITDA (dobit iz operativnog poslovanja), uz stvaranje snažnih zaliha likvidnosti zahvaljujući kojima je u 2020. godinu ušla s novčanom pozicijom od 1,6 milijardi kuna.
Pro forma konsolidirani ukupni prihod Fortenova grupe d.d. u 2019. godini dosegnuo je gotovo 24 milijarde kuna (23,946 milijuna kuna), a konsolidirana prilagođena EBITDA iznosila je gotovo 1,7 milijardi kuna (1,662 milijuna). S obzirom da Fortenova grupa d.d. posluje od 1. travnja 2019. godine, riječ je o pro forma konsolidiranim rezultatima Fortenova grupe d.d. i 102 kompanije u njezinom vlasništvu, bez Mercatora, čiji prijenos na Fortenova grupu d.d. još nije završen.
Temeljne djelatnosti koje uključuju rezultate 17 temeljnih kompanija Fortenova grupe d.d. iz poslovnih područja Maloprodaje i veleprodaje, Prehrane i Poljoprivrede su u 2019. godini ostvarile ukupno 24,805 milijuna kuna nekonsolidiranih prihoda, što je u odnosu na 2018. godinu rast od 3,6 posto. Istodobno, nekonsolidirana EBITDA temeljnih djelatnosti veća je za 13 posto u odnosu na godinu ranije i iznosila je 1,917 milijuna kuna.
Sva temeljna poslovna područja Fortenova grupe d.d. u 2019. godini su imala rast ukupnih prihoda – Maloprodaja i veleprodaja realizirala je tri posto te Prehrana i Poljoprivreda po četiri posto veći prihod nego u 2018. godini. Ostvareni ukupni prihod u Maloprodaji i veleprodaji iznosio je 13,934 milijuna kuna, u Prehrani 8,267 milijuna kuna, a u Poljoprivredi 2,604 milijuna kuna.
Poslovno područje Prehrana u 2019. godini je s ostvarenih 1,132 milijuna kuna EBITDA, što je zadržavanje iste razine dobiti iz operativnog poslovanja kao i prethodne godine, najviše doprinijelo ukupnim prihodima Fortenova grupe d.d. Istovremeno su najveći pozitivan utjecaj na rast ukupnih prihoda u Prehrani imale divizije ulja i mesa.
Najveći doprinos rastu prihoda i EBITDA područja Maloprodaje i veleprodaje dao je Konzum, čija je EBITDA u 2019. godini bila čak 25,5 posto veća nego godinu ranije. Pritom je najveći maloprodajni lanac u Hrvatskoj ukupne prihode u 2019. povećao za 4,5 posto, unatoč činjenici da je imao manji broj trgovina nego godinu prije. U poslovnom području Poljoprivreda, najveći utjecaj na rast prihoda su imali PIK Vinkovci, dok je najveći rast dobiti, za čak 62 milijuna kuna, u 2019. imalo Belje.
S vrlo dobrim trendovima poslovanja Fortenova grupa d.d. je nastavila i u prvom tromjesečju 2020. godine, u kojem je, bez Mercatora, dosegnula konsolidirani prihod od 4,814 milijuna kuna, dok je prilagođena konsolidirana EBITDA razdoblja iznosila 93,6 milijuna kuna.
Istodobno, temeljne djelatnosti su u prvom kvartalu 2020. godine ostvarile osam posto rasta nekonsolidiranog ukupnog prihoda, dok je nekonsolidirana dobit kvartala iznosila 245 milijuna kuna te je čak 90 posto veća u odnosu na rezultate koje je u istom razdoblju imao Agrokor prije implementacije nagodbe vjerovnika.
„Rast svih ključnih poslovnih pokazatelja, posebno EBITDA-e, kao i osiguranje neometanog kontinuiteta poslovanja, dokaz su da brojni transformacijski procesi koje provodimo u Fortenova grupi d.d. s ciljem značajne kontrole troškova i podizanja efikasnosti, daju rezultate. Uz to, kao što je poznato, kompanija je tijekom 2019. refinancirala SPFA zaduženje, provela organizacijske i upravljačke promjene te sada ima novu kapitalnu i vlasničku strukturu. Pritom je Fortenova grupa redovito i bez iznimke podmirivala sve svoje obveze te je u 2020. godinu ušla s vrlo snažnom novčanom pozicijom od milijardu i 635 milijuna kuna na računu. Stoga su i mjere koje je kompanija poduzela koncem prvog kvartala 2020., prilagođavajući poslovanje udaru COVID-19, prije svega usmjerene na očuvanje jake likvidnosti i zaposlenosti, kako bi Fortenova grupa što spremnija dočekala izlazak iz krize“ – rekao je Fabris Peruško, glavni izvršni direktor Fortenova grupe pri prezentaciji rezultata poslovanja u 2019. godini imateljima depozitarnih potvrda, odnosno vlasnicima kompanije.